رفع تصرف بیش از ۱۰۰۰هکتار اراضی ملی در دهلران

در راستای اجرای مصوبات شورای حفاظت از منابع طبیعی و با دستور دادستان دهلران، یگان حفاظت منابع طبیعی اقدام به رفع تصرف بخشی از اراضی ملی مرتعی نمود.

رفع تصرف بیش از ۱۰۰۰هکتار از اراضی ملی در دهلرانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، صابر نجومی دادستان شهرستان دهلران گفت: همزمان با آغاز فصل پاییز و اسکان عشایر کوچرو در مناطق گرمسیری دهلران، برخی افراد محلی سودجو و فرصت طلب با سواستفاده از این موقعیت وبه دور از چشم مسئولان اقدام به تصرف عُدوانی و نشانه گذاری بخشی از اراضی ملی نموده که مراتع آن را برای چرای دام به عشایر مهمان می‌فروشند.

صابر نجومی با خلاف قانون توصیف کردن این اقدام، به متصرفان اراضی ملی هشدار داد درصورت عدم ترک اقدام خلاف قانون خود با برخورد قاطع دستگاه قضایی مواجه خواهند شد.

وی از عشایر ساکن در مناطق مرتعی و بیابانی شهرستان دهلران خواست به هیچ وجه با افراد محلی برای خریدن مرتع وارد معامله نشوند که درصورت مشاهده با آن‌ها نیز برخورد قانونی به عمل می‌آید.

سید علی حسینی مدیر منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان دهلران نیز در حاشیه تخریب و معدوم سازی حدودات غیرقانونی مراتعِ ملی در منطقه "برتش" گفت: علیرغم تشکیل پرونده و اقدامات بازدارنده این اداره درسنوات گذشته، متاسفانه برخی با عدول از قوانین همچنان سعی در تصرف عدوانی مراتع دارند.

وی وسعت مراتع شهرستان را بیش از ۵۰۰هزار هکتار برشمرد و اظهار داشت: عمده این مراتع در مناطق قشلاقی شهرستان واقع شده اند.

حسینی  افزود:علاوه بر خرید و فروش غیرقانونی مراتع ملی از سوی افراد متخلف و عشایر کوچرو، وقوع برخی تخلفات دیگر از سوی دامداران و عشایر میهمان، مراتع ملی این شهرستان را تهدید می‌کند.

مدیر منابع طبیعی دهلران این موارد تخلف را شامل، نداشتن کارت چرای دام، عدم همخوانی آمار واقعی دام‌های عشایر با آمار قید شده در کارت چراء و ورود غیرقانونی دامداران غیرمجاز به مراتع شهرستان برشمرد.

وی افزود در راستای اجرای قانون حفاظت و حراست از منابع ملