هیچ کانون آنفلوانزای پرندگان در کرمانشاه مشاهده نشده است

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و کانون این بیماری در استان مشاهده نشده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،امید حاج محمدی سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه به پایش و مراقبت تیم های دامپزشکی در سطح استان بر شیوع بیماری های دام و طیور اشاره کرد و گفت : خوشبختانه امسال تاکنون هیچ کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده و گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه در سال 95 در استان کرمانشاه 19 کانون بیماری آنفلوانزای پرندگان در واحدهای روستایی مشاهده شد، گفت : در سال 96 نیز هفت کانون این بیماری در استان مشاهده شد اما خوشبختانه امسال تاکنونی موردی نداشته ایم.

به گفته وی در سال های 95 و 96 بیماری آنفلوانزای پرندگان تنها در طیور بومی (روستایی) بوده و در واحدهای صنعتی طیور این بیماری بروز نکرد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه به اقدامات این اداره کل در ارتباط با پیشگیری از بیماری آنفلوانزای پرندگان نیز اشاره کرد و گفت: امسال تاکنون هشت هزار و 400 بازدید از واحدهای طیور روستایی و صنعتی انجام شده است.

حاج محمدی با بیان اینکه در سالجاری 27 مورد تلفات طیور در استان به ما گزارش شده است، افزود: تمام این موارد را نمونه برداری واز نظر بیماری آنفلوانزا آزمایش کردیم که جواب همه منفی بود.

وی آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان را جزو مجهزترین آزمایشگاه های کشور دانست و گفت: امسال تاکنون 2 هزار و 700 نمونه برداری و 6 هزار آزمایش بر روی پرندگان استان انجام شد.

وی در ارتباط با ابتلای پرندگان به این ویروس گفت: در طیور مبتلا به ویروسی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان راه درمانی وجود ندارد و به صورت قطعی از بین می رود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه به برنامه های اطلاع رسانی و آموزشی نیز در این ارتباط اشاره کرد و گفت: 35 کلاس آموزشی برای 600 نفر در استان برگزار شده و همچنین چهار هزار بروشور آموزشی نیز بین بهره برداران توزیع شده است.

وی برگزاری 15 جلسه کمیته پیشگیری از بیماری آنفلوانزای پرندگان در شهرستان به ریاست فرمانداران و دبیری ادارات دامپزشکی و 14 برنامه در صدا و سیما را از دیگر اقدامات انجام شده در بخش آموزش و طلاع رسانی ذکر کرد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه بروز و شیوع آنفلوانزای پرندگان از 2 جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی می تواند خسارت وارد کند، گفت: از جنبه اقتصادی می تواند به صنعت مرغداری و طیور خسارت زیادی وارد کند و از جنبه بهداشت عمومی هم می تواند در صورت نوترکیبی جامعه انسانی را آلوده کند.

حاج محمدی افزود: مهاجرت پرندگان می تواند یکی از دلایل ابتلا به این بیماری باشد چرا که ممکن است پرنده ای ناقل ویروس آنفلوانزا باشد و در طول مسیر مهاجرت آن را منتقل نماید. 

وی یکی از راه های پیشگیری جلوگیری از ابتلای به ویروس آنفلوانزا را قطع ارتباط پرندگان آبزی با صنعت مرغداری و طیور بومی اعلام کرد.

وی گفت: صاحبان مرغداری های صنعتی و طیور بومی با مشاهده هر گونه علائم غیرعادی و تلفات در طیور و پرندگان فورا آن را به ادارات دامپزشکی اعلام نمایند.

وی علائم بیماری آنفلوانزا در پرندگان را درگیری دستگاه تنفسی دانست و گفت: این ویروس همچنین باعث سینوزیت در طیور، ریزش اشک و تورم سر و صورت، خونریزی در نقاط بدون پر مانند تاج و ریش، ژولیدگی و جمع شدن در گوشه ای و همچنین تلفات ناگهانی و بالا، دانست. 

وی راه های ارتباطی با ادارات دامپزشکی در استان را از طریق سامانه تلفنی 1512 و یا سامانه پیامکی 100010001512 اعلام کرد و افزود: به محض اینکه شهروندان مراتب را به این سامانه ها اطلاع دهند، تیم های واکنش سریع دامپزشکی به سرعت وارد عمل می شوند.

وی در ارتباط با پرندگان زینتی نیز با بیان اینکه برای این گونه پرندگان واکسنی وجود ندارد و واکسیناسیون تنها برای طیور صنعتی انجام می شود بر رعایت اصول ایمنی و امنیت زیستی توسط صاحبان پرندگان زینتی تاکید کرد و گفت: بهتر است ارتباط این پرندگان با پرندگان بومی وحشی اطراف منازل مثل کلاغ و گنجشک قطع شود.

وی به خرید و فروش پرندگان در بازارچه هایی در استان نیز اشاره کرد و گفت: از آنجاییکه ویروس آنفلوانزا در فصل سرما شیوع پیدا می کند توصیه می کنیم خرید و فروش پرندگان در این فصل محدود شود و از این طریق به سلامت شهروندان کمک شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه این برنامه و در پاسخ به سوالی در ارتباط با ساماندهی عرضه کنندگان مرغ زنده در شهر کرمانشاه نیز گفت: این موضوع برون بخشی است و دستگاه های دیگری غیر از دامپزشکی درگیر این موضوع هستند و امیدواریم با همکاری همه دستگاه ها و مشارکت و همراهی مردم این معضل برطرف شود.

حاج محمدی افزود: اکنون به صورت روزانه گشت های مشترک دامپزشکی با دستگاه هایی مانند بهداشت، شهرداری، محیط زیست، اصناف، اماکن نیروی انتظامی در سطح شهر کرمانشاه انجام می شود و با کشتار غیرمجاز و فروش زنده مرغ برخورد می گردد. 

وی اظهار داشت: در حال تدوین طرحی مصوب از طریق استانداری و با همکاری دستگاه های ذیربط و حمایت رسانه ها هستیم و در نظر داریم به صورت برنامه ریزی شده این معضل را ریشه کن کنیم .

 

 

انتهای پیام/د

انجام هشت هزار و 400 بازدید از واحدهای طیور روستایی و صنعتی

 

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار