سی‌ان‌ان: تصاویر ماهواره‌ای ادامه توسعه برنامه موشکی کره شمالی را نشان می‌دهند

تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهند کره شمالی اقدام به توسعه یک پایگاه کلیدی مربوط به موشک‌های دوربرد خود کرده است.

تصاویر ماهواره‌ای ادامه توسعه برنامه موشکی کره شمالی را نشان می‌دهندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا در گزارشی نوشت به تصاویر ماهواره‌ای اختصاصی دست یافته است که نشان می‌دهند کره‌ شمالی یکی از پایگاه‌های موشکی کلیدی خود را گسترش داده است.

بنابر این گزارش، اقدام پیونگ‌یانگ به گسترش این پایگاه موشکی تلنگر دیگری است که گفتگوی دیپلماتیک میان آمریکا و کره شمالی موجب نشده است کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، برنامه هسته‌ای و موشکی خود را متوقف کند.

این تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که پایگاه موشکی «یئونگ‌ژو دانگ» و سایت مجاور آن همچنان فعال هستند و به صورت مداوم توسعه داده شده‌اند. به نوشته سی‌ان‌ان، ادامه فعالیت این پایگاه‌های موشکی کره شمالی نشان‌دهنده وجود اختلاف بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن درباره موضوع عاری‌سازی هسته‌ای شبه‌جزیره کره علی‌رغم پنج ماه گفتگوی نامنظم دیپلماتیک است.

گرچه سازمان‌های اطلاعاتی و تحلیلگران آمریکایی پیش از این از وجود پایگاه یئونگ‌ژو دانگ مطلع بودند، برخی از کارشناسان به سی‌ان‌ان گفته‌اند تصاویر ماهواره‌ای جدید ساخت‌وساز تأسیساتی جدید درست در 7 مایلی پایگاه یئونگ‌ژو دانگ را نشان می‌دهند که پیش از این شناسایی نشده بود.

به نوشته سی‌ان‌ان، این تصاویر ماهواره‌ای همچنین نشان می‌دهند که کره شمالی در سال 2017 در حال ساخت تأسیسات زیرزمینی بسیار عظیمی بوده و ساخت‌وساز آن تا ماه اوت 2018 نیز همچنان ادامه داشته است.

«جفری لوئیز»، کارشناس مطالعات بین‌‌المللی موسسه میدلبِری در گفتگو با سی‌ان‌ان گفته است: «ساخت‌وساز در این سایت جدید حتی پس از نشست سنگاپور بین کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ادامه داشته است».

سران آمریکا و کره شمالی 22 خرداد ماه سال جاری پس از کش‌ و قوس‌های فراوان در سنگاپور برای نخستین بار با هم دیدار و گفتگو کردند. دونالد ترامپ و کیم جونگ اون پس از این دیدار توافق‌نامه‌ای را امضاء کردند که بر اساس آن دو کشور متعهد شدند به سمت عاری‌سازی هسته‌ای شبه‌جزیره کره حرکت کنند. اما تاکنون و پس از گذشت نزدیک به 6 ماه هر روز اختلافات بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ بیشتر آشکار می‌شود.

آمریکا اصرار دارد عاری‌سازی هسته‌ای شبه‌جزیره کره را به خلع سلاح هسته‌ای و موشکی یک‌جانبه کره شمالی بدون اعطای هیچ امتیازی تفسیر کند، در حالی که پیونگ یانگ می‌گوید بدون رفع تحریم‌ها علیه این کشور، سلاح هسته‌ای و موشکی خود را کنار نمی‌گذارد.

این اولین باری است که یک رئیس‌جمهور آمریکا در زمان حضور در کاخ سفید با رهبر کره شمالی دیدار می‌کند. روسای جمهور قبلی آمریکا حاضر به انجام این کار نشده بودند. از این رو، بسیاری از تحلیلگران این دیدار را به ویژه با توجه به هسته‌ای شدن کره شمالی، یک پیروزی بزرگ برای این کشور و مذاکره آن با آمریکا را نیز «مذاکره‌ای از موضع قدرت» می‌دانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار