کتاب رستاخیزعاشقی در بوته نقد

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت: در سالهای اخیر موفق شدیم نویسندگان خوبی را با کرمانشاه آشنا کنیم و متقابلا کتابخوانان کرمانشاه هم با این نویسندگان بیشتر آشنا شوند.

کتاب رستاخیزعاشقی در بوته نقدبه گزارش   خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،  معصومه حسنی خونسار، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت: در سالهای اخیر موفق شدیم نویسندگان خوبی را با کرمانشاه آشنا کنیم و متقابلا کتابخوانان کرمانشاه هم با این نویسندگان بیشتر آشنا شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با اشاره به خاص بودن رمان «رستاخیز عاشقی» گفت: یک رمان متفاوت  در برخی جنبه ها بی سابقه است و شاید همین خط شکنی ها مورد نقد برخی خوانندگان قرار بگیرد. لذا میبایست ما خط شکنی ها و روشهای جدید را زود رد نکنیم و به این توجه داشته باشیم که برخی کارهای تازه موجب حل مشکلات قدیمی خواهد شد.

وی در پایان گفت: بهترین راه برای محک زدن طرحها و روشهای نو این است که جلسات تحلیل و بررسی برگزار شوند و خوانندگان و مخاطبین به صورت اصولی و با سعه صدر دور هم گفت و گو کنند.

در ادامه این جلسه محمد هادی صحرایی، از نویسندگان و منتقدین کرمانشاهی؛ در خصوص این کتاب گفت: پرداختن به زندگی یک طلبه روحانی از نقاط قوت این کتاب است، اما ادبیات و تعابیر آن به راحتی قابل درک نیست و سبب می شود خواننده در حین مطالعه از کتاب احساس دوری کند.

رضاکریمی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی و مدرس دانشگاه؛ در تحلیل این اثر گفت: این کتاب به دنبال رستاخیز در انقلاب است و نویسنده تلاش می کند تا خوانش انقلابی از اسلام را زنده کند.


 کریمی خیزش را مهم ترین واژه داستان دانست و گفت: این واژه در عنوان تمام فصل ها تکرار می شود و همچنین رستاخیز عنوان مناسبی برای کتاب است چرا که فراتر از یک خیزش را القا می‌کند و نویسنده می‌خواهد بگوید هر انقلاب و قیام باید همراه با یک رستگاری باشد؛ آنجا که استاد طلبه به او می گوید که چقدر شب زنده داری کردی برای این قیام بهترین جای کتاب برای تبیین ضرورت معنوی برای یک رستاخیز است.


وی گفت: از نقاط قوت داستان این است که یحیی استاد دارد و استاد گاهی ترمز او را می کشد وگاهی او را تحریک می کند که سریع تر برود و نهایتا یحیی را دوباره به خیزش برمی‌گرداند.


کریمی افزود: بیشترین عامل انگیزه و قوت طلبه عدالتخواه در این داستان،همسر و روابط عاشقانه با اوست و از این جهت رمان رستاخیز عاشقی نام گرفته است و نقش زنان در این رمان پررنگ و حتی بی سابقه است.


محمد سرشار، مدیر شبکه پویا و نویسنده کتاب، در این جلسه گفت: در کتاب من یک منطق داستانی در روایت و رسم الخط وجود دارد و باید بررسی کنید که نویسنده به منطق خودش وفادار بوده است یا نه؟ اما در برخی نقدهای منتقدین هنوز منطق داستانی بررسی نشده است.


سرشار هچنین به برخی نقدها به شخصیت پردازی پاسخ داد و گفت: شخصیتهای داستان من ثابت و ایستا نیستند بلکه دچار تحول می شوند، برخی دیگر از نقدها هم به این برمی‌گردد که بین نثر راوی و نثر شخصیتها تفاوت هست و تفاوت تعابیر به این علت می تواند توجیه شود.


نویسنده کتاب «رستاخیز عاشقی» افزود: در کتاب من همه مسئولین مفسد نیستند، بلکه بیشتر آنها بی اعتنا یا ساکت هستند و فقط دو نفر از آنها دچار فساد شده اند.


نویسنده کتاب در پاسخ به پرسش از جلد دوم کتاب گفت: خوشبختانه امسال با کش و قوس های فراوان چاپ دوم کتاب منتشر شد و منتظر بازتاب اثر در بین خوانندگان و در فکر نوشتن ادامه داستان هستم، ولی فعلا منتظر بازتاب اثر و بهبود شرایط اقتصادی کاغذ و هزینه های نشر هستم.


در پایان این جلسه لوح یادبود به نویسنده کتاب و یک زوج فعال فرهنگی اهدا گردید و جشن امضای کتاب های حضار در حاشیه جلسه برگزار شد.


گفتنی است «رستاخیز عاشقی» اثر محمد سرشار با مضمونی عاشقانه و عدالتخواهانه است که در آن مسئله مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح می شود.


محمد سرشار در حال حاضر مدیر شبکه کودک (پویا) است و پیش از این ریاست حوزه هنری تهران و نیز چاپ چند داستان کوتاه و ترجمه کتاب را در کارنامه خود دارد.
 

انتهای پیام/ز

نقدوبررسی کتاب رستاخیز عاشقی

برچسب ها: کتاب ، مطبوعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار