حسین پور مطرح کرد؛

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری راهکار کاهش خسارت سیل

یک مقام مسئول گفت: مدیریت پیشگیرانه حوزه های آبخیز با اجرای فعالیت های آبخوان داری و آبخیزداری در کاهش حجم سیلاب تاثیر بسزایی دارد.

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری یک راه برای کاهش خسارت سیل/خسارت سیل 50 درصد کاهش یافتابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخوان داری در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به عوامل موثر در وقوع سیل اظهار کرد: مسائل مختلفی نظیر تغییر الگوی بارش ها، افزایش شدت بارندگی، بحث‌های انسانی و مسائل مربوط به رعایت حریم و آبراهه ها،  حفظ کاربری اراضی و نوع ساخت و ساز و جریان آبی منجر به وقوع و تشدید خسارت سیل در کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات پیشگیرانه سازمان جنگل‌ها در جلوگیری از وقوع سیل تاثیر بسزایی دارد، افزود: مدیریت پیشگیرانه حوزه‌های آبخیز بالا دست با اجرای فعالیت‌های آبخوان داری و آبخیزداری در کاهش حجم سیلاب و خسارت‌های ناشی از سیل تاثیر بسزایی دارد.

حسین پور احیای پوشش گیاهی، مدیریت و حفاظت از عرصه‌های مرتعی و جنگلی را عاملی موثر در کاهش حجم سیلاب دانست و گفت: همچنین تنفس و توقف بهره برداری از جنگل‌های شمال کشور یکی دیگر از عوامل موثر در بحث پیشگیری از سیلاب به شمار می‌رود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برنامه آبخیزداری و آبخوان داری با جدیت دنبال می‌شود، بیان کرد: نگاه مسئولان سازمان جنگل‌ها به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در سطح حوزه‌های بالادست مثبت تلقی می‌شود چرا که اجرای این امر در پیشگیری از مباحث سیلاب ناشی از خشکسالی، کم آبی و مدیریت منابع سرزمین می‌تواند اثرگذار باشد.


بیشتر بخوانید: وقوع بیش از هزار سیل در 6 سال اخیر/ اجرای طرح آبخیزداری یک راه برای کاهش ریسک پذیری سیل


وی با اشاره به اینکه در سال جاری در بیش از ۲ هزار نقطه در سطح کشور فعالیت‌های آبخیزداری در دست اجراست، افزود: این فعالیت‌ها شامل عملیات بیولوژیک، بیومکانیک، مکانیک و فعالیت مدیریتی و حفاظتی در سطح حوزه‌های آبخیز است.

حسین پور ادامه داد: براساس آمار، در بیش از ۶۰۰ حوزه مجموع فعالیت‌های سازمانی متمرکز و همزمان با یکدیگر انجام شده است و این طور نیست که بخشی از فعالیت‌ها در یک زمان و بخش دیگر در زمان دیگر اتفاق بیفتد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه عرصه وسیع حوزه‌های آبخیز کشور نیازمند سرمایه گذاری و تخصیص اعتبارات است، بیان کرد: در سال جاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اعتبارات خوبی برای بخش صورت گرفته است، اما همواره نیاز داریم که با سرمایه گذاری بیشتر در سال‌های آینده به فعالیت خود ادامه دهیم.

به گفته وی امسال از محل صندوق توسعه ملی در سطحی حدود ۸۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در سطح حوزه‌های آبخیز صورت گرفته است، افزود: همچنین پیش بینی شده که در سطحی معادل ۷۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان داری با مشارکت مردم صورت گیرد.

حسین پور ادامه داد: با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی‌های اخیر انتظار می‌رود که در بودجه سال آینده اعتبار بیشتری به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص یابد چرا که در مناطق مختلف کشور مطالعات آماده اجرا داریم که در صورت تامین منابع مالی، در سطح وسیع تری عملیات در سال ۹۸ نسبت به سال ماقبل خود اجرا خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایران در پهنه اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده است، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و کمبود منابع پایه به ویژه آب، اجرای فعالیت آبخیزداری و آبخوان داری در کشور امری حیاتی است.

به گفته حسین پور در دهه اخیر برخی از استان‌های شمالی و جنوبی با بیشترین تعداد سیل در کشور روبرو بودند که طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، طرح ویژه‌ای برای سیل گلستان به تصویب رسیده است که این طرح علاوه بر استان گلستان، بخش‌هایی از استان سمنان و خراسان شمالی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه در شش ماه نخست سال بیش از ۱۰۰ مورد سیل در کشور رخ داده است، بیان کرد: براین اساس مجموعه آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مدیریت بحران درگیر برآورد خسارت‌ها هستند و هم اکنون نمی‌توان ارقام قطعی را در این باره اعلام کرد.

وی با اشاره به تاثیر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در کاهش وقوع سیل بیان کرد: سیل مهرماه در کشور بیانگر آن است که در حوزه‌هایی که تحت پوشش فعالیت آبخیزداری و آبخوان داری قرار گرفتند، خسارت به مراتب کمتر از سایر حوزه‌ها بوده است.

حسین پور از کاهش ۵۰ درصدی خسارت سیل نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: مجموع فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری در شمال کشور در سطحی معادل ۵۳۳ هزار هکتار صورت گرفت که اجرای این عملیات توانست ۲۸۰ میلیون متر مکعب حجم سیلاب را کنترل کند و خسارت را در شمال کشور به حداقل ممکن برساند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل‌ها در پایان با اشاره به اینکه نباید به وقوع سیل تنها به عنوان بلا نگریست، افزود: با توجه به بحران منابع آبی در ایران، اگر سیل از جهت‌های مختلف مورد توجه و بهره برداری قرار گیرد، می‌تواند به یک فرصت تبدیل شود به طوریکه با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری نه تنها می‌توان جریان وقوع سیل را کاهش داد، بلکه می‌توان با مهار سیلابشاهد نفوذ این حجم از بارش در درون زمین بود.

انتهای پیام/

وقوع 100 سیل در شش ماهه نخست سال

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۳ آذر ۱۳۹۷
دقیقا
آخرین اخبار