آیا توانستیم آمریکا را دور بزنیم؟

رئیس سازمان میراث فرهنگی طرح روادید بدون مُهری که دو ماه پیش وزارت خارجه آن را اجرایی کرده را تدبیری برای جذب گردشگران می‌داند، طرحی که باز هم نمی‌تواند گردشگران را برای سفر به ایران ترغیب کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گردشگران خارجی از آمدن به ایران هراس دارند حتی پس از اینکه قیمت ریال به پایین‌ترین ارزش خود رسید و سفر به ایران برای بسیاری از گردشگران ارزان تمام می‌شود، اما بازهم آن‌ها به ایران نمی‌آیند متولیان گردشگری در کشور هم خبر می‌دهند که میزان ورود گردشگران اروپایی ۱۹ درصد کاهش پیدا کرده است. حالا در این اتفاقات سازمان میراث فرهنگی خبری را در دست گرفته و روی آن مانور می‌دهد تا بگوید تدبیری برای زدودن این هراس نزد گردشگران خارجی اندیشیده است. علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی روز اول آذرماه در خبری کوتاه اعلام کرد که از امروز طرح روادید بدون مهر اجرایی می‌شود.

پیش از این هم بار‌ها مونسان در خبر‌های مختلف این موضوع را تکرار کرده بود. این درحالی است که خبرنگار مهر در گفتگویی با مجتبی کریمی رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه خبر داده بود که این طرح از مدت‌ها قبل اجرایی شده است. کریمی در این باره گفته بود: صدور روادید الکترونیک بدون مهر ورود و خروج از سال‌ها قبل به منظور ارتقا برنامه روادید الکترونیک انجام می‌شده است تا در انتهای کار بدون حضور ارباب رجوع در نمایندگی‌های ایران صورت گیرد؛ بنابراین طرح عدم درج مهر ورود و خروج در پاسپورت گردشگران خارجی از بهمن سال ۹۶ در فرودگاه تهران و از دو سال پیش در فرودگاه مشهد و از ماه رمضان امسال نیز در فرودگاه شیراز و از اول مهر هم در تمام فرودگاه‌های بین المللی کشور در حال انجام است؛ بنابراین خبری که این روز‌ها مونسان آن را یک تدبیر در راستای جذب گردشگران خارجی و حذف هراس‌های سفر به ایران عنوان کرده در واقع سوخته، چون این طرح مدت‌ها قبل توسط متولی آن یعنی وزارت خارجه انجام شده است. مونسان هنوز هم منظور خود را از انتشار چنین خبری اعلام نکرده است در صورتی که می‌داند این طرح از مدت‌ها قبل اجرایی شده بود.

آیا آمریکا را دور زدیم؟

طرح روادید الکترونیک کامل یعنی بدون برچسب ورود و خروج ویژه گردشگران خارجی متقاضی، در واقع طرحی است که در برخی کشور‌های دیگر در جریان است. وزارت امور خارجه نیز با توجه به مصوبه هیات وزیران و حمایت وزیر امور خارجه درباره صدور روادید الکترونیکی با بالاترین استاندارد‌ها اقدام به اجرای این طرح کرد. اکنون تقریبا در ۱۱۰ نقطه از جمله در فرودگاه‌های بین المللی داخل کشور و همچنین نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور روادید الکترونیک صادر می‌شود.

به این ترتیب روادید به صورت برچسب در گذرنامه گردشگران درج نمی‌شود و هیچ مهر ورود و خروجی نیز در گذرنامه افراد درج نخواهد شد. این بخشی از پروسه روادید الکترونیکی است. با این وجود اعتبار و زمان روادید هیچ تغییری نکرده است.

اما اجرای این طرح باز هم نمی‌تواند که موجب جذب گردشگران خارجی شود. گردشگرانی که اگر در پاسپورت آن‌ها مهر سفر به ایران درج شود، آمریکا به آن‌ها ویزا نخواهد داد. این تهدید آمریکا به گردشگران کشورش بیشتر از اعمال طرح صدور روادید بدون مهر به گوش گردشگران خارجی رسیده است. چون در سایت هیچ سفارت خانه‌ای و هیچ جایی تبلیغ چنین طرحی انجام نشده است پس چگونه یک گردشگر خارجی باید متوجه این موضوع شود؟

پرسش از دفاتر خدمات مسافرتی نیز کاری از پیش نخواهد برد، چون آن‌ها برای گرفتن هزینه ویزا و خدمات آن چنین خدمتی را به گردشگر خارجی معرفی نخواهند کرد. بسیاری از آن‌ها نیز خبر از اجرایی شدن این طرح ندارند.

آیا آمریکا را دور زدیم؟

جدا از این کاستی‌ها باید بررسی کرد که واقعا دولتمردان آمریکا را که گردشگران کشورش را در صورت سفر به ایران تهدید کرده؛ می‌توان با اجرای این طرح دور زد یا نه؟ در این باره هم علی رحیم پور کارشناس گردشگری پاسخ گفته است که خیر! او توضیح داده است: ایالات متحده امریکا از طریق سیستم کد یاتا می‌تواند تمام مشخصات مسافران هوائی ورودی و خروجی از ایران را شناسایی و مورد اقدامات تنبیهی و منع ورود به امریکا قرار دهد؛ بنابراین عدم نیاز به روادید و یا عدم درج مهر ورود و خروج بر روی گذرنامه مسافران و گردشگران علاقمند سفر به ایران نمی‌تواند جذابیت و مشوقی برای سفر مسافران اروپایی و امریکایی بشمار رود که به خاطر بُعد مسافت بایستی از هواپیما برای سفر به ایران استفاده کنند. البته این تاکتیک می‌تواند برای مسافرانی که از طریق زمینی آنهم بوسیله خودرو به ایران مسافرت کنند، کاربرد داشته باشد. البته کد یاتا برای شناسایی ایستگاه‌های راه آهن و قطار نیز استفاده می‌شود. حتی شبیه کد یاتا هم برای حمل و نقل ریلی بین المللی در نظر گرفته شده است که قابل رهگیری و کنترل است.

از مهر‌ماه امسال که طرح روادید بدون مهر ورود و خروج در پاسپورت گردشگران خارجی اجرایی شده هنوز دو نهاد وزارت خارجه و سازمان میراث فرهنگی اعلام نکرده اند چه تعداد گردشگر خواهان اجرای این طرح هنگام سفر به ایران شده اند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار