رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

صفر تا صد جمع آوری، بازپروری و توانمندسازی معتادان متجاهر به یک نهاد واگذار شود

سرهنگ بخشنده از کم کاری برخی از سازمان‌های متولی در خصوص جمع‌آوری معتادان متجاهر ابراز گلایه کرد.

صفر تا صد جمع آوری و بازپروری و توانمندسازی معتادان متجاهر به یک نهاد یا سازمان واگذار شودسرهنگ محمد بخشنده رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بحث معتادان یک آسیب اجتماعی است که مردم و مسئولان را  بسیار ناراحت کرده است و پرداختن به این موضوع از اولویت های کاری در تمامی دستگاه‌ها است.

وی اظهار کرد: پرداختن به موضوع مبارزه با مواد مخدر انجام یک فرآیند خاصی را می طلبد که تمام دستگاه‌ها باید به آن ورود کنند تا این موضوع مرحله به مرحله انجام شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب با بیان اینکه در بخش مقابله، پلیس وظیفه ایفای ماموریت دارد، گفت: در حوزه درمان بخش‌های مختلفی مانند وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران و شهید بهشتی طیق پروتکل‌های ابلاغی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری موظف به همکاری با سایر سازمان‌های متولی ازجمله بهزیستی و پلیس هستند.


بیشتر بخوانید: مبارزه با موادمخدر حرکت انقلابی و جهادی است/ ۶ درصد مردم کشور دچار اعتیاد هستند


وی در خصوص بخش توانمندسازی معتادان متجاهر افزود: در این حوزه بخش ها و نهادهایی از قبیل سازمان بهزیستی، وزارت رفاه، کمیته امداد، بیمه سلامت، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری، سازمان فنی و حرفه ای و غیره جزوه نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم نهاد (NGO) ها که در حوزه نهادهای غیر دولتی در حال انجام فعالیت هستند، وظیفه انجام اقدامات لازم در این بخش دارند که تعداد 19 هزار معتاد متجاهر مرد و حدود هزار معتاد متجاهر زن در تهران را جمع آوری کرده و جهت بازپروری آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

/////////////////////جمعه کار شود//////////////////////صفر تا صد جمع آوری و بازپروری و توانمند سازی معتادان متجاهر به یک نهاد یا سازمان واگذار شود

سرهنگ بخشنده با اشاره به اینکه سازمان‌ها باید پای کار بیایند و یک مرکز غربال و هماهنگی تهیه کند، گفت: پلیس، قوه قضاییه (دادستانی تهران) و بهزیستی پای کار هستند؛ اما دیگر ارگان ها در انجام کار کوتاهی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در تهران 20 هزار معتاد متجاهر وجود دارد، گفت: با این وجود تعداد معتاد متجاهر در پایتخت پلیس از ابتدای سال 97 تا کنون 27 هزار معتاد متجاهر را جمع آوری کرده است و 6 هزار و 700 نفر را در مراکز بازپروری ماده 16 مورد پذیرش قرار داده است که این رقم نشان دهنده جمع آوری 1.5 بار جمع آوری هر معتاد در پایتخت توسط پلیس مباره با مواد مخدر است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت با بیان اینکه پلیس آمادگی جمع آوری تمام معتادان متجاهر پایتخت را در کمتر از48 ساعت دارد، گفت: پلیس با همکاری دیگر ارگان ها آمادگی جمع آوری و انتقال تمام معتادان متجاهر و بازپروری آن‌ها در پایتخت را دارد. ما در پایتخت در خصوص این موضوع شرایط بحرانی را مشاهده می کنیم؛ چرا که با وجود برخی آئین نامه های دست و پا گیر انجام وظیفه پلیس را به تاخیر می اندازد لذا در این زمینه آستین ها بایستی بالا زده شود و تمام مسئولان مرتبط با این موضوع باید همت کرده و در انجام این مسئله تلاش کنند.

وی در خصوص عدم پذیرش معتادان جمع آوری شده توسط مراکز درمانی گفت: پلیس معتادان متجاهر را جمع آوری می‌کند و جهت بازپروریشان تحویل بهزیستی می‌دهد زمانی که نماینده سازمان بهزیستی معتادی را به مراکز درمانی می‌برد آن‌ها از پذیرش معتادان جلوگیری کرده و عنوان می‌کنند که بایستی همه معتادان دارای مدارک هویتی باشند تا پذیرش صورت بگیرد، حال سوالی که در اینجا مطرح هست آن است که یک معتاد بی خانمان چه مدرک هویتی را دارد؟ بخش های درمانی و وزارت بهداشت باید یک بودجه ای را در این‌ خصوص تامین کنند تا پذیرش معتادان در مراکز درمانی به راحتی صورت پذیرد تا اقدامات جهت ترک این افراد انجام شود چرا که معتاد بیمار است و بیمار نیز باید تحت مداوا قرار بگیرد.

سرهنگ بخشنده با اشاره به اینکه برای انجام کار ساماندهی معتادان متجاهر مشخص شهر تهران می بایست کلیه سازمان‌های دخیل با جدیت پای کار بیایند، تصریح کرد: باید یک مرکز غربال در تهران مشخص شود و نمایندگان سازمان‌ها در آن مرکز مستقر و به محض جمع آوری و انتقال معتادان متجاهر به مرکز موصوف هر سازمان و نهاد سهم و نقش خود را در این موضوع به نحو احسن انجام دهند این در حالی است که به جز مرجع قضایی و پلیس و بهزیستی سازمان دیگری در این بخش همکاری لازم را ندارند، که از این تعداد صرفا 6 هزارو 700 نفر در مراکز بازپروری ماده 16 و همچنین مراکز بازپروی ماده 15 تبصره 2 ذیل ماده 16 پذیرش و الباقی آزاد و مجددا به نقاط آلوده بازگشته اند.

/////////////////////جمعه کار شود//////////////////////صفر تا صد جمع آوری و بازپروری و توانمند سازی معتادان متجاهر به یک نهاد یا سازمان واگذار شود

وی با اشاره به کشف 11.5 تن انواع مواد مخدر و انهدام 50 باند توزیع مواد و دستگیری 450 نفر قاچاقچی از ابتدای سال جاری تا کنون گفت: پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ در خصوص آموزش به شهروندان در بحث پیشگیری از اعتیاد گفت: یکی از برنامه هایی که پلیس در این زمینه در حال انجام دادن است این است که کلمه نه گفتن را در مدارس از مقطع متوسطه اول به بالا را ترویج دهیم و آن هم به این صورت است که زمانی شخصی به جوان با نوجوانی پیشنهاد سیگار کشیدن را داد این فرد با یک کلمه گفتن (نه) عرصه را برای اعتیاد تنگ تر کند.

وی فضای مجازی و به خصوص شبکه های ماهواره ای را عامل اصلی ترویج اعتیاد دانست وگفت: فضای مجازی بیشترین اثر در جوانان را نسبت به گرایش آن‌ها به مواد مخدر دارد به نحو نه در فضای مجازی به عنوان مثال ماده مخدر گل را تبلیغ می‌کنند و جوان هم وسوسه شده و به استعمال یکبار آن گرایش پیدا می‌کند و این عمل بر حسب تکرار باعث معتاد شدن وی می‌ شود، در منازلی که ماهواره وجود دارد خانواده ها باید نسبت به مشاهده جوانان و نحوه چگونگی حضور آن ها در فضای مجازی کنترل کرده و اجازه ندهند که بستر اعتیاد از این فضا ها در جوانان پدید آید.

/////////////////////جمعه کار شود//////////////////////صفر تا صد جمع آوری و بازپروری و توانمند سازی معتادان متجاهر به یک نهاد یا سازمان واگذار شود

سرهنگ بخشنده در خصوص توزیع مواد مخدر در تهران توسط جوانان گفت: به عنوان مثال من شما را دعوت می‌کنم که یک سَری به بازار گمرک زده و به آن‌جا برویم، در آنجا برای شما یک دستگاه موتور سیکلت به صورت قسطی به مبلغ 500 هزارتومان آن هم بدون سند و پلاک و قولنامه ای خریداری کنم و به شما بگویم این مقدار مواد را در پارک ها توزیع کن. به همین راحتی شما به یک توزیع کننده مواد مخدر تبدیل خواهید شد.

وی افزود: قوانین ما در بخش های مختلف نقش بازدارندگی را ایفا نمی‌کند چرا که اگر به عنوان مثال در بخش فروش موتور سیکلت سخت گیری هایی اعمال شود دیگر شاهد چنین مسائلی نخواهیم بود. خیلی از توزیع کنندگان مواد مخدر بدون گواهی نامه اقدام به موتور سواری می‌کنند که از طرفی هم تخلف توزیع مواد مخدر را انجام می‌دهند و از طرفی هم تخلف عدم داشتن گواهی نامه را در پرونده خود ثبت می‌کنند لذا اتحادیه‌ مربوط به موتور سیکلت و شرکت‌های تولید کننده و سازمان‌های مسئول می‌بایست بر بازار خرید و فروش موتورسیکلت باید نظارت داشته باشند تا به راحتی موتور سیکلت ها در اختیار هر فردی قرار نگیرد.


