اردکانیان در برنامه نگاه یک تشریح کرد:

برنامه های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف آب و برق

وزیر نیرو گفت: 57 درصد مشترکان آب کمتر از الگوی تعیین شده، مصرف دارند که برای آنها طرح تشویقی در نظر گرفته می شود.

مدیریت مصرف انرژیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو در برنامه نگاه یک  در خصوص عملکرد ایران در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه اظهار داشت: زمینه های خوبی برای توسعه روابط در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی وجود دارد.

وی ادامه داد:اینکه تحریم ها می تواند برای ما فرصت باشد یکی از مظاهر آن ارتباط با روسیه است.

وزیر نیرو در خصوص پیشنهاد پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا تصریح کرد: در ملاقاتی با دبیر اتحادیه اوراسیا داشتیم صحبت هایی راجع به پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا شده است این فرصت در اختیار ویتنام هم قرار داده شده است.

وی افزود:این امر باید به تصویب مجلس کشورهای عضو اتحادیه و تصویب مجلس ایران هم برسد در روسیه این قانون ابلاغ شده و در ایران نیز در سیر مراحل تصویب است.

وزیر نیرو تصریح کرد: اتحادیه اوراسیا مدل کوچکی از اتحادیه اروپا و امتیاز بزرگ اقتصادی برای اعضای اتحادیه به منظور ارتباط بیشتر با کشورهای منطقه است.

اردکانیان تاکید کرد: بازار 150 میلیونی روسیه فرصت خوبی برای ما است محصولات ما به وفور در فروشگاه های زنجیره ای مسکو یافت می شود که فرصت اشتغال خوبی برای کشور ایجاد می کند.

وی افزود:در مقابل روسیه و قزاقستان می توانند از ایران به عنوان هاب ترانزیت غلات استفاده کنند می توانند محصولات را در فرصت زمانی یک سوم کنونی به نقاط مختلف دنیا ببرند که صرفه زمانی تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده کالا دارد.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد:روس ها خواهان انتقال دانش فنی در ساخت توربین های گازی از جانب کشور ما هستند.

وی تاکید کرد:ما نقشه راهی برای توسعه روابط خارجی در وزارت نیرو تنظیم کردیم.

وزیر نیرو خبر داد:دهه اول اسفند اجلاس کمیسون مشترک همکاری های اقتصادی در ایران برگزار می شود و کنفرانس همکاری ها بین استان های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قفقاز شمالی همزمان با کمیسیون مشترک برگزار می شود.

اردکانیان اظهار داشت: به جد به دنبال یکسان سازی سیستم برق با روسیه داریم چراکه با تحقق این امر به لحاظ کیفیت به شبکه قوی تر وصل می شویم ظرفیت نصب شده ما 80 هزار مگا وات است که در روسیه 3 برابر است قرار است مقدمات فنی این کار طرح ریزی شود.

وی افزود:بحث استفاده از پول ملی در اتحادیه اوراسیا مطرح شده است و فهرست عناوینی است که در کمیسیون مشترک به آن پرداخته می شود.

رشد 220 درصدی میزان بارش ها نسبت به سال گذشته

بهار سال آبی، فصل پاییز است و امیدواریم پاییز پر بارشی که داشتیم در ادامه سال پر برکتی هم داشته باشیم.

وی ادامه داد:هواشناسی پیش بینی کرده بود پاییز پر آب اما زمستان کم بارشی داریم .هر حوضه آبریزی  که چند سال خشک پشت سر می گذارند  اگر تا مدتی بارش ها مقادیر بالایی هم باشد اما این بارش صرف خشکی از دست رفته خاک می شود.

وزیر نیرو گفت: میزان بارش های کشور تا 16 آذر 85 میلیمتر بوده که دوره مشابه در سال قبل 26 میلیمتر بوده و میزان بارش 220 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

اردکانیان تصریح کرد:امسال تابستان ممتازی از حیث همکاری مصرف کنندگان داشتیم. ورودی ما به سدها تا دیروز 2 برابر سال قبل در مدت مشابه است.

وی گفت : 57 درصد مشترکان آب کمتر از الگوی تعیین شده، مصرف دارند که در قبوض این مشترکان طرح تشویقی در نظر گرفته می شود.

اصلاح الگوی مصرف برق ما را از ساخت نیروگاه های جدید بی نیاز می کند

وزیر نیرو با اشاره به تعرفه گذاری در قبوض برق تصریح کرد: با برنامه های تشویقی و تنبیهی تعرفه ای در نظر گرفته شده به منظور اصلاح الگوی مصرف ، در قبوض 75 درصد از مشترکان برق تغییری داده نمی شود و برای تعدادی که در قبض آنها تغییر ایجاد شود راهکاری برای کاهش مصرف گذاشته ایم.

وی ادامه داد:اگر این تعرفه گذاری ها در اصلاح الگوی مصرف برق موفق باشد دیگر نیازی به صرف سرمایه برای احداث نیروگاه جدید نداریم.

وزیر نیرو تصریح کرد: این تعرفه ها برای 4 ماه خرداد تا شهریور اعمال می شود و  از آذرماه تا تابستان برای آگاه سازی مشترکین، قبوض توجیهی ارسال می شود که شهروندان به سمت رعایت الگوی مصرف هدایت شوند.

وی تاکید کرد:ما اکنون سرمایه گذاری سنگینی می کنیم که نیروگاه داشته باشیم تا پرمصرف های ما بتوانند از این انرژی ارزان استفاده کنند اما به دنبال سطحی از عدالت اجتماعی هستیم تا با اصلاح الگوی مصرف از صرف هزینه برای احداث نیروگاه جدید جلوگیری شود.

وزیر نیرو اظهار داشت:334 شهر ما دچار تنش آبی هستند برنامه ریزی شده تا سال 1404 شهری باتنش آبی نداشته باشیم.

تصمیم گیری در خصوص آب های ژف منوط به نتیجه تحقیقات انجام شده است

وزیر نیرو گفت: در بحث آب های ژرف تصمیم بر آن است که در یک مورد متمرکز شویم سرمایه گذاری و تحقیقات لازم انجام شود تا انتهای کار برویم بعد بر اساس نتیجه تصمیم گیری می شود که ادامه پیدا کند یا خیر.

وی افزود: در این ارتباط چاه زابل حفاری شده و تا 2 هزار متر نمونه بردای انجام شده در خصوص کیفیت آب آزمایشات لازم انجام دادیم اما در حال حاضر هیچ کدام از مطالبی که له و علیه این موضوع مطرح می شود قابل تایید نیست و باید تحقیقات کامل شود.

اردکانیان افزود: در این مورد نباید امیدواری بیجا مطرح شود و همچنین بحث دسترسی به آب های ژرف نباید ما را از موضوع اصلاح مصرف غافل کند.

برنامه ریزی برای جبران کمبود 8 هزار مگاوات برق در تابستان 98

اردکانیان تصریح کرد: در حوزه برق در نیمه تابستان و در اوج خاموشی ها به فکر تابستان 98 هم بودیم و برنامه ریزی دقیقی انجام دادیم مشخص شده حدود 8 هزار مگاوات کمبود برق برای تابستان 98 داریم.

وی افزود: 5200 مگاوات با به مدار آمدن نیروگاه های جدید تامین می شود و 3 هزار مگاوات باید با اصلاح الگوی مصرف تامین شود در این مورد11 برنامه اجرایی داریم که بتوانیم 3 هزار مگاوات مصرف را کم کنیم.

پیش بینی  5 هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر تا پایان برنامه ششم توسعه

اردکانیان تصریح کرد:در حوزه انرژی های تجدید پذیر تکالیف قانونی خوبی داریم تا پایان برنامه ششم توسعه باید 5 هزار مگا وات ظرفیت انرژی تجدید پذیر داشته باشیم وتا پایان دولت کنونی 4 هزار مگا وات.

وی افزود:در بخش باد 30 هزار مگا وات ظرفیت مطالعه شده داریم همچنین پهنه وسیع برای انرژی خورشیدی داریم.

این عضو کابینه دولت گفت: نوسان نرخ ارز تاثیر در جذب سرمایه گذاری در این حوزه داشت که امیدواریم با اصلاح نرخ ارز سرمایه گذاری بیشتری انجام شود و سال آینده سرعت بیشتری در توسعه نیروگاه های انرژی های تجدید پذیر داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نیرو ، برق ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار