برای نخستین بار در کشور؛

شناسایی و ثبت دو گونه مخمری در فسا

محققان دانشگاه علوم پزشکی فسا نوع مخمر قارچی جدید مؤثر در بیماری‌های عفونی را شناسایی کردند، نتایج این تحقیق به پزشکان در درمان به موقع عفونت‌ها کمک می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ فرجام معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: در تحقیقاتی که توسط دکتر افسریان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا با عنوان "شناسایی مولکولی از گونه‌های مخمری معمول و غیر معمول " انجام شد، دو گونه مخمری برای اولین بار در کشور به ثبت رسید.

وی افزود: در این کار ۱۱۰ نمونه از بیماران قارچی گرفته شد که پس از انجام کار‌های تحقیقاتی قارچ شناسی ۱۶ گونه مخمری شناسایی و دوگونه مخمری candida sorbosivorans و candida haemulonii برای اولین بار در کشور در این طرح تحقیقاتی از نمونه بیماران با عفونت‌های جلدی و ریوی گزارش شد.

وی ادامه داد: این دو گونه مخمری معمولآ کمتر باعث عفونت در انسان می‌شوند، اما اخیرآ شیوع عفونت‌های قارچی غیر معمول رو به افزایش است و بعضی از این مخمر ها‌ی غیر معمول مقاومت‌هایی را نسبت به بعضی از دارو‌های ضد قارچی از خود نشان دادند، که این نشان از از اهمیت تشخیص سریع و دقیق این عفونت‌های قارچی است که می‌تواند به پزشک معالج در درمان به موقع بیماران کمک موثری کند.

نتایج این طرح تحقیقاتی علاوه بر تایید توسط انجمن علمی قارچ شناسی پزشکی ایران در بانک جهانی ژن NCBI PUBMED نیز به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/م

شناسایی مولکولی از گونه‌های مخمری در فسا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.