بیشتر بخوانید: از رصد ساقی‌های گل فروش در فضای مجازی تا افزایش گشت‌های پلیس در اطراف مدارس


رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب در خصوص طرح های در حال انجام پلیس در این زمینه گفت: چند طرح در حال انجام است که یکی از آن‌ها در بحث جمع آوری معتادان است که براساس مطالبات مردمی و گزارش های شهروندان پلیس نسبت به جمع آوری معتادان و دستگیری خرده فروشان اقدام می‌کند. در همین خصوص هم طرح گشت ضربت پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ به صورت شبانه روز تشکیل و فعال شده است که با آمدن سردار رحیمی فرماندهی انتظامی پایتخت بر روی کار، این طرح اعمال شده است و در دستور کار ما قرار دارد.

وی افزود: با روی کار آمدن سردار مومنی در ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور طرح ها و برنامه های خوبی در حال پایه ریزی است که نوید روزهای خوبی را در آینده در خصوص جمع آوری معتادان و دستگیری فروشندگان مواد مخدر می‌دهد.

سرهنگ بخشنده با بیان اینکه ما ظرفیت کافی نسبت به جمع آوری معتادان را نداریم و اگر ظرفیت وجود نداشته باشد اجازه دستگیری و جمع آوری فروشندگان مواد مخدر و معتادان را نداریم، گفت: پلیس با همکاری دیگر ارگان‌ها آمادگی جمع آوری و انتقال و تحویل تمام معتادان متجاهر را دارد، به صراحت می‌گویم که نقطه ای در پایتخت وجود ندارد که پلیس بر آن اشرافیت اطلاعاتی نداشته باشد پس به جهت انجام کار همه مسئولان باید به میدان بیایند تا کار با کیفیت بالاتر انجام شود، ما برای تمامی معتادان تشکیل پرونده خواهیم داد تا نسبت به بازپروریشان اقدامات انجام شود من حاضرم به همراه کلیه نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت تا زمانی که تمامی معتادان متجاهر جمع آوری نشده باشند در محل کار بمانم تا نسبت به جمع آوری و تحویل آن‌ها به طور کامل به مراکز بازپروری اقدام کنیم تا شهروندان عزیر تهرانی دغدغه ای در این موضوع نداشته باشند.

/////////////////////جمعه کار شود//////////////////////صفر تا صد جمع آوری و بازپروری و توانمند سازی معتادان متجاهر به یک نهاد یا سازمان واگذار شود

وی در خصوص عدم پذیرش معتادان جمع آوری شده دارای بیماری های عفونی و ایدز و هپاتیت و معلول جسمی و حرکتی و روانی در مراکز درمانی گفت: معتاد بیمار یک شهروند است و می‌بایست درمان شود تا اقدامات لازم جهت ترک اعتیاد این افراد انجام شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح ها مسائل متعددی وجود دارد که یکی از آن‌ها نبود ظرفیت کافی است. یکی دیگر از این مسائل وجود قوانین بازدارنده است که دست ما را در انجام کار بسته است لذا از مسئولان مربوطه و مجلس محترم تقاضا داریم تا نسبت به تنظیم مجدد آیین نامه ها، پروتکل ها و قوانین موجود در این حدزه اقدامات لازم را به عمل بیاورند.

وی با اشاره به این موضوع که تا زمانی که یک سازمان مسئول متولی کاری نباشد نمی‌توان کاری را پیش برد، گفت: جمع آوری و بازپروری معتادان را با تمام بودجه ها و اعتبارات لازم آن را به یک نهاد بدهند تا تمام وظایف در این حوزه را یک نهاد انجام دهد به عنوان مثال صفر تا صد جمع آوری و بازپروری و توانمند سازی معتادان متجاهر به یک نهاد یا سازمان واگذار شود.

انتهای پیام/

گفتگو از اشکان دوستی پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سلمانی
۲۱:۴۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
می خواهم همسرم را به بهزیستی تحویل بدام برا ترک اعتیاد خواهش میکنم من را راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی زرگران
۱۸:۰۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
باید در سطح برنامه ریزی کلان کشور یک طرح واحدو سراسری آسیب شناسی بمنظور ریشه یابی از دیدگاه اتیو لوژی در راستای استراتژی پیشگیری و آموش همگانی بصورت جدی و هماهنگ وبا مشارکت مردمی اجرا گردد.بدیهی است طرح در ۳ مقوله: اقدامات کوتاه مدت- اقدامات متوسط المدت- و اقدامات بلند مدت بویژه در مورد فرایند آموزش بصورت موا زی و پایش علمی مداوم ،پویا و کارا مورد نظر می باشد.
آخرین اخبار