هشتبندی، منطقه ای با ظرفیت کشت محصولات خارج از فصل/ میوه هایی که به تاراج دلالان می رود

کشاورزان منطقه هشتبندی شهرستان میناب که همه آن را با کشت محصولات خارج از فصل می‌شناسند این روز‌ها ناخوش احوال است، افت شدید قیمت به ویژه خیار سبز باعث گلایه هایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،هشتبندی منطقه‌ای که به واسطه زمین‌های حاصلخیز و آب و هوای مناسب رتبه نخست کشت صیفی و سبزی خارج از فصل همچون گوجه فرنگی، خیار سبز، هندوانه، پیاز، لوبیا، فلفل و کلم است اکنون با به بار نشستن محصول خیار حال و روز خوشی ندارد و کشاورزان بعد از چند ماه تلاش و زحمت با کاهش قیمت فروش محصولات غافلگیر شدند.

رعایت الگوی کشت، نرخ گزاری و ساماندهی خریداران محصولات کشاورزی راهکار رفع مشکلات کشاورزان

محمد پیری زاده کشاورز اهل هشتبندی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،می‌گوید:من به شغل پدران خود مشغولم و هر سال در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار محصولاتی همچون گوجه فرنگی، خیار سبز، هندوانه و فلفل و لوبیا سبز کشت می‌کنم.

وی با اشاره به مشکلات کشاورزی گفت: متاسفانه امسال برای کشت محصولات از جمله خیار سبز با گرانی بذر و ۴ تا ۵ برابر شدن قیمت سموم و کود شیمیایی مواجه بودیم، اما با همه این‌ها حالا که محصول خیار سبز به بار نشسته با افت شدید قیمت روبرو شدیم.

این کشاورز می‌گوید: در حال حاضر پلاستیک ۳۰ کیلوگرمی که تا پارسال ۱۲۰ تومان بود را امسال به قیمت ۳۲۰ تومان خریداری کردیم و با توجه به هزینه سرسام آور دستمزد نیروی کار و کرایه حمل، فروش محصول به صرفه نیست.

محمد پیری زاده با اعلام نارضایتی از نبود نرخ گذاری مناسب و حمایت و نظارت از سوی مسئولان افزود: خریداران خیار سبز را در میادین تره بار هشت بندی به قیمت ۵۰۰ تا هزار تومان از ما خریداری و با قیمتی ۳ تا ۴ برابر به فروش می‌رسانند و ما بعد از چندماه تلاش و زحمت بدون به دست آور حتی هزینه کشت و برداشت سوای از سود حتی برای پرداخت دستمزد کارگزان متضرر هستیم.

وی محصولات خود را به فرزندی بیمار تشبیه می‌کند که با علم به بیمار بودن آن و ناامیدی از هیچ تلاشی برای درمان  کوتاهی نمی‌کند.

آقای محمد بهرامی یکی از کشاورزان خوش ذوق این منطقه است که با تلاش خستگی ناپذیر راه حلی برای رفع مشکلات فروش محصول خود یافته است.

محمد بهرامی گفت: مشکلات فروش و افت قیمت بیشترین مشکل را برای کشاورزانی به وجود آورده که به صورت خرده کار فعال هستند، ولی من به عنوان یک کشاورز عمده کار برای فروش محصول مشتریان خاص خود را دارم.

وی بازاریابی و برقراری ارتباط با خریداران در استان‌های دیگر، ارسال محصول با کیفیت و درجه بندی شده به صورت مستقیم وبسته بندی مناسب را از دلایل موفقیت خود برشمرد.

آقای بهرامی افزود: به دلیل رقابت تنگاتنگ در میادین میوه و تره بار بسته بندی مناسب و ارائه محصول باکیفیت و ارتباط مستقیم با خریدار بدون واسطه دلالان حتی با وجود هزینه حمل و نقل، نیروی کار و بسته بندی بسیار به صرفه است.

وی گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم خیار سبز را با قیمت هزار و ۶۰۰ تا هزار و ۷۰۰ تومان به استان‌هایی همچون اصفهان، تهران، تبریز و مشهد ارسال می‌کنم.

رعایت الگوی کشت، نرخ گزاری و ساماندهی خریداران محصولات کشاورزی راهکار رفع مشکلات کشاورزان

جلوگیری از نوسانات قیمت محصولات کشاورزی با ساماندهی خریداران

رئیس صنف کشاورزان شهرستان میناب هم می‌گوید: عوامل مختلفی همچون تاثیر شرایط جوی و ریزش باران بر کیفیت محصول خیار سبز، کشت بیش از اندازه و بسته بندی نامناسب در متضرر شدن کشاورزان هنگام فروش دخالت دارند.

علی رئوفی بر ضرورت نظارت از سوی مسئولان مربوطه به خصوص صنف کشاورزان تاکید کرد و گفت: این اقدام مستلزم تامین بودجه برای نظارت و کنترل کیفی ناظران بر محصولات و نرخ فروش است.

وی افزود: بر همین اساس طرحی در قالب ساماندهی خریداران محصولات کشاورزی به شورای تامین شهرستان ارائه شده که براساس آن خریداران شناسنامه دار شده و محصولات به صورت کیفی کنترل می‌شود.

رعایت الگوی کشت، نرخ گزاری و ساماندهی خریداران محصولات کشاورزی راهکار رفع مشکلات کشاورزان

تنظیم عرضه و تقاضا و رعایت الگوی کشت راه بهبود وضعیت فروش محصولات کشاورزی

رئیس مرکز خدمات کشاورزی بخش توکهور هشتبندی هم گفت: هشتبندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی دارد که هر سال محصولاتی خارج از فصل همچون خیار، هندوانه، گوجه فرنگی، لوبیا، پیاز و فلفل رفته کشت می‌شود.

علی اصغر محمودزاده افزود: پیش از این کشت خارج از فصل تنها در استان هرمزگان رواج داشت، اما اکنون کشاورزان استان‌های دیگر هم اقدام به کشت سبزی و صیفی خارج از فصل کرده اند که موجب می‌شود عرضه با تقاضا با هم برابری نکند و مشکلاتی برای این قشر زحمت کش ایجاد می‌شود.

وی گفت: متاسفانه همه ساله بسیاری از کشاورزان این منطقه با بی اعتنایی به پیشنهادات از سوی جهاد کشاورزی و کارشناسان در زمان آغاز فصل کشت به هنگام فروش محصول با مشکل افت قیمت مواجه هستند.

رئیس مرکز خدمات کشاورزی بخش توکهورهشتبندی گفت: رعایت الگوی کشت، کاهش سطح کشت برخی محصولات رایج و کشت جایگزین محصولات پیشنهادی از سوی کارشناسان تنها بخشی از راهکار‌ها برای متناسب کردن عرضه با تقاضا زمان فصل برداشت و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان است.

علی اصغر محمودزاده افزود: متاسفانه جهاد کشاورزی هیچ اهرم قانونی در دست ندارد تا برای محصول نرخ گذاری کند.

وی با اشاره به طرح ساماندهی خریداران محصولات کشاورزی می‌گوید: اکنون این طرح از سوی شورای تامین شهرستان پذیرفته شده و با برنامه ریزی‌های دقیق با تعیین قیمت خرید محصولات کشاورزی از سوی صنف کشاورزان و ساماندهی خریداران این مشکلات برطرف خواهد شد.

رئیس مرکز خدمات کشاورزی بخش توکهور هشتبندی توسعه گلخانه‌ها برای داشتن محصول مرغوب و دارای قابلیت صادرات را از برنامه‌های پیش رو برای پیشرفت بخش کشاورزی این منطقه عنوان کرد.

بی شک راه‌اندازی صنایع تبدیلی در شهرستان میناب توسط دولت و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و اهمیت دادن کشاورزان به الگوی کشت جهاد کشاورزی از راهکار‌هایی است که می‌توان با اجرای آن از انباشت محصول در فصل برداشت و عدم خسارت هر ساله کشاورزان جلوگیری کرد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۷ تير ۱۳۹۸
زنده بادایران
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۷:۵۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
از کی تا حالا با برنامه ریزی سود محصولات کشاورزی به جیب کشاورزان رفته؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۷:۳۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
زنده باد هشت بندی ، چراغ آباد و بجگوئیه منطقه ی محل تولد خودم ...