استان گلستان به دلیل دارا بودن اقلیم های گوناگون بستر مناسبی برای پرورش گیاهان دارویی مانند گل گاو زبان، زعفران و آلوئه ورا است و از منظر دیگر با کاهش قابل توجه منابع آب کشاورزان گلستانی به کشت گیاهانی با نیاز آبی کم روی آورده اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  شهرستان گنبدکاووس در شمال استان گلستان واقع شده است اما تعداد روزهای خشک و کم آب بالایی دارد و همین امر سبب ترغیب کشاورزان به کشت محصولات کم آب بر مانند گیاه آلوئه ورا شده است.

آلوئه ورا که در طب سنتی به آن صبر زرد هم گفته می شود نوعی کاکتوس است که خواص فراوانی دارد و از ژل آن در صنایع مختلف آرایشی، بهداشتی و دارویی استفاده می شود.

 

پرورش آلوئورا، گیاه هزار درمان در گلستان / نبود صنایع تبدیلی یکی از مشکلات اساسی تولید کنندگان

پرورش آلوئه ورا در گلخانه

یغمایی کشاورز گلستانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  پیش از این اراضی به صورت دیم کشت می‌شد و عملکرد مناسبی نداشت، به همین دلیل با اخذ مجوزات لازم و حفر چاه گلخانه احداث و آلوئه ورا را در مساحت ۱۰ هزار متر مربع به زیر کشت بردم.

آلوئورا گیاه  / نبود صنایع تبدیلی مشکل اصلی تولید کنندگان

وی ادامه داد: آلوئه ورا گیاه چند ساله است حداقل وقتی میکارید میتوانید تا ۶ سال بهره برداری و پس از آن بوته مادر حذف و اجازه داده می شود تا یکی از پاجوش‌ها جایگزین بوته مادر شود.

نورا مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: شهرستان گنبد کاووس با دارا بودن ۱۶۰ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی جایگاه مناسبی در تولیدات محصولات کشاورزی در استان دارد.

وی ادامه داد: اقلیم این شهرستان به ویژه دارا بودن روز‌های آفتابی بالا ضرورت و تمایل به کشت گلخانه‌ای را فراهم ساخته و اکنون حدود ۴۰ هکتار از اراضی گنبدکاووس به احداث گلخانه اختصاص یافته است.

 

آلوئورا گیاه  / نبود صنایع تبدیلی مشکل اصلی تولید کنندگان

نورا ادامه داد: گیاهان دارویی مانند آلوئه ورا با نیاز آبی کم و بازدهی مناسب گونه‌هایی هستند که کشاورزان این شهرستان به کشت آن ترغیب شده و اکنون حدود ۲ هکتار از مزارع این شهرستان به پرورش این گیاه اختصاص یافته است.

گیاهی با نیاز آبی کم و بهره وری بالا

نورا مدیر جهاد کشاورزی گلستان گفت: گیاه آلوئه ورا متحمل به کم آبی است و کمترین میزان مصرف آب را در محصولات گلخانه‌ای دارد با این وجود بازدهی مناسبی دارد و سالانه حدود ۲۰۰ تن محصول تولید می‌کند.

آقای یغمایی کشاورز گنبدی گفت: این گیاه هر بیست روز یکبار به آبیاری نیاز دارد که به شیوه قطره‌ای انجام می‌شود و هر دو تا سه ماه یکبار نیز محصول برداشت می‌شود.

آلوئه ورا گیاهی خواص منحصر به فرد با طرفداران بسیار

چند سالی است آلوئه ورا به دلیل خواص فراوان خود طرفداران زیادی  از مالکان صنایع آرایشی و بهداشتی گرفته تا خانم‌های جوان پیدا کرده است.

آلوئورا گیاه  / نبود صنایع تبدیلی مشکل اصلی تولید کنندگان

خانم جوانی به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: آلوئه ورا یک نوع گیاه کاکتوس است که برای جوان سازی پوست کاربرد دارد و تا به حال از آن استفاده کرده و راضی بودم.

خانم دیگری گفت: شنیده بودم این گیاه برای درمان سوختگی مناسب است و پس از قرار دادن بر روی دستم که دچار سوختگی شده بود بهبودی به سرعت حاصل شد.

آقای یغمایی گفت: برگ آلوئه ورا به دلیل دارا بودن ژل ارزش بالایی دارد و ژل  پس از جداسازی در صنایع مختلف دارویی، آرایشی و بهداشتی و خوراکی کاربرد دارد.

چوگان کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  گفت: گیاه آلوئه ورا به دلیل دارا بودن انواع آمینو اسید‌ها و آنزیم‌های ضروری بدن، مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، روی و آهن و انواع ویتامین‌های B۱ ، B۱۲ ، B۶، C. و E در درمان بیماری‌های مختلف کاربرد دارد.

وی ادامه داد: از  این گیاه و فرآورده های آن در افزایش ایمنی بدن، کاهش و درمان التهابات پوستی و بهبود سیستم گوارش و کمک به درمان دیابت کاربرد دارد.

ایجاد اشتغال پایدار

آقای یغمایی گفت: با ایجاد این گلخانه و پرورش آلوئه ورا ۵ نفر به صورت دائم در طول سال مشغول کار هستند و در زمان برداشت نیز برای ۱۵ تا ۲۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.


کارگر این گلخانه گفت: ۵ سال مشغول کار هستم و خدا را شکر راضیم.

کارگر دیگری گفت: در طول سال مشغول کار هستم و از این طریق رزق حلال برای خانواده ام می‌برم.

نبود صنایع تبدیلی در استان گلستان

آقای یغمایی کشاورز گفت: به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان برگ‌های چیده شده بسته بندی و به استان‌های آذربایجان شرقی، مرکزی، فارس و اصفهان که دارای کارخانه فرآوری هستند ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: محصولات ما پس از فرآوری به کشور‌های آسیای میانه و عراق صادر می‌شود.

با توجه به ظرفیت استان برای پرورش گیاهان دارویی  ایجاد صنایع تبدیلی یک ضرورت محسوب و میتواند ضمن اشتغال ارزش افزود بالایی را برای استان به همراه داشته باشد.

گزارش ار فاطمه حمزه

انتهای پیام/فا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین علی پور
۱۲:۴۳ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
آقای یغمایی خسته نباشی
لطفا ی شماره تماس??
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۱ دی ۱۴۰۰
سلام منم تعدادی گلدان آلوورا دارم با پاجوش چکارکنم که درامدحاصل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
سلام وقتتون بخیر میشه شماره تماس بزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
سلام میشه لطفا آدرس و شماره تماس بزارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
سلام اقای یغمایی چطور باشما تماس بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۳۷ ۲۱ شهريور ۱۳۹۸
سلام.منم دوسدارم الو ورا کشت کنم چون الان بیکارم طرف کرمان ۳۵ کیلومتری جیرفت منطقه گوهستانی ک هواش خوبه فقط ۳‌ماه زمستان بعصی شبها شاید یکی دوشب سرما ویخبندان بشه برای شروع چکارباید بکنم چون اب زمین داریم ولی پول سرمایه ندارم کجا برم بهم وام وکمک میکنن خیلی علاقه مندم تشکر