جرج بوش پدر؛ از جنگ خلیج‌فارس تا سقوط کمونیسم

رئیس‌جمهور آمریکا که در دوران زمامداری خود جنگ خلیج فارس را آغاز کرد و با چشمان خود سقوط کمونیسم را دید درگذشت.

جرج بوش پدر؛ از جنگ خلیج‌فارس تا سقوط کمونیسمبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از واشنگتن خبر رسید که «جرج هربرت واکر بوش»، چهل‌ویکمین رئیس‌جمهور آمریکا در سن ۹۴ سالگی درگذشت. فردی که ۱۹۲۴ در شهر میلتون در ایالت ماساچوست به دنیا آمد. پدرش بانکدار بود و بعد‌ها توانست به‌عنوان سناتور به واشنگتن برود. حضور در واشنگتن مسیری شد که نام این خانواده را سال‌ها در امور سیاسی آمریکا مطرح کرد.

بوش بعد از تحصیل در دانشگاه «ییل»، داوطلبانه به خدمت نیروی دریایی آمریکا درآمد و همانجا بود که به تنها بازمانده سقوط یک هواپیمای آمریکایی در جنگ با ژاپن تبدیل شد. وی بعد از جنگ به تگزاس رفت و با ارتباطات و ثروت پدرش وارد حوزه نفت شد. این کار و کاسبی از بوش جوان، مرد قدرتمندی ساخت، ولی نتوانست همچون پدرش وارد سنای آمریکا شود.

این موضوع پایان جاه‌طلبی وی نبود و بوش توانست وارد مجلس نمایندگان شود تا در نهایت به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) انتخاب شود. وی در دوران هشت‌ساله ریاست جمهوری «رونالد ریگان»، معاونش بود و توانست بعد از ۱۵۰ سال، نخستین معاونی باشد که بلافاصله به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود.

آغاز جنبش‌های استقلال‌طلبانه در اروپای شرقی، فروپاشی دیوار برلین و سقوط اتحاد جماهیر شوروی اتفاقاتی بود که وی در دوره ریاست خود بر اتاق بیضی کاخ سفید شاهدش بود تا آمریکا به‌عنوان تنها ابرقدرت جهان باقی بماند. جرج بوش پدر در ۱۹۹۰ در جریان اشغال کویت به وسیله صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق، ائتلافی بین‌المللی برای پایان اشغال این کشور تشکیل داد و به عراق حمله کرد که از آن به نام «جنگ اول خلیج فارس» یاد می‌کنند.

دوره زمامداری وی به اهمیت سیاست خارجی به‌جای توجه به امور داخلی مشهور بود و از همین‌رو در دور دوم و در مقابل «بیل کلینتون» جوان رقابت را واگذار کرد. پایان دوران زمامداری وی پایان سیاست‌بازی خانواده‌اش نبود، تا آنجا که جرج، پسر بزرگش به‌عنوان چهل و سومین رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب و جب، دیگر پسر وی نیز فرماندار فلوریدا شد.

جرج بوش پدر در دو سال گذشته بار‌ها از دونالد ترامپ انتقاد کرد و وی را شایسته مقام ریاست جمهوری ندانست. وی در کتاب اخیرش ترامپ را لاف‌زن خوانده بود.

بوش پدر و ایران

جرج بوش پدر در زمانی که معاون ریگان بود در حمله وحشیانه رژیم بعث عراق به کشورمان پشتیبان صدام بود و بعد از هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری کشورمان و شهید شده ۲۹۰ سرنشین بی‌گناه آن، در اظهاراتی گستاخانه گفت: «آمریکا به‌هیچ‌وجه به دلیل کشته شدن ۲۹۰ مسافر ایرانی به‌وسیله شلیک ناوگان دریایی‌اش، عذرخواهی نخواهد کرد.»

وی همچنین به شدت طرفدار سیاست ایران‌هراسی بود و با سفر به کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس تلاش برای مقابله با کشورمان را در میان حکام عرب ترویج می‌کرد.

مقام معظم رهبری در اردیبهشت سال جاری و در بازدید از دانشگاه فرهنگیان در واکنش به سخنان زشت دونالد ترامپ و استمرار خباثت مسئولان آمریکایی در همه سال‌های پس‌از انقلاب، فرمودند: «کسانی که آن خصومت‌ها را نسبت به ملت ایران انجام می‌دادند، اکنون استخوان‌هایشان زیر خاک است، اما جمهوری اسلامی ایستاده است. این آقا (ترامپ) هم روزی بدنش زیر خاک می‌رود، اما جمهوری اسلامی همچنان ایستاده و سرافراز خواهد بود.»

باید گفت: حالا که یکی دیگر از دشمنان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران درگذشت، ولی جمهوری اسلامی سرافرازتر و قوی‌تر از هر زمان دیگری پابرجاست.

منبع: خبرگزاری آنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار