رسولی در نشست طرح الزام شهرداری به حذف پست‌های سازمانی:

پست‌های قائم مقام، مشاور و جانشین باید حذف شوند

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: پست‌هایی که بدون شرح وظایف ایجاد شده و یا با مدیر هم تراز هستند باید حذف شوند.

پست‌های قائم مقام، مشاور و جانشین باید حذف شوندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حسن رسولی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در نشست خبری که صبح امروز به منظور طرح الزام شهرداری تهران به ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری تهران و حذف پست‌های قائم مقام، جانشین و مشاور در واحد‌های ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران برگزار شد، گفت: این طرح روز یکشنبه هفته آینده در صحن شورا بررسی خواهد شد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه طی ۱۶ ماه اخیر در کمیسیون برنامه و بودجه کلیت شورا تصویری از شهرداری تهران دریافت کرد، گفت: گزارشی که آقای نجفی از تغییر و تحول در شهرداری ارائه داد تا حدودی یک تصویر گویا از شرایط فعلی نظام مدیریت شهری است.

وی افزود: شاید به دلیل کم ثباتی شهرداری بتوان ادعا کرد که امروز شورای تهران نسبت به شهرداران قبلی اشراف بیشتری دارد مضاف بر اینکه از ۲۹ خرداد ۹۶ و از شهریور ۹۶ تقریباً ۳ ماه برای جابجایی شورای چهارم و پنجم مهلت بود و در این مدت نشست‌های مفصلی داشتیم که سرانجام شورای پنجم از ۳۱ خرداد ۹۶ کار خود را آغاز کرد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به تقسیم کاری صورت گرفته در شورا اظهار کرد: موضوع سازمان مدیریت و نیروی انسانی در حوزه مقررات‌گذاری و نظارت بر عهده کارگروهی به نام سازمان و نیروی انسانی است.

رسولی با تأکید بر اینکه در حال حاضر بحث ساماندهی سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری مطرح است، گفت: یک بخش هم مربوط به سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران است و بخش دوم هم مربوط به ساختار سازمان شهرداری شامل مناطق و نواحی است.

وی یکی از چالش‌های شهرداری را نامناسب بودن ساختار سازمانی با مأموریت‌های آن برشمرد و تأکید کرد: در این شرایط از منظر تجارب فنی و حرفه‌ای، نظام گردش کار به دلیل بزرگ بودن سازمان با کندی مواجه است و شهروندان در مسیر دریافت خدمات با کندی و پارازیت روبرو می‌شوند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: علی رغم اینکه دفاتر خدمات الکترونیک به منظور تسریع در دریافت خدمات توسط شهروندان ایجاد شده، اما دریافت پروانه ساختمانی ۹ ماه طول می‌کشد.

رسولی افزود: اگر بپذیریم یکی از وصیت‌های نظام کارآمد، نظام سریع و سالم است در این صورت این هدف جز با حذف موانع میسّر نمی‌شود و سرعت بخشیدن به این کار جز با مهندسین مجدد سازمان و تجدیدنظر در توزیع مسئولیت‌ها و تجدیدنظر در نظام اختیارات و بازنگری در حد و اندازه سازمان میسّر نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه تشکیلات بزرگی مانند شهرداری تهران از دو مرجع قانونی تبعیت می‌کنند گفت: سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری بر اساس قانون تجارت تشکیل شده‌اند، اما برای شهرداری آیین‌نامه استخدامی مبنای قانونی است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر شورای شهر در مقام عمل به انتظارات مردم به دنبال پاسخگو کردن مجموعه است باید بتواند شهرداری را به حد معینی از یکپارچگی برساند.

رسولی با تأکید بر اینکه طی ۱۸ ماه اخیر بحث اصلاح ساختار سازمان‌ها در این راستا در دستور کار قرار گرفت بیان کرد: برخی از پست‌های شهرداری فاقد شرح وظایف خاص هستند.

وی ادامه داد: پست سازمانی باید یک جایگاه شغلی باشد که وظایف آن تعیین شده و مشخص می‌شود که یک فرد در ۸ ساعت حضور خود چه فعالیت‌هایی را باید انجام دهد و مشخص می‌کند که نظام گردش کار و توزیع اختیارات او چگونه است و لذا پست‌هایی مانند مشاور، قائم مقام و جانشین پست‌هایی زائد هستند که مانع بهره‌وری می‌شوند و برای نظام اداری مضر هستند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در ادامه در خصوص ادامه به کار سرپرست بانک شهر که بیش از ۳ ماه از سرپرستی او می‌گذرد گفت: بانک شهر متعلق به شهرداری ۸ کلانشهر است که شهرداری تهران هم یکی از سهامداران است و می‌تواند در مجمع بانک اعلام نظر کند.

رسولی با بیان اینکه افشانی در زمان مسئولیت خود جلسات مختلفی برای معرفی اعضای هیئت مدیره تشکیل داد، گفت: سهم مجموعه شهرداری تهران و سهم کارکنان صندوق بازنشستگی ۳۸ درصد است و لذا موضوع به صورت مستقیم به شورا مربوط نیست.

وی با بیان اینکه مجاز بودن افراد برای ۳ ماه سرپرستی شمولیت عام ندارد و سرپرست بانک شهر شامل این موضوع نمی‌شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در ادامه به بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران پرداخت و گفت: بر این اساس شهرداری را مکلف کردیم که تا آخر سال تعداد کارکنان شهرداری را ۶ درصد کاهش دهد و معادل ۵۰ درصد آن را از طریق برگزاری آزمون از بین نخبگان استخدام کند.

رسولی در ادامه با تأکید بر اینکه منظور از حذف پست‌های سازمانی پست‌هایی هستند که بدون شرح وظایف ایجاد شده و با مدیر هم تراز هستند گفت: در طرحی که من ارائه داده‌ام هیچ محدودیتی برای استفاده از توان علمی نخبگان دانشگاهی نیست.

وی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین اصولی که به طراحی و ساختار سازمانی هر نهادی از جمله شهرداری باید حاکم شود جلوگیری از موازی‌کاری است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری سازمانی است که نزدیک به ۱۰۰۰ مورد از مایحتاج مردم را طی ۲۴ ساعت تأمین می‌کند، ادامه داد: سازمان‌های شهرداری در مقایسه با معاونت‌ها سبقه مأموریت‌هایشان از حیث اجرایی شفافیت بیشتری دارد.

رسولی با بیان اینکه هر کدام از سازمان‌ها در حوزه اجرایی دارای مرزبندی‌های شفافی هستند، گفت: پست‌های سازمانی که عنوان شد دسته اول پست‌هایی هستند که باید حذف شوند و دسته دوم هم پست‌های دارای ابلاغ انشایی هستند که باید هر چه سریع‌تر حذف شوند.

وی با تأکید بر ضرورت حذف پست قائم مقام گفت: به غیر از وزارت خارجه هیچ سازمان و وزارت‌خانه‌ای نباید قائم مقام داشته باشد و آنچه هم که موجب شده تا وزارت خارجه مجاز به داشتن قائم مقام شود رعایت پروتکل‌های بین‌المللی برای میزبانی از مهمان توسط شخص هم تراز وزیر در غیاب اوست.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: این طرح توجهش تعدیل از بالاست و به لحاظ رعایت اخلاقیات ملاحظه وضعیت گروه‌های پایین دستی شهرداری مانند کارگران صورت خواهد گرفت.

250 مدیر ارشد شهرداری از جایگاه خود عزل می‌شوند

وی با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم تا بیشترین نظم و انضباط را در شهرداری برقرار کنیم، گفت: در طول مدت فعالیت شورای پنجم اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانی را در دستور کار قرار دادیم و در این راستا به صورت آزمایشی سازمان ورزش شهرداری را انتخاب کردیم، اما عده‌ای از دوستان معترض شدند که ابتدا باید اساسنامه این شرکت‌ها و سازمان‌ها به تصویب برسد و ما هم پس از گفتگوهایی که با شهرداری تهران داشتیم به این نتیجه رسیدیم که آن‌ها برای طراحی اساسنامه شرکت‌ها یک لایحه‌ای را ارائه دهند و در مرحله دوم به منظور اصلاح تشکیلات شورا طرحی را ارائه کند.

رسولی با بیان اینکه در سال‌های اخیر شهرداری تهران به صورت افقی و عمومی توسعه یافت، تأکید کرد: متأسفانه موازی‌کاری در انجام مأموریت‌های شهرداری زیاد دیده می‌شود و علاوه بر این، این موازی‌کاری برای بخش‌های دیگر هم ایجاد مزاحمت کرده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه از میان 9 معاونت شهرداری تهران تنها 6 معاونت دارای مجوز‌های لازم هستند، تأکید کرد: ما باید تعداد معاونت‌ها را به 6 معاونت کاهش دهیم و خود شهردار هم باید نسبت به کاهش و ادغام معاونت‌ها اقدام مناسب کند.

وی با تأکید بر اینکه هدف از این اقدامات چابک‌سازی شهرداری تهران است، تصریح کرد: ما در این راستا پست‌های غیر ضروری و فاقد وظایف را حذف خواهیم کرد و  جانشین و مشاور نمونه‌ای از این پست‌ها هستند.

رسولی تصریح کرد: با تصویب این طرح حداقل 250 مدیر ارشد شهرداری اعم از مشاوران،  قائم‌مقام‌ها و معاونین مناطق و همچنین مدیرانی که در سطح شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری فعالیت می‌کنند، حذف خواهند شد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه این تصمیم قطعا موجب نارضایتی برخی افراد خواهد شد، گفت: اگر ما ادعا داریم که نماینده مردم هستیم، باید این عمل  جراحی را انجام دهیم.

وی در ادامه گریزی هم به وضعیت بازنشسته‌های شهرداری تهران زد و گفت: معاون منابع انسانی لیست افراد بازنشسته را اعلام و تأکید کرده که  این افراد از شهرداری رفته‌اند، اما قانون منع به کارگیری بازنشستگان بیشتر برای شهرداری بود و اکنون که افشانی رفته، ماندن و یا رفتن سایر بازنشستگان در صدر اخبار نیست.

رسولی در خصوص بازنشستگی رسول کشت‌پور شهردار منطقه دو و علی محمد مختاری رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تصریح کرد: اگر کارمندی خود تقاضای بازنشستگی کند و مسئول بالاترش قبول نکند، این کارمند بازنشسته تلقی نمی‌شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به توجیهات کشت پور خاطر نشان کرد: توضیحات او منطقی نیست، اما قانونی است و کشت پور و مختاری تا زمانی که این اتفاق برایشان رخ ندهد و از طرف مقام مافوق به عنوان بازنشسته تلقی نشوند، بازنشسته محسوب نمی‌شوند.

وی با اشاره به ادامه به کار رئیس سازمان بوستان‌ها گفت: مختاری تا زمانی که  حکم بازنشستگی دریافت نکند، در هر سنی باشد کارمند رسمی شهرداری تهران است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار