همایش زیست فناوری ، امنیت غذایی و اقتصاد شکوفا در سمنان برگزار شد

مرجع ملی ایمنی زیستی کشور گفت: خوشبختانه کشور از جنبه تحقیقاتی مهندسی جزو کشور های صاحب فناوری در دنیا است و سالهاست که به فناوری تولید محصولات تراریخته دست پیدا کرده است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، قره یاضی مرجع ملی ایمنی زیستی کشور در سمنان گفت: با پیروی از نام سال جاری امیدواریم تا پایان سال مجوز پنبه صادر شود که در صورت صدور این مجوز که این محصول می‌تواند در سمنان نیز تولید شود و در تعداد سمپاشی که بین ۳ تا ۹ بار است به حداکثر ۱ تا ۲ بار کاهش پیدا می‌کند که این به معنی کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت محصول است.

وی در ادامه افزود: در این صورت تولید پنه که حدود ۴/۲ تن است در صورت تولید پنبه می‌تواند به میانگین ۴ تن و کشاورزان پیشتاز به ۸ تن افزایش یابد.

قره یاضی اظهار داشت: سایر محصولات در سطح تحقیقات آزمایشگاهی پایان یافته و بعد از پایان حواشی در خصوص مسائل تراریخته و صدور مجوز مقام عالی محصولات تراریخته در کشور، آماده تولید محصولات به صورت انبوه هستیم تا واردات این محصولات به کشور کاهش یابد.

مرجع ملی ایمنی زیستی کشور افزود: برنج تراریخته یک بار در سال ۱۳۸۳ رهاسازی شد و تولید انبوه شد، اما دولت بعد از کشت این محصول جلوگیری کرده و از سال ۱۳۹۲ دوباره برنج تراریخته در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر شرایط تولید نوکلئوس و الیت و سوپر الیت فراهم است.

انتهای پیام / گ

حضور مرجع ملی ایمنی زیستی کشور  در سمنان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.