گزارشی از ناوشکن راهبردی که در بندرعباس پهلو گرفت؛

معمایی به نام سهند برای دشمنان/ بی‌رقیب‌ترین کشتی جنگی بومی در غرب آسیا را بشناسید +تصاویر

ناو شکن سهند یک کشتی جنگی تمام عیار است و در منطقه غرب آسیا هیچ رقیبی ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "دشمن توانایی تحلیل ویژگی‌های ناوشکن سهند را ندارد."  این سخن امیر خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش است که سه شنبه هفته گذشته در گفتگو با بخش خبری ۱۸:۳۰ شبکه خبر بیان کرده و از رونمایی  سهند خبر داده بود. اتفاقی که روز گذشته افتاد و «سهند» به ناوگان نیروی دریایی ارتش در بندرعباس تحویل داده شد. اگر چه بخشی از اطلاعات درباره ناوشکن سهند منتشر شده است؛ کارشناسان امور نظامی معتقدند سهند ویژگی‌هایی دارد که همچنان ناشناخته است. خانزادی ناشناخته بودن ناوشکن سهند را عاملی برای غافلگیری دشمن می‌داند.

ناوشکن سهند اولین ناوشکن ساخت جمهوری اسلامی ایران نیست. چندین سال است که نیروی دریایی ارتش با همکاری وزارت دفاع اقدام به ساخت ناوچه، ناو‌های محافظ و جنگنده کرده است. اولین جنگنده‌های نیروی دریایی در کلاس «موج» نام‌گذاری و «جماران» در سال ۸۸ به عنوان اولین عضو خانواده «موج» وارد ناوگان دریایی کشور شد. «جماران» بیش از آنکه یک ناوشکن تمام عیار باشد؛ یک ناو محافظ برای همراهی نفت‌کش‌ها محسوب می‌شد؛ با این وجود قابلیت‌های جماران از جمله اژدرانداز، توپ پدافندی و تجهیزات جنگ الکترونیک نشان می‌داد جماران بیش از یک ناو محافظ است. همچنین ساخت جماران نشان داد نیروی دریایی ارتش و وزارت دفاع،  ساخت ناوشکن‌ها را آغاز کرده اند.

سهند پیشرفته‌ترین جنگنده‌ دریایی، عجز دشمن از تحلیل سهند

سهند پیشرفته‌ترین جنگنده‌ دریایی، عجز دشمن از تحلیل سهند

تحویل ناوشکن سهند به نیروی دریایی ارتش در بندرعباس ـ ۱۰ آذر ۹۷

ناو شکن «سهند» یک کشتی جنگی تمام عیار است و در میان ناوشکن‌های بومی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) هیچ رقیبی ندارد. این موضوعی است که نه تنها مقامات نیروی دریایی ارتش که کارشناسان نظامی جهان هم  به آن اذعان دارند.
سهند ناوشکنی تماما ایرانی است و به یاد ناوچه سهند که در سال ۱۳۶۷ و طی درگیری با ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس غرق شد؛ به سهند نام‌گذاری شد. سهند ۱۰۰ متر طول و ۱۳۰۰ تن وزن دارد؛ کاسه ناوشکن سهند از فلزی ساخته شده است که استحکام بالاتری در برابر آتش دشمن داشته باشد. همین ویژگی در کنار طول، عرض و ارتفاع بیشتر سهند در مقایسه با ناو جماران موجب شد تا ساخت کاسه این ناوشکن ۹ سال به طول بیانجامد.

سهند پیشرفته‌ترین جنگنده‌ دریا، عجز دشمن از تحلیل سهند

ناوشکن سهند، در دست ساخت

سهند به لحاظ قدرت ناوبری هم تحسین برانگیز است. سهند دو موتور در جلو و دو موتور در انتهای خود دارد؛ همین چهار موتور دیزلی موجب می‌شود سهند علی‌رغم وزن بالاتر، از قدرت مانور و سرعت دریانوردی بالایی برخوردار باشد. مزیت دیگر سهند این است که این چهار موتور  نسبت به موتور بسیاری از کشتی‌ها، مصرف سوخت زیادی ندارد و سهند می‌تواند تا ۱۵۰ روز روی دریا فعال باشد. از سوی دیگر سهند به کمک پروانه‌های فوق العاده خود می‌تواند به سرعت تغییر جهت دهد. تغییر جهت خصوصا در سرعت‌های بالا از فاکتور‌های یک کشتی جنگی است.

سهند پیشرفته‌ترین جنگنده‌ دریایی، عجز دشمن از تحلیل سهند

ماکت ناوشکن سهند

قدرت بالای سهند در درگیری نظامی

توان رزم بالای سهند ستودنی است. روی عرشه این ناوشکن دو پرتابگر دوتایی موشک‌های ضد کشتی و موشک‌های کروز قرار دارند که می‌تواند به راحتی کشتی‌های دشمن را تا فاصله ۲۰۰ کیلومتری هدف قرار دهد. سهند در برابر خطرات هوایی هم به خوبی قدرتمند است. سامانه موشکی سطح به سطح و سطح به هوا، توپ‌های ضدهوایی و سامانه دفاع نقطه‌ای موجب شده تا سهند از هوا به راحتی قابل هدف‌گیری نباشد. از سوی دیگر باند پرواز ناوشکن سهند هم بزرگتر شده است تا انواع بالگرد‌های سبک و سنگین بتوانند بر روی آن قرار گیرند. علاوه بر این‌ها؛ ناوشکن سهند بازتاب راداری کوچکتری دارد و  به همین دلیل نسبت به ناوشکن جماران سخت‌تر قابل شناسایی است.

معمایی به نام سهند برای دشمنان/ بی‌رقیب‌ترین کشتی جنگی بومی در غرب آسیا را بشناسید +تصاویر

مشخصات ناوشکن سهند (برای مشاهده در اندازه بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید)

سهند در خانواده موج، با نام موج ۴ شناخته می‌شود، پس از جماران (موج ۱) و دماوند (موج ۲)، سهند امروز رسما به ناوگان نیروی دریایی ارتش تحویل داده شد. همچنین امیر دریادار حسین خانزادی خبر داده است که ناوشکن دنا (موج ۳) هم تا پایان سال به آب انداخته شده و تا اواسط سال آینده به طور کامل به ناوگان جنوب ملحق می‌شود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، ظهر روز چهارشنبه هفته گذشته در دیدار فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت‌های ارتش، به ویژه نیروی دریایی را عظیم و شگفت‌آور خواندند و افزودند: «نسل کنونی نیروی دریایی به ابتکار و توانایی‌های خود عمیقاً ایمان دارد و تحقق پدیده‌هایی همچون الحاق ناوشکن سهند و زیردریایی‌های فاتح و غدیر به ناوگان دریایی، بشارت‌دهنده امکان پیشرفت‌های روزافزون است.»
بی شک پیشرفت کشور در ساخت تجهیزات جنگی نیروی دریایی موضوعی غیرقابل کتمان است. تنها در ساخت ناوشکن‌ها، کشور در ده سال گذشته شاهد رشد بالایی بوده است و امروز به طورکامل خودکفا شده ایم. امیر خانزادی در خصوص این پیشرفت نیروی دریایی ارتش گفته بود «اگر روزی ناوشکن را در ۱۲ سال می‌ساختیم، الان ظرف ۱۸ ماه می‌سازیم. هرچند من ادعا دارم که ما می‌توانیم زیر یک سال ناوشکن بسازیم و این را در آینده اثبات خواهیم کرد.»
ایران نشان داده است که عرصه دریا، اهمیت زیادی در سیاست‌های نظامی کشور دارد و حضور نظامی کشور در دریا تنها به آب‌های منطقه محدود نخواهد شد. در سال‌های اخیر نیروی دریایی حضور نظامی خود را در اقیانوس هند تثبیت کرده است. اظهارات مقامات ارشد نداجا حاکی از آن است که حضور ایران در آب‌های بین المللی باز هم گسترش می‌یابد؛ این حضور علاوه بر نشان دادن اقتدار کشور، می‌تواند یک حامی قوی برای نفت‌کش‌ها و کشتی‌های تجاری کشورمان در برابر ناوگان دشمن و دزدان دریایی باشد.

سهند پیشرفته‌ترین جنگنده‌ دریا، عجز دشمن از تحلیل سهند

«ما امروز امنیت را در خلیج عدن برای کشتی‌هایمان فراهم کردیم.» این سخن امیر حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش و فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش است که در  گفت‌و‌گو با خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مطرح کرد و گفت: «برخی از افراد تنها به مرز‌های زمینی توجه می‌کنند؛ در حالی که امروز ما امن‌ترین آسمان را در میان کشور‌ها داریم. در امنیت دریایی، نه فقط در امن کردن آب‌های سرزمینی و حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران، ما امروز امنیت را در خلیج عدن برقرار می‌کنیم برای اینکه اقتصاد کشور سالم بماند. قطعا پیشرفت و توسعه در سایه این امنیت ایجاد خواهد شد.»

توسعه توانمندی‎‌های نظامی کشور از دو جهت حائز اهمیت است. موضوع اول در تقویت این توانمندی، بالارفتن امنیت کشور است. افزایش قدرت نیروهای نظامی کشورمان، هزینه  تهاجم دشمن  را بالا می‌برد تا جایی که همانند امروز حمله نظامی به ایران تنها به شعاری پوچ و توخالی از سوی آمریکا تبدیل شود. امروزه گزینه نظامی علیه کشورمان نه تنها روی میز نیست بلکه طرح آن هم عملا غیر ممکن است.

از سوی دیگر گسترش توانمندی نظامی می‌تواند ثبات و امنیت را در مرزهای زمینی، هوایی و  آب‌راه‎های حیاتی کشور ارتقا دهد تا به کمک آن ایران بتواند بازیگری مهم در  تجارت بین المللی باشد.
انتهای پیام/

گزارش از علی قدمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
کاش صنعت خودرو هم به شما می دادند.
Germany
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
درود بر دریادلان ارتش ولایی جمهوری اسلامی ایران بکوری چشم دشمنان و بدخواهان به پیش ای ارتش دلاور
Germany
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
درود بر دریادلان ارتش ولایی جمهوری اسلامی ایران بکوری چشم دشمنان و بدخواهان به پیش ای ارتش دلاور
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۰۱:۴۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
ناوگان مقتدر نیروی دریایی ارتش در اقیانوسها =قدرت مافوق تصور غرب نابودتان خواهیم منتظر فرمان رهبریم.
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۰۰:۲۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
با تمام احترامی که برای پرسنل عزیز و زحمت کش که ناو رو ساختند قائل هستم ولی باید بپذیریم که توان کلاسیک ما در برابر دشمن ناویژه و این ناو مانند یک سیبل متحرک می ماند با یک صدم هزینه ساخت این ناو میشد صدها موشک ضد کشتی ساخت به نظرم در بسیاری از حوزه ها هزینه میکنیم. ولی بهره وری مناسب را نداریم
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۰:۳۸ ۱۳ آذر ۱۳۹۷
با احترام به حرف شما باید بگم ما فقط قرار نیست با آمریکا بجنگیم. کشورهای همسایه و محافظت در برابر دزدان دریایی به کشتی نیاز داره و لا غیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
افرین بر عزم وغیرت ایرانی اسلامی شما که باعث ارتقای ایران واعتلای نام ایران وباعث فخر وغرور ایران شدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
قاهر 313 چه شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
در نبرد دریایی با امریکا استفاده از قایق های تندرو بسیار کارامدتر است/بااین حال عالی است
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۰۱:۴۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
نه داداش قایق های تندرو کارای خودشو داره بعدشم چون برای عملیاتهای سری وضربتی استفاده میشه این ناوشکنم کارای خودشم داره چون این ناو شکن فوق پیشرفته و بومی است. این جای افتخاره داره ما بتونیم ناوشکن بسازیم درود بر ایرانی بودنمون.مامیتوانیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
شماره 74 سهنده و 76 جماران هست ،این عکسها بعضیهایش متعلق به جماران هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
خیلی عجیبه که چرا رادار عصر روی این ناو نصب نیست و رادار بسیار قدیمی نصب هستش. و عجیبت ترین مسئله اینه که این ناو، فقط و فقط دو تا موشک ضد هوایی داره. فقط دو تا. توان هوایی تو ناو از همه چی مهمتره و واقعا عجیبه. تازه همون دو تا هم، موشک محراب یا همون صیاد 1 هستن.که بسیار قدیمی هستن. در صورتی که ما صیاد 3 و 4 داریم.سامانه دفاع نقطه ایی کمند هم به شدت جای بدی، جا گذاری شده، چون فقط عقب ناو رو پوشش میده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
احسنت جناب سروان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
خدا قوت به کوری دشمنان دورو نزدیک
Iran (Islamic Republic of)
خان
۱۹:۴۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
درود وصد درود بر یوز پلنگها وتکاوران جان بر کف ایرانی خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۰۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
من یک متخصص نظامی هستم و احساس می کنم این ناوچه اوج قدرت وتکنولوژی ایران نیست چون اخرین محصول راداری روش نصب نشده موشک صیاد 3و دراینده صیاد4روش نصب نیست واقعا جای یک چیزهایی خالیه ما که ساختیم چرا روی شناورمون نصب نکنیم؟بعضی پا فشاری ها روی سیستم های قدیمی خو نیست انشا الله در محصول بعدی سیلند موشک هامون عمودی بشه تا بتونه هر ناو 50موشک ازکلاس شهاب 3 رو حمل کنه
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۸:۳۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
در صنایع نظامی به استعدادهای داخلی توجه شد و ما امروز در صنایع نظامی نه تنها که وابسته به هیچ کشوری نیستیم بلکه از ضریب امنیتی بسیار بالایی برخورداریم و صد البته سرافرازیم و سر بلند.
ای کاش مسئولین فعلی و اعضای دولت هم از این روحیه نظامیان درس عبرت می گرفتند و در عرصه ی مدیریت اقتصادی هم چشم هاشون را به داخل معطوف کنند.
ولله ایرانی ها وقتی می تونن ناوشکن بسازن نمی تونن یک ماشین بهتر از پراید بسازن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
صنایع انحصاری خودرو باعث امارهای تلفات بسیار بسیآر بالا وبی کیفیتی محصولات ایران خودرو وسایپا واز لحاظ وقیمت گرانتر از بسیاری از خودروهای مدرن با کیفیت وکم خطر واروپا وسایر نقاط دنیا میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
دمشون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
با همت و پشتکار و ایمان به هر انچه که ادم بخواد میرسه
دمتون گرم خیلی باعث افتخاره خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
مگه روسیه جزو غرب آسیا نیست؟؟؟؟؟!!!!
یعنی روسیه تواناییهای از ما کمتره؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
خیر، اروپا حساب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
خیر، اروپا حساب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
روسیه از نظر جغرافیای سیاسی جزو غرب آسیا حساب نمیشه. غرب آسیا همین کشور های اطراف ما و همسایه هستند و نهایتا ترکیه تازه چون هنوز اروپا نپذیرفتتش
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۸:۳۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
نه عزیزم
روسیه از شرق آسیا تا شرق اروپا کشیده شده.
منظور از غرب آسیا همان خاورمیانه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
برای مهندسی‌های پیشرفته تر و کارهای بزرگتر هم گام برداریم و دل و جرات رفتن بسوی کارهای بزرگتر و توانمند تر همچون ناوهای هواپیمابر اقیانوس پیما هم بسرعت پیش برویم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۴۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
جای تقدیر و تشکر دارد .خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
محمد علي
۱۴:۳۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
با سلام
افرين بر غيرت و تلاش شما كه باعث سربلندي كشورمان در دنيا دوباره شديد
Iran (Islamic Republic of)
سعید رحمانی
۱۴:۱۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
درود به شرفتان به امید حضور نیروی دریایی در تمام اقیانوسها و دریاها در کره خاکی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
افرین بر غیرت متخصصان و مهندسان این مرزو بوم یاشاسن ایران
آخرین اخبار