۵ نوع غذای غیر برنجی که سه سوته آماده می‌شود+ طرز تهیه

باشگاه خبرنگاران جوان در نظر دارد با معرفی انواع غذا‌های غیر برنجی به شما کمک کند تا با کنار گذاشتن غذا‌های برنجی، انتخاب متنوعی برای وعده غذایی شام خود داشته باشید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، بسیاری از پزشکان به افراد توصیه می‌کنند که در وعده‌ شام غذاهای سبک و کم حجم مصرف کنند تا با دریافتکالری کم به اضافه وزن مبتلا نشوند؛ از این رو باشگاه خبرنگاران جوان در نظر دارد با معرفی انواع غذاهای نانی و غیر برنجی به شما کمک کند تا با کنار گذاشتن غذاهای برنجی، انتخاب متنوعی برای وعده غذایی شام خود داشته باشید.

طرز تهیه 5 نوع غذای نانی و غیر برنجی در مطلب زیر آمده است که می‌توانید از آنها کمک بگیرید و شامی دلچسب تهیه کنید.

حلیم بادمجون

مواد لازم برای ۴ نفر

۱ و نیم کیلو بادمجان
۲ عدد ران مرغ
پیاز داغ
۳ حبه سیر
۱ عدد کشک کوچک
نمک و فلفل به مقدار لازم
گردو خرد شده

مراحل تهیه؛ زمان برای پخت  ۱ ساعت

مرغ را با پیاز و زردچوبه و یک کم نمک پخته و در این فاصله بادمجان‌ها را سرخ کنید؛ در این بین پیاز و سیر را هم برای تزیین و هم برای استفاده در داخل غذا سرخ کنید، سپس مرغ پخته شده را ریش ریش کرده و لایه لایه بادمجان، مرغ، سیرداغ، پیازداغ و گردو را را ترکیب کنید و تمام مواد را با هم در قابلمه ریخته و اجازه دهید بپزد، سپس آب مرغ را اضافه کرده، و پس از پخت کشک را اضافه کنید، زمانی که غذا کمی جوش خورد آن را خاموش کرده و اجازه دهید مقداری خنک شود، سپس با گوشت کوب برقی آن را مخلوط کرده و در نهایت با پیاز داغ و سیرداغ و گردو تزیین کنید.

30 نوع غذای نونی و غیر برنجی + طرز تهیه

دال عدسی

مواد لازم برای ۲ تا ۳ نفر

۱ لیوان پر دال عدس (عدس قرمز)
۱ قاشق رب گوجه
۲ عدد پیاز متوسط
۲ عدد لیمو امانی
۱ عدد سیب زمینی کوچک
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
۱/۲ قاشق غذاخوری سیر رنده شده

مراحل تهیه: زمان برای پخت ۱ ساعت

سیب زمینی را پوست گرفته، چهار قاچ کرده و با دال عدس و ۵ لیوان آب می‌پزیم تا خوب پخته شده و نرم شود؛ حال پیازها را به صورت نگینی سرخ می‌کنیم و زمانی که به خوبی سرخ شد سیر را به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا به خوبی تفت بخورد، حال یک  قاشق رب گوجه همراه ادویه جات را به سیر و پیاز اضافه می‌کنیم.

لیمو عمانی را از پوست هسته جدا می‌کنیم و به سیر و پیاز اضافه می‌کنیم؛ دال عدس و سیب زمینی پخته شده را با یکدیگر حسابی ترکیب می‌کنیم تا یک دست شود، ترکیبات پیاز داغ را به سیب زمینی پخته شده اضافه می‌کنیم، می‌گذاریم کمی پخته شود تا جا افتاده شود، برای مزه دار کردن غذا کمی آبلیمو به آن اضافه کنید.

30 نوع غذای نونی و غیر برنجی + طرز تهیه

کوکوی مرغ قالبی

مواد لازم برای ۳ نفر

۱ عدد کامل سینه مرغ پخته شده ریش ریش شده
۱ عدد سیب زمینی بزرگ نگینی ریز سرخ شده
۲ عدد هویج نگینی سرخ شده
۱ عدد فلفل دلمه‌ای نگینی ریز خورد شده
۲ قاشق غذاخوری پیاز داغ
نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم
۶ عدد تخم مرغ
ذرت و نخود فرنگی در صورت دلخواه

مراحل تهیه؛ زمان برای پخت ۴۰ دقیقه

تمام مواد گفته شده را با یکدیگر  مخلوط کنید،  قالب را چرب و مواد را در آن بریزید،  با فویل روی قالب را پوشانده و فر را  با دمای ۱۸۰ درجه گرم کنید. زمانی که فر گرم شد، ظرف را داخل آن بگذارید و حدود ۴۰ دقیقه بگذارید تا پخته شود، پس از آن می‌توانید با گوجه و خیارشور و کاهو آن را تزیین کنید.

30 نوع غذای نونی و غیر برنجی + طرز تهیه

کتلت گوشت

مواد لازم برای ۵ نفر

۴۰۰ گرم گوشت چرخ کرده
۲ عدد سیب زمینی بزرگ
۱ عدد پیاز بزرگ
۵-۴ قاشق غذاخوری آرد نخودچی
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر به مقدار لازم

مراحل تهیه؛ زمان برای پخت  ۱ ساعت

سیب زمینی و پیاز را با رنده یا غذاساز ریز رنده کنید، آن را داخل ظرفی ریخته و گوشت چرخ کرده را همراه با آرد نخودچی و نمک و ادویه‌ها مخلوط کنید. (پودر سیر را خیلی کم بریزید که به طعم گوشت لطمه نزند.)

پیشاز مخلوط کردن مواد اگر پیاز آب انداخته باشد، آب اضافی را خالی کنید و بعد خوب مواد را مخلوط کنید و کمی با دست آن را ورز دهید تا یکدست شود و اگر چسبندگی کمی داشت مقداری آرد نخودچی به آن اضافه کنید تا بافت مخلوط گوشت حالت تکه تکه نداشته باشد و یکدست و کمی چسبنده باشد.

بعد از آن داخل تابه کمی روغن بریزید و وقتی که روغن داغ شد از مخلوط به اندازه یک نارنگی کوچک برداشته و فرم دلخواه را به آن داده و داخل تابه قرار داده و اجازه دهید با شعله ملایم آرام آرام سرخ شود، سعی کنید قطر کتلت‌ها زیاد نباشد تا بعد از سرخ شدن حالت تردی داشته باشد.

30 نوع غذای نونی و غیر برنجی + طرز تهیه

بورانی کرفس

مواد لازم برای ۲ تا ۳ نفر

۶ لیوان برگ کرفس
۲ عدد تخم مرغ
زردچوبه و فلفل و نمک به میزان لازم

مراحل تهیه؛ زمان لازم برای پخت ۲۰ دقیقه

30 نوع غذای نونی و غیر برنجی + طرز تهیه

برگ کرفس‌ها را خورد کرده و آن را  با مقدار کمی آب بگذارید بپزد تا خوب پخته شود؛ پس از اینکه کرفس‌ها خوب پخته شد بگذارید آب اضافی آن خارج شود، حال  با کمی روغن ادویه‌ها را تفت می‌دهیم، کمی که سرخ شد، تخم مرغ‌ها را در یک ظرف هم می‌زنیم تا خوب پف کند سپس کرفس‌ها را به آن اضافه کرده و ترکیب می‌کنید، حال می‌توانید فرم دلخواه به آن بدهید و در روغن سرخ کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار