معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

۷۰ میلیون تومان به سقف وام ساخت مسکن افزوده شد/ ۶۸ هزار واحد مسکونی آماده صدور پروانه

عشایری جزئیات پرداخت وام ۱۱۰ میلیون تومانی به انبوه سازان برای ساخت مسکن در بافت‌های مورد هدف بازآفرینی شهری را تشریح کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شرکت بازآفرینی شهری ایران، هوشنگ عشایری، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه سال 93 پیشنهادی را مبنی بر ساخت 300 هزار واحد مسکونی در سال به دولت ارائه داد. براساس این پیشنهاد قرار شد، تامین یارانه 50 درصدی سود آن بر عهده دولت باشد. اما برنامه مطابق روشی که پیش بینی شده بود، پیش نرفت و به همین دلیل مردم طی چهار سال گذشته نتوانستند بیش از 56 هزار واحد وام مسکن دریافت کنند.

وی ادامه داد: پیرو تجربه ای که از سنوات گذشته کسب شده بود، در سال جاری وزارت راه و شهرسازی طرحی را مبنی ساخت 100 هزار واحد مسکونی در بافت های هدف بازآفرینی شهری به دولت ارائه داد و مقرر شد به جای اینکه یارانه طبق روش قبلی یعنی به صورت مستقیم به مردم داده شود، این تسهیلات به صورت وجوه اداره شده از محل صندوق توسعه ملی در اختیار بانک با سود صفر درصد قرار گیرد و بانک ها نیز دقیقا به همان مبلغ وجوه اداره شده دولتی، منابع خود را با سود مصوب بانک مرکزی که در سال جاری حدود 18 درصد است، ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: بر این اساس دولت 2 هزار و 200 میلیارد تومان اختصاص داد و 2 هزار و 200 میلیارد تومان نیز بانک ها از منابع خود اختصاص دادند و جمعا 4هزار و 400 میلیارد تومان با سود 9 درصد برای تسهیلات ساخت مسکن تامین شد.

وی افزود: به موجب این تصمیم، در کلانشهرها، 50 میلیون تومان و در سایر شهرها 40 میلیون تومان تسهیلات با سود 9 درصد برای دوره مشارکت مدنی دو ساله ساخت به افرادی که قصد ساخت مسکن در بافت های هدف بازآفرینی شهری دارند، پرداخت می شود.

عشایری با تاکید بر ضرورت افزایش تسهیلات دریافتی سازندگان حرفه ای با توجه به شرایط اقتصادی کشور، گفت: در همین راستا برنامه ریزی شد تا تسهیلاتی تا سقف 110 میلیون تومان به سازندگان حرفه ای ارائه شود و ما به التفاوت این مبلغ با مبالغ وام 50 و 40 میلیون تومانی ، با سود 18 درصدی محاسبه شود.

معاون وزارت راه و شهرسازی اظهارکرد: بنابراین هر شخصی در بافت های فرسوده شهری، سکونتگاه های غیررسمی و بافت های تاریخی، نسبت به ساخت مسکن توسط سازندگان حرفه ای اقدام کند، امکان دریافت وام تا سقف مبلغ 110 میلون تومان را خواهد داشت که تا مبلغ 50 و 40 میلیون تومان با سود 9 درصد و مابقی با سود 18 درصد محاسبه می شود.

عشایری گفت: برنامه دیگری نیز از گذشته تحت عنوان صندوق یکم برای خریداران مسکن وجود دارد و افرادی که قصد خرید مسکن ساخته شده را دارند، می توانند از این تسهیلات که به ازای سپرده گذاری پرداخت می شود، استفاده کنند.

وی افزود: تسهیلات سپرده گذاری صندوق یکم در تهران 80 میلیون تومان و برای زوجین 160 میلیون تومان و در سایر شهرها 60میلیون تومان و برای زوجین 120 میلیون تومان است که با سپرده گذاری دو ساله به مبلغ 20 میلیون تومان در تهران و 15 میلیون تومان در شهرهای دیگر قابل دریافت است.

عشایری با اشاره به اینکه وام سپرده گذاری صندوق یکم با شرایط بازپرداخت 12 سال ارائه می شود، بیان کرد: این وام به منظور خرید واحد های تازه ساخته شده و واحد های با سابقه چند سال ساخت که درون بافت های مورد هدف باز آفرینی شهری قرار دارند، اعطا می شود که نرخ سود آن برای خانه اولی ها 6 درصد و برای دیگر افراد 8 درصد است.

معاون وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه برای تسهیلات ساخت نیازی به سپرده گذاری مردم و انبوه سازان وجود ندارد، افزود: این سپرده ها از وجوه اداره شده دولتی با مبلغ 2 هزار و 200 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در اختیار ما قرار گرفته و ما این مبالغ را بر اساس تقسیمات استانی در اختیار بانک ها قرار می دهیم. متقاضیان بر حسب پروانه ساختمانی که از شهرداری ها دریافت می کنند می توانند از این تسهیلات 9 درصدی در محدوده های هدف برنامه ملی بازآفرینی شهری استفاده کنند.

وی تاکید کرد: در صورتی که افراد به صورت فردی بخواهند از وام ساخت بهره مند شوند و از توسعه گران و سازندگان حرفه ای نباشند، نمی توانند از وام 70 میلیون تومانی استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به عدم استقبال انبوه سازان از دریافت وام ساخت مسکن در گذشته اظهارکرد: در گذشته برنامه این بود که بانک ها قرارداد وام با سود 18 درصد را به انبوه سازان ارائه کنند و دولت50 درصد از سود 18درصد را نقدا به انبوه سازان پرداخت کند اما به علت اینکه دولت نتوانست به تعهد خود عمل کند، با عدم استقبال توسعه گران و سازندگان حرفه ای مواجه شد اما در مدل جدید با قطعی شدن سود 9درصد و سپرده گذاری توسط دولت این مشکل برطرف شده است.

وی افزود: در حال حاضر نیازی به سپرده گذاری برای دریافت وام ساخت مسکن وجود ندارد اما برای خرید مسکن و استفاده از سود 6 درصد باید در صندوق یکم سپرده گذاری انجام شود.

عشایری با اشاره به اینکه نوسازی بافت ها به طور کامل در طول یک سال امکان پذیر نیست، اظهارکرد: تکلیف قانونی ما برای بازآفرینی 270 محله در طول سال است.

وی افزود: طبق بند الف ماده 59 قانون برنامه ششم، دولت باید با همکاری شهرداری ها برای بهسازی و نوسازی بافت ها اقدام کند.

عشایری با اشاره به اینکه در حال حاضر اجرای برنامه بازآفرینی شهری در سال اول خود قرار دارد، گفت: در 19 بهمن 96 فرمان اجرایی برنامه ملی بازآفرینی توسط رییس جمهور صادر شد و با وجود اینکه عملا سال 96 در برنامه ما جزو برنامه ششم بود ولی در برنامه ما سال جاری، سال آغاز برنامه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به زمان بر شدن تصویب ابزارهای مالی و حقوقی مورد نیاز برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی و جذب منابع مالی مورد نیاز، گفت: طی روزهای اخیر این مساله حل شده و اگرچه عملا تسهیلات برای کسانی که علاقه مند به ساخت واحد های مسکونی هستند پرداخت نشده است اما با توجه به اقدامات صورت گرفته، در حال حاضر پروانه ساخت حدود 68 هزار واحد مسکونی برای سازندگان حرفه ای، اراضی دولتی شهری و موارد خود مالکی آماده صدور شده و تنها در انتظار دریافت وام برای آغاز کار هستند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: از 68 هزار پروانه ساخت آماده صدور، 32 هزار پروانه خود مالکی و مابقی مربوط به توسعه گران است که بخشی از آن در اراضی دولتی وزارت راه و شهرسازی و بخشی نیز در اراضی شهرداری ها، مانند شهرداری تهران و شهرداری ثامن در مشهد است.

عشایری بیان کرد: تمامی دستگاه های دولتی طبق مصوبه، باید اراضی دولتی درون بافت های مورد هدف برنامه بازآفرینی شهری و حتی بافت های همجوار را در اختیار برنامه ما قرار می دادند تا به توسعه گران تحویل دهیم اما به دلیل اینکه دستگاه های دولتی این اراضی را املاک خود تلقی می کردند، شناسایی و گرفتن این زمین ها کار دشواری بود و حتی با مکاتبه هایی که انجام شد دستگاه ها حاضر به معرفی این زمین ها نشدند و به ناچار از طریق ابزارهای دیگر و به کار گرفتن کارگزار این زمین ها شناسایی شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر اراضی مناسبی که متعلق به دستگاه های دولتی هستند شناسایی شده اند و این احتمال وجود دارد که استحصال این اراضی دولتی شتاب برنامه بازآفرینی را تشدید کند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: پیرو رایزنی های وزیر راه و شهرسازی با سازمان ها و وزارت خانه ها، احتمال می رود 100 هکتار از اراضی دولتی و حاکمیتی در سراسر کشور در کوتاهترین زمان ممکن در اختیار برنامه ملی بازآفرینی قرار گیرد تا به توسعه گران تحویل داده شود.

عشایری با اشاره به اینکه در اختیار گرفتن اراضی دولتی در تهران کار دشواری است، گفت: وزارت خانه های نیرو، آموزش و پرورش و ارتباطات زمین هایی را برای اجرای برنامه بازآفرینی معرفی کرده اند. بر اساس دستور رییس جمهور در تهران قرار بر این شده که زمین ها در اختیار شهرداری قرار داده شود. وزارت نیرو قطعه زمینی به بازآفرینی اختصاص داده بود که به دلیل پیدا شدن صاحب زمین کار متوقف شده اما در دیگر موارد طراحی ها در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه وام اولیه ساخت مسکن50 میلیون تومان در شهرهای بزرگ و40 میلیون تومان در سایر شهرها بود، گفت: برای افزایش تسهیلات پیشنهاد کردیم تا بانک ها مبالغی را از منابع داخلی خود با سود 18 درصد تا سقف 110 میلیون تومان ارائه دهند که البته این کار منابع خاص خود را نیاز داشت.

عشایری افزود: برای افزایش سقف وام ها باید پیگیری هایی از سوی بانک مرکزی انجام می شد اما به دلیل اینکه بانک مسکن قبلا مجوز این کار را از بانک مرکزی گرفته بود، فرصتی ایجاد شد برای اینکه از مصوبه بانک مرکزی استفاده شود و توسعه گرانی که از فناوری های نوین استفاده می کنند تا سقف 110 میلیون تومان و افرادی که از تکنولوژی های معمولی استفاده می کنند تا سقف 90 میلیون تومان از فرصت دریافت وام ها بهره مند شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به سرانجام پروژه بازآفرینی محله سیروس اظهارکرد: زمانی که کلنگ زنی این پروژه انجام شد مصوبه کمیسیون ماده 5 اخذ نشده بود.

وی با اشاره به اینکه برنامه محله سیروس از نظر ضوابط شهری تخفیف یافته بود و با وجود امکان دریافت مجوز تا 7 طبقه، با ساختمان های دو و نیم طبقه طراحی شده بود، گفت: این پروژه همچنین فضاهای عمومی شهری زیادی داشت و به همین جهات با استقبال اعضای کمیسیون ماده 5 شهرداری مواجه شد و این اطمینان وجود داشت که در این کمیسیون به تصویب می رسد.

عشایری با بیان اینکه بعد از کلنگ زنی و انعقاد قرارداد پروژه محله سیروس و آغاز عملیات نخاله برداری برخورد با لوله های گاز در منطقه موجب آتش سوزی شد، گفت: بنا به دستور شرکت گاز سریعا کارها متوقف و یک هکتار زمین اسکن، لوله های گاز مشخص و مسدود شد.

وی با اشاره به اینکه شروع دوباره فعالیت محله سیروس با تغییر شهردار اسبق تهران مصادف شد، افزود: برای دریافت مصوبه کمیسیون ماده 5 و تبدیل پروانه نخاله برداری به گود برداری برای ایجاد دو طبقه پارکینگ و همچین تغییر چند شهردار اجرای پروژه برای چند بار به تاخیر افتاد.

معاون وزیر راه و شهر سازی با اشاره به تصویب طرح محله سیروس در روزهای اخیر توسط کمیسیون ماده 5 اظهار کرد: در حال حاضر مشکلی برای اجرای این طرح وجود ندارد و بخش عمده ای از تاخیر عمده 7 و 8 ماهه آن به دلیل تغییرات در شهرداری تهران بود که در حال حاضر برای اجرای پروژه مسکونی 104 واحدی سیروس مانعی وجود ندارد.

وی بیان کرد: دولت بنا بر تاکیدات رییس جمهور بر حل مساله مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری تا 100 هزار واحد در سال اهتمام دارد و انتظار می رود مشارکت عمومی در این برنامه جدی باشد و مردم به این برنامه اعتماد کنند.

عشایری اظهار کرد: این توقع از دستگاه های خدمات رسان در شهرها با توجه به اختیارات و مسئولیت هایی که در برنامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری به آنها داده شده است، وجود دارد که با همدلی و هم سویی خدمات رسانی به مردم ساکن در بافت های مورد هدف بازآفرینی شهری را انجام دهند و برنامه بازآفرینی شهری به سرانجام مطلوب خود برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
اول بروید جلوی سایتهای آگهی خودسرانه فروش ملک را بگیرید که اینهمه در آشفتگی قیمت مسکن نقش داشته اند بعد به فکر راه حل اساسی برای اقتصاد مریض مسکن بکنید لطفا!
Netherlands
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
سایتهای خرید و فروش مسکن خیلی در مشکلات اقتصادی مسکن و خودرو نقش داشته اند نمیدانم چرا کسی جلویشان را نمیگیرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
چقدر طولانی!
آخرین اخبار