سردار مومنی خبر داد؛

ایران، بهترین ترانزیت مواد مخدر برای افغانستان/ ۴ هزار نفر در مبارزه با موادمخدر شهید شده‌اند

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: حدود ۴ هزار نفر در مبارزه با مواد مخدر شهید شده‌اند و چندین برابر آن مجروح داشته‌ایم.

ایران بهترین ترانزیت مواد مخدر برای افغانستان/ 4 هزار نفر در مبارزه با موادمخدر شهید شده‌اندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  سردار اسکندر مومنی رئیس ستاد مبارزه با موادمخدر در همایش ایدز اظهار کرد: اولویت ستاد مبارزه با موادمخدر پیشگیری از استعمال این مواد است؛ برخی ناهنجاری‌ها منشاء بسیاری از آسیب‌ها به شمار می‌روند که یکی از آنها استفاده از موادمخدر که تاثیر قابل توجهی در طلاق دارد.

70 درصد زندانیان کشور با موادمخدر ارتباط دارند

سردار مومنی بیان کرد: براساس آمار 55 درصد طلاق‌ها ناشی از استعمال موادمخدر است؛ بسیاری از زوجین به دلیل استفاده از مواد از یکدیگر جدا زندگی می‌کنند و یا به دلیل اعتیاد سرپرستی خانواده به عهده مادر است؛ 70 درصد زندانیان کشور با مواد مخدر ارتباط دارند که 40 درصد آن مستقیم و 30 درصد غیرمستقیم است؛ ابتلای 30 درصد مبتلایان به HIV ریشه در موادمخدر دارد که این آمار در دهه گذشته بیش از این رقم بوده است که بخش قابل توجهی از آن ریشه در موادمخدر داشته است.

روزانه 9 معتاد فوت می‌کنند

وی ادامه داد: روزانه حدود 9 نفر از معتادان فوت می‌کنند؛ در دو دهه قبل میزان تولید موادمخدر در افغانستان 20 تن بود که اکنون به 10 هزار تن رسیده است، یعنی بیش از 50 برابر؛ به دلیل اینکه این کشور به آب‌های آزاد دسترسی ندارد و کشوری بسته است، ترانزیت خود را از طریق ایران انجام می‌دهد.
 
رئیس ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: افغانستان کشوری با شرایط نابه‌سامان است که نزدیک‌ترین مسیرش برای توزیع موادمخدر ترانزیت ایران است.
 
سردار مومنی تشریح کرد: حدود چهار هزار نفر در مبارزه با موادمخدر شهید شده‌اند و چندین برابر آن مجروح شدند؛ در حوزه درمان کارهای زیادی صورت گرفته است که باید با ورود، توزیع، عرضه و ترانزیت مبارزه کنیم، همچنین بتوانیم اقدامات درمانی را انجام دهیم.
 
رئیس ستاد مبارزه با موادمخدر یادآوری کرد: موضوع مبارزه با موادمخدر یک امر مردمی است؛ موضوع مهم دیگر پیشگیری از آن است و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که حساسیت به این موضوع را در بین تمام مردم ایجاد کنیم تا بتوان از این معضل پیشگیری کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار