سلبریتی‌بازی با جان انسان‌ها/ چرا مهناز افشار مسئولیت‌ حرفش را نمی‌پذیرد؟

ماجرای تبلیغ یک آمپول توسط مهناز افشار سر و صدای بسیاری در رسانه‌ها به پا کرد که در این گزارش موضوع مذکور را از زوایایی دیگر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در روزهای گذشته سخنان یک سلبریتی در فضای مجازی واکنش‌ بسیاری را برانگیخت. مهناز افشار که این بار با تبلیغ یک آمپول برای پیشگیری از اعتیاد در یک ویدئو ظاهر شد، سخنانی را بر زبان آورد که بار دیگر حاشیه ساز شده و واکنش‌های منفی بسیاری را به‌همراه داشته است.

این بازیگر در کلیپی درباره آمپولی به نام نالوکسان حرف می‌زند که می‌تواند از سوء‌مصرف موادمخدر جلوگیری کند. آمپولی که مردم می‌توانند بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کنند. بلافاصله پس از این ماجرا، بسیاری از کاربران توییتر به این ویدیو واکنش نشان دادند و از خانم افشار خواستند که در این حوزه دخالت نکند.


بیشتر بخوانید:آمپول مرگباری که مهناز افشار تبلیغ می‌کند! +فیلم


هر چند مهناز افشار در توییتی تلاش کرد پای خود را از این ماجرا بیرون بکشد و با اصطلاح پزشک هم پزشک‌های قدیم سعی کرد کمی از فشارها بکاهد با این حال دامنه واکنش های مجازی آن‌قدر بالا گرفت که روز گذشته وزارت بهداشت به تزریق این آمپول واکنش نشان داد و اعلام کرد استفاده این داروبدون تجویز پزشک خطرناک است و بهتر است سلبریتی‌ها دارو و درمان را به اهلش واگذار کنند.

سلبریتی‌بازی با جان آدم‌ها/ چرا مهناز افشار مسؤولیت حرفش را نمی‌پذیرد؟

در همین رابطه سخنگوی سازمان غذا و دارو  در واکنش به اظهارنظر مهناز افشار مبنی بر مصرف داروی نالوکسان برای جلوگیری از مرگ ناشی از سوء‌مصرف مواد، گفت: سراسر این اظهارات اشتباه است و داروی نالوکسان دارویی است که حتما باید با تجویز پزشک تهیه شود. سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه کاملا این اظهارات را تکذیب می‌کنیم، گفت: این اظهارات اشتباه است و دخالت در امر درمان محسوب می‌شود. این خانم بازیگر هیچ تخصصی در این زمینه ندارد و سراسر اظهارات‌شان اشتباه است که می‌تواند منجر به سرگردانی و عوارض ناگوار برای مردم شود.

در همین رابطه  یک جامعه شناس؛ و یک دارو ساز نظرات آنها را درباره تبعات اجتماعی چنین اظهارنظرهایی جویا شد.

من به عنوان یک پزشک هیچ وقت جرات نمی کنم این آمپول را بدون انجام آزمایش تجویز کنم

یک داروساز از بعد پزشکی مسئله را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: پزشکان برای تجویز درست یک دارو برای بیمار، باید ابتدا تشخیص درستی از بیماری او به دست آورند. این یک اصل ساده اما اساسی کار ماست. تشخیص اینکه به فرض شخص اوردوز کرده یا دچار حالتی شبیه اوردوز شده است. در مورد تجویز همین آمپول نالوکسان خیلی مهم است که تشخیص‌مان درباره نوع ماده مصرفی توسط شخص درست باشد. تشخیص اینکه او مخدر مصرف کرده، آمفتامین زده یا مثلا قرص روانگردان استفاده کرده است. پس از طرق بالینی و آزمایشگاهی اول تلاش می‌کنیم نوع مسمومیت را تشخیص دهیم.

وحید نقدی ادامه می‌دهد: چرا باید تشخیص پزشک دقیق باشد چون این آمپول بیشتر برای مخدرها تجویز می‌شود. از سویی ما در جامعه باورهای غلطی درباره برخی بیماری‌ها داریم. برای مثال بسیاری مردم فکر می کنند کسی که دیابت دارد و از حال رفته به علت بالا رفتن قند خون باشد در صورتی‌که برعکسش شاید رخ داده و دلیل این از حال رفتن افت قند خونشان باشد. خب اگر در چنین شرایطی تشخیص درست صورت نگیرد وبه طرف انسولین بزنند بسیار خطرناک است. این مثال را گفتم تا اهمیت تشخیص را برای تان بازگو کرده باشم. این داروساز ادامه می دهد: یا مثلا استفاده بی‌رویه همین نالوکسان می تواند منجر به ایست قلبی شود. از سویی تشخیص دوزبندی دارو برای بیماران مبتلا به اعتیاد از سوی پزشک بسیار مهم است. اینکه دوز مصرفی این شخصی که مثلا اوردوز کرده چقدر بوده است؟ در دنیا هیچ آمپولی بدون تجویز پزشک مصرف نمی‌شود.

همچنین این دارو، دارویی است که معمولا در اورژانس و اتاق عمل با تجویز پزشک و تحت یک شرایط خاص استفاده می شود.

این دارو ساز با بیان اینکه این ها را گفتم که اهمیت موضوع را دریابید، افزود: من خودم که داروساز هستم هیچ وقت جرات اینکه بخواهم آمپولی مانند نالوکسان را برای کسی تجویز کنم را به خود نمی‌دهم چرا که مسئله بسیار حساس و خطرناک و پای جان آدمی وسط است.

ترس از عدم بازخواست عمومی سلبریتی ها را بی مسئولیت بار آورده است

امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس درباره چنین تبلیغی از سوی یک سلبریتی اظهار داشت: گفته های این بازیگر نشان و المانی است از یک پدیده حاد اجتماعی که باید به صورت جد این پدیده مورد بررسی جامعه شناسان قرار گیرد. در سال‌های اخیر شاهد اتفاقی منحصر به فرد در فضای سیاسی و اجتماعی کشور بوده‌ایم به نحوی که افراد مشهور اعم از وزرشکاران، هنر‍پیشگان و.... در امور غیرتخصصی دخالت می‌کنند و برای مردم نسخه می‌پیچند. واقعیت این است که تجربه زیست و نهاد آموزش جامعه به ما یاد نداده در اموری که نسبت به آن بی‌اطلاعیم اظهار فضل نکنیم و این پدیده نابه‌هنجار متاسفانه در بطن جامعه ما ریشه دوانده است. این می شود که به اصطلاح قصاب توهم می زند که لباس پزشکی بر تن دارد و کشتی‌گیرها فکر می‌کنند می‌توانند نماینده مجلس شوند و مشکلات شهری را فتیله پیچ کنند. حالا یک بازیگری که نه معنی اوردوز را می‌داند و نه در علم پزشکی سرشته دارد به راحتی می آید و راجع به چنین مسئله حیاتی که با جان انسان ها سرو کار دارد، اظهار نظر می کند.

قرایی‌مقدم با بیان اینکه اظهارات و اقداماتی از این دست احتمالا نشانه‌هایی از یک پدیده نابه‌هنجار اجتماعی است، ادامه داد: آنچه توجه به اظهارنظر سلبریتی‌ها در مورد مسائل مختلف از جمله محیط زیست و درمان را واجد اهمیت می‌کند، نه هیاهویی زرد و جنجال‌سازی و حاشیه سازی های مختص فضای مجازی که ضرورت بررسی و آسیب شناسی وجود پدیده‌ای عمومی و ریشه دوانده در بطن اجتماع است؛ پدیده ای که گسترده است و ابعاد مختلفی دارد.

این جامعه شناس گفت: بگذارید مسئله را باز کنم. در انتخابات‌ها شاهدیم که کاندیداهای مختلف برای کسب رای بیشتر دست به دامن سلبریتی‌ها می‌شوند. در این اینجا مکانیزیمی تحت عنوان «تلقین وجه» (اصطلاحی در روانشناسی اجتماعی) به شکلی ناخودآگاه انجام می‌پذیرد. در اینجا باید توجه داشته باشیم که تلقین با تقلید متفاوت است. تلقین عملی نیندیشده شده و ناآگاهانه است. در حالی که در ساختار تقلید آگاهی وجود دارد. پس در تلقین ما با القا و آگاهی کاذب مواجه‌ایم. حالا همه این مولفه‌ها را در یک گستره اجتماعی باید مورد بررسی قرار داد؛ به عبارت دیگر باید سوال را این گونه مطرح کرد؛ دامنه القای آگاهی کاذب از زبان یک سلبریتی مشهور و احتمالا محبوب در جامعه چه میزان است و تبعات این تلقین عمومی تا چه حد می تواند گسترده باشد.

از این جامعه‌شناس می‌پرسم چرا سلبریتی‌که پیش تر در حوزه‌های دیگر مثل محیط زیست نیز اظهارنظر می‌کرد، حالا به خود اجازه می‌دهد در حوزه‌ای حساس مثل درمان و پزشکی ورود کند، پاسخ می‌دهد: دلیل چنین اظهار نظرهای بی محابایی این است که طرف می‌داند هر تبلیغی در هر زمینه ای انجام دهد در نهایت بازخواست نمی‌شود این در حالی است که در جوامع غربی اگر شما ادعایی کنید در زمان مناسب مورد بازخواست عمومی قرار خواهید گرفت و افکار عمومی شما را به محکمه خواهد کشاند.

در واقع در همه جای دنیا این بهره‌برداری نادرست از وجه سلبریتی‌ها انجام می‌شود به دلایل مختلفی چون کسب قدرت و سود بیشتر! با این حال در برخی کشورها به علت وجود نهادهای مدنی قدرتمند، مولفه «محکمه‌عمومی» و به تبع آن بازخواست افراد، عنصر مسئولیت‌پذیری و تعهد را قوام می‌بخشند و در برخی دیگر از کشورها به علت نبود این مولفه وضعیت تا حدود زیادی متفاوت است. در چنین جامعه‌ای همه خود را پزشک، سیاستمدار، خلبان و ... می‌دانند و همه می‌توانند در هر حوزه‌ای ایده‌پردازی کنند. از سویی شاهدیم که برخی افراد مشهور همین جامعه همزمان که خود را فعال حقوق حیوانات، فعال اجتماعی و حقوق زنان و محیط زیست می‌دانند، تاکید می‌کنند «درست است که سیاسی نیستند اما مشکلات طبقات محروم را درک می کنند و در تلویزیون اشعار مولانا را تحلیل می‌کنند.» به عبارتی بهتر آنها فعال حقوق زنان هستند بی‌آنکه چیزی از جنبش زنان خوانده باشند، در چنین شرایطی آنها پروپاگاندای پخش آگاهی کاذب می‌شوند.

قرایی مقدم با بیان اینکه تبلیغ این بازیگر سینما دو بعد شخصی و عمومی دارد بیان داشت در بعد شخصی می‌توان آن را بی تعهدی و بی مسئولیتی نامید و در بعد اجتماعی می توان آن را تحت پدیده‌ای نابه‌هنجار و نهادینه شده در بطن اجتماع ایرانی مورد بررسی کنکاش قرار داد.
این جامعه شناس گفت وگوی خود را با این سوال خاتمه داد اینکه چرا جامعه ما بازخواست نمی‌کند؟ چرا از خانم افشار نمی‌خواهد مسئولیت حرفش را بر عهده بگیرد؟

منبع:مشرق

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۰:۱۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
جهان سوم دقیقا جاییست که خانم افشار (بازیگر )با مدرک دیپلم درباره همه مسائل حتی بهداشت ودرمان صحبت میکند .وتوصیه ....اما همین ها حق هیچ اظهار نظری به آقای مطیعی(مداح)با مدک دکتری تخصصی نمی دهند.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
چقدر آدم باید کم شعور باشه که حتی درباره ی سلامت مردم هم بی ملاحظه بشه!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
خانوم افشار دیگه فیلم هاتو نمیبینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
بابا زنه...یک چیزی گفته ...زیاد سخت نگیرین
Iran (Islamic Republic of)
سپیده
۰۲:۱۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
حالا شما که مردی چه گلی به سر دنیا زدی ینی مردها از این افاضات نمیکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
بیایید واقع بین باشیم .
Iran (Islamic Republic of)
شهروند خون خالص ایرانی
۱۱:۲۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
مثلا چیو باید به نظر شما واقعیت ببینیم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
جلو گرانی گرفته شد جلو این مسایل هم گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
جلو گرانی گرفته شد جلو این مسایل هم گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
یکی از عوامل گرانی همین بازیهاست
Iran (Islamic Republic of)
احسان،
۱۳:۵۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
برخورد جدی کنید
Iran (Islamic Republic of)
احسان،
۱۳:۵۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
برخورد جدی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
اقاحق بااین خانم هست ایناکه باپول مردم معروف وثروتمندشدندازبس که باتوجه مردم پروبال گرفتن خودشون رودرهرزمینه ای صاحب نظرمیدونن سیاسی اجتماعی اقتصادی اعتیاد خلاصه هرچی ,بایدماعموم مردم بایدیادبگیریم که به هرکسی چقدرتوجه کنیم تادچارتوهم وخودبزرگ بینی نشوندوفقط به کارخودشون مشغول باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
باید این خانوم افشار دیگه به کار بازیگری ادامه ندهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
این سلبریتی ها چی مگین دیگه.
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۲:۰۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
باید قوه قضاییه و وزارت بهداشت به موضوع ورود کنند چرا بی تفاوت هستند؟
Sweden
حمیدرضا میرکیانی
۱۲:۰۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
به نظر بنده اگر در موضوع شیر خشک های فاسد و تاریخ گذشته شوهر ایشون که با جان و سلامتی نوزادان بازی کرده بودند مجازات میشدند و برخورد مناسب میشد , تا این اندازه جسارت پیدا نمیکردند که امروز دغدغه ایشان بازی کردن با جان مردم باشد , خانم افشار باید پاسخگو باشند , سلبریتی ها متاسفانه فقط به پول و درآمد فکر میکنند و برایشان فرقی ندارد دوغ و شیر خشک و دارو و آمپول ,
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
شوهرشم یکی مثل خودش...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
آنقدر فیلم بازی کردی فکر کردی که با جان مردم هم می‌شود بازی کرد .
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۱:۲۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
باسلام
خانم مهناز افشار اکنون ترویج استفاده از امپول نالوکسان را جهت پیشگیری از اعتیاد اعلام میکند.
و در گذشته گزارشات حاکی است که همسر ایشان اقای یاسین رامین دربحث واردات شیرخشک فاسد میگفتند واقعا جای تاسف است وبراشون متاسفم .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۵۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
سلام این موضوع اگر از طریق مراجع ذیربط از این به بعد پیگیری بشه بهتر است و تابحال حتما این خانم به اشتباهش پی برده است
-
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
بگو برو کنار از بازیگری
Iran (Islamic Republic of)
علی222
۱۰:۲۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
من موندم کی گفته این سلبریتی جماعت باید در باره هر چیزی اظهار نظر کنن
بذارید مردم به درد خودشون برسن
Iran (Islamic Republic of)
ش
۱۰:۲۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
فقط برخورد جدی و قاطع
Iran (Islamic Republic of)
تریلی
۱۰:۲۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
این که کاری نداره اول همین امپول رو چن تا بهش تزریق کنید مشکل نداشت بعدش تبلیغ کنه این خانوم افشار
Iran (Islamic Republic of)
amir
۱۰:۰۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
ایشان مقصر نیستند ، مقصر ما مردم هستیم که با پرداخت بهای بلیط های سینما از این گونه افراد و فیلم ها حمایت می کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
حرفت کاملا درسته ما پولدار و بزرگشون کردیم، وگرنه کسی نیستن خیلیا در جامعه هستن هر کسی نمیشناسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
آقا این قدر بها ندید به اینا - حیف خبر که بخواد موضوعش اینا (سلبریتی ها) باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
اسمش میادحالم خودبه خود بد میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۴۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
این صحبتهای آقای جامعه شناس ، بخشی از حقیقت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
من اصلا از خانوم افشار خوشم نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
من هم خوشم نمیاد کیه خوش بیاد!
Iran (Islamic Republic of)
شیوا
۰۶:۱۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
از قوه قضاییه خواهشمندم پیگیر این موضوع باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
گل گفتی رفیق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
جای تاسف است
United States of America
باقری
۰۴:۳۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
تو که بجای اینکه بگویی مشهورها، معروفها، یا یک لغت فارسی ،از لغت انگلیس میگویید ؟
Iran (Islamic Republic of)
شهروند خون خالص ایرانی
۱۱:۲۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
با خودت چن چندی رفیق...؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
شکار چی
۰۴:۲۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
قابل توجه سلبریتی ها و خانم مهناز افشار ...... بدانید تاکید موکد وقاطع بدانید این بدان معناست که دیگر جای برای شما بین ملت ایران نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
همین الآنش هم اگه فیلم بازی کنه توی سینما باز خیلیا میرن فیلمش رو میبینن متأسفانه پولشون رو حروم چه کسی می کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
باید اخراج بشه از کار بازیگری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۹ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
اینها همه کار می کنند و هیچی به هیچ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
متاسفم برای سلبریتی ها که اینقدر به مردم و مملکت ضرر میزنن.شما برید بچه هاتونو خارج از ایران به دنیا بیارید.دیگه چکار دارید نسخه میپیچید.وقتی لیلا حاتمی به خاطر اون حرفاش بازخواست نشد باعث شد تا مهناز افشار هم دور برداره مثل بقیه بازیگران بیسواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
ممنون آقای قرایی.احسنت.حرف دلمو زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
متاسفانه قانون برای همه یکسان احرا نمیشود!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
خانوم افشار حرف حسابت چیه واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
تو همه چی باید نظر بده این خانوم وگرنه میگن لاله!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
درسته
آخرین اخبار