هیچ کس نمی‌تواند منکر تأثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر بر روی انسان‌ها شود

امام جمعه گلپایگان گفت:هیچ کس نمی‌تواند منکر تأثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر بر روی انسان‌ها شود گرچه ممکن تأثیرگذاری کمتر یا بیشتر باشد که به شالوده‌های دینی و پایه‌های مذهبی و دینی و اعتقادات افراد برمی‎گردد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام محمدتقی کرامتی امام جمعه گلپایگان شامگاه دوشنبه در جلسه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین فرایض دینی ما امر به معروف و نهی از منکر است، حتی بودن و نبودن اصول دین به آن مربوط است.

امام جمعه گلپایگان گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه احیا نشود جامعه دچار هرج و مرج شده و اعتقادات مردم به معاد و نبوت دچار سستی و تردید می‌شود؛ این فریضه الهی از جایگاه عظیم و رفیعی برخوردار است، فقهای دین امر به معروف و نهی از منکر ذیل جهاد می‌دانند، جهاد در راه خدا بسیار ارزشمند است و امر به معروف و نهی از منکر جهاد در راه خدا است.

وی افزود: خداوند متعال جهاد را مایه عزت می‌داند، اسلام در زمینه احیای امر به معروف و نهی از منکر تأکید فراوان دارد، جامعه متشکل از آحاد مختلف است و امر به معروف بین آنها تأثیرگذار است و می‌تواند واکنش سریع بین افراد داشته باشد.

کرامتی ادامه داد: هیچ کس نمی‌تواند منکر تأثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر بر روی انسان‌ها شود گرچه ممکن تأثیرگذاری کمتر یا بیشتر باشد که به شالوده‌های دینی و پایه‌های مذهبی و دینی و اعتقادات افراد برمی‎گردد، برخی انسان‌ها پایه‌های دینی قوی و استوار دارند و همین افراد در برابر طوفان‌های زندگی، سیاسی، فکری، فرهنگی و اعتقادی دچار لغزش نمی‌شوند.

وی عنوان کرد: رابطه تأثیر و تأثر و واکنش‌ها بین انسان‌ها متفاوت است، اسلام افراد را به سرنشینان یک کشتی تشبیه می‌کند و  باید نسبت به یکدیگر مراقبت و محافظت داشته باشند، هیچ کس نباید اجازه بدهد که فردی به جامعه که متعلق به تمام مردم است آسیب برساند و باید مقاومت کنند.

امام جمعه گلپایگان گفت: نگاه اسلام به مسائل و اتفاقات جامعه یک نگاه منطقی است و نباید  نسبت به سرنوشت جامعه بی‌تفاوت باشیم، از این جهت تمام انسان‌ها موظف هستند طبق وظیفه شرعی و عقلی امر به معروف و نهی از منکر کنند.

وی با تاکید بر این‌که تذکر لسانی وظیفه آحاد جامعه است، افزود: اگر فردی از صمیم قلب اشتیاقی نداشته باشد درعمل انگیزه‌ای برای بیان امر به معروف و نهی از منکر ندارد، ممکن است در بیان تنها به دنبال مصلحت‌های شخصی و موقعیت‌های اجتماعی خود باشد، اگر انزجار قلبی بود واکنش ظاهری و تذکر لسانی هم صورت می‌گیرد.

کرامتی تصریح کرد: هر کس نسبت به هر تخلفی که در جامعه صورت می‌گیرد وظیفه دارد که واکنش اجرایی و عملی نشان دهد، در برابر کسی که مقاومت می‌کند و منتهی به نهی از منکر نیست و در برابر تذکر لجاجت می‌کند باید اقدام شود.

امام جمعه گلپایگان یادآور شد: ستاد اقامه نماز زمینه‌ها و بسترهای اقامه نماز و فرهنگ معنوی در جامعه را پیاده می‌کند، تشکیلات و تشکل‌هایی باید در حکومت و در بین متدینین ایجاد شود تا پرداخت زکات را در بین مردم فرهنگ سازی کند، در دوران پیامبر(ص) افرادی به جمع آوری زکات و احیای امر به معروف و نهی از منکر می‌پرداختند.

کرامتی گفت: باید برای امر به معروف و نهی از منکر قانون وجود داشته باشد و از وظایف حکومت اسلامی است، اگر به دنبال فرجام خوب هستیم باید امر به معروف و نهی از منکر و پرداخت زکات و اقامه نماز عمل کنیم.

امام جمعه گلپایگان تأکید کرد: سرزنش و ملامت دیگران و جریان‌های سیاسی و مدیران اجرایی و آن‌هایی که اعتقادات محکم و راسخی به امر به معروف و نهی از منکر ندارند نباید در روحیه آمران امر به معروف و نهی از منکر اثرگذار باشد، باید برنامه و  مدیریت صحیح داشته باشیم و اهدافی را برای خود تعریف کنیم.

در ادامه حجت الاسلام کیومرث امیرخانی دادستان گلپایگان با اشاره به این‌که امر به معروف یکی از واجبات الهی است، اظهار کرد: در قانون اساسی که به عنوان مادر تمام قوانین و منبعی برای نوشتن سایر قوانین است در اصل هشتم آن مورد توجه قرار گرفته است که نشان از اهمیت دادن به امر به معروف و نهی از منکر است.

دادستان گلپایگان اضافه کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است و مربوط به اداره و شخص خاص نیست اما وظیفه مسؤولان در اجرای امر به معروف و نهی از منکر سنگین‌تر است، در یک جامعه مردم براساس رفتار و کردار مسؤولان عمل می‌کنند.

وی اظهار داشت: مسؤولان باید قانونمند باشند، اجرای امر به معروف و نهی از منکر براساس قانون باید عملی شود عمل به قانون امر به معروف و عمل نکردن به قانون منکر است.

امیرخانی با اشاره به قوانینی که برای امر به معروف و نهی از منکر تصویب شده افزود: قانون حمایت از آمران به معروف و نهی از منکر در سال 94 با طرح دو فوریتی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و در همین قانون یک آیین نامه اجرایی به عنوان آیین نامه اجرای قانون حمایت از آمران به معروف و  ناهیان از منکر آمده است، مصوبه‌ای هم ستاد  امر به معروف کشور دارد که به صورت خاص به موضوع و وظایف اعضای آمران امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده است.

دادستان گلپایگان تأکید کرد: طبق قانون بسیج مستضعفان موظف است در خصوص اجرای امر به معروف و نهی از منکر آموزش‌های لازم را  به اعضای عضو ستاد با استفاده از مشاور  قضایی و حقوقی ارائه دهد.

امیرخانی گفت: در امر به معروف و نهی از منکر نباید صرف یک موضوع تنها تمرکز شود باید در جایی که حقوق افراد تضییع می‌شود نیز اجرا شود، تجسس و سرک کشیدن در زندگی خصوصی و شخصی افراد برای نهی از منکر پذیرفتنی نیست.

وی تأکید کرد: با توجه به سفارشات در حفظ آبروی مومن که برابر با احترام گذاشتن به خانه خدا است هدف ما در امر به معروف و نهی از منکر اجرای قوانین اسلام است و تجسس جستن غیرقانونی است.

دادستان گلپایگان گفت: باید در امر به معروف و نهی از منکر عمل و رفتاری که قانون مشخص کرده است باید انجام شود، با قاطعیت تمام با موارد و مسائلی که برای شهرستان  مشکل ایجاد می‌کند و عفت عمومی را جریحه دار می‌کند برخورد می‌کنیم.

امیرخانی خاطرنشان کرد: اداراتی که مانع امر به معروف شوند باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند، البته در وهله  نخست برای امر به معروف باید فرهنگ سازی است اگر آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه، امور مساجد، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما در زمینه آموزش و فرهنگ سازی امر به معروف و نهی از منکر درست عمل کنند مطمئنا تأثیرگذاری آن بیشتر از برخورد سخت و فیزیکی  است.

 

انتهای پیام/م

 

جلسه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان گلپایگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.