آفاتی که دسترنج کشاورزان را می‌بلعند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: آشنایی با روش ‌های مبارزه با آفات درختان، باعث کاهش خسارت در سال‌های بعد می‌شود.

آفاتی که دسترنج کشاورزان را می‌بلعندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ جوادی بایگی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: مهم‌ترین آفات چوبخوار درختان میوه، سوسک سرشاخه خوار رزاسه، سوسک چوبخوار سارتا و سوسک‌های طوقه و ریشه خوار هستند.

وی افزود: این آفات در نتیجه ضعف درختان و عدم رعایت مسائل زراعی در سطح استان گسترش یافته است.

 جوادی بایگی با بیان اینکه مدیریت تلفیقی به عنوان گامی در راستای کاهش جمعیت و خسارت چوبخوارها لازم است، اظهار کرد: در سیستم مدیریت تلفیقی از تمام روش‌های مبارزه به طور هماهنگ و  مؤثر و به گونه ‌ای درازمدت علیه این آفات اعمال استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه  استفاده از آبیاری مناسب، تقویت درختان به ویژه با کودهای پتاسه، هرس شاخه‌های خشک و زائد، کاشت گیاهان جلب کننده حشرات کامل چوبخوار مانند سیر و پیاز  در محل خسارت و استفاده از روش شیمیایی مانند خمیر سمی یا سمپاشی با نظر کارشناس حفظ نباتات یا مسئول کلینیک ارز روش‌های مبارزه با آفات چوبخوار درختان میوه است.

وی تصریح کرد: علف‌هاي هرز با گياه زعفران از نظر آب، مواد غذايي و نور رقابت می‌کنند و یا با نفوذ در داخل بنه‌های زعفران باعث تخریب، ابتلای آن‌ها به امراض و حتی مرگ آن می‌شوند و در نتیجه باعث كاهش محصول خواهند شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه با بیان اینکه تلفیق چند روش مبارزه نتیجه بهتری خواهد داشت، افزود: بهتر است وجین علف‌های هرز قبل از گلدهی، استفاده از کودهای دامیکاملا پوسیده در تلفیق با مصرف علفکش بعد از پایان گلدهی صورت گیردو

جوادی بایگی اظهار کرد: استفاده از علف كش‌ها بعد از برداشت گل‌ها (آبيارى دوم) به خصوص در مزارعى كه زعفران سال‌هاى اوليه رشد خود را سپرى مى‌كند لازم است.

وی با بیان اینکه در سطوح كم وجين همراه با سله شكنى دو بار به فاصله يك ماه از يكديگر بهترين روش قلمداد مى‌شود، خاطرنشان کرد: در سطح زياد وجين توجيه اقتصادى ندارد لذا مصرف علف كش بدون تاثير سوء روي زعفران توصيه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه در خصوص مبارزه با کرم‌های مغز خوار پسته، افزود: توصیه می‌شود در زمان برداشت میوه‌های سالم پسته، میوه‌های آلوده جمع‌آوری شوند.

جوادی بایگی اظهار کرد: پس از جمع‌آوری، لازم است میوه‌های آلوده از محیط باغ خارج و منهدم شوند که این کار موجب کاهش آلودگی میوه پسته در سال بعد می ‌شود.

وی درباره مبارزه با کرم گلوگاه انار، یادآور شد: توصیه می‌شود در زمان برداشت میوه‌های سالم انار، میوه‌های آلوده جمع‌آوری شوند و پس از جمع‌آوری میوه‌های آلوده از محیط باغ خارج و منهدم شوند که این کار موجب کاهش آلودگی  انار در سال بعد می‌شود.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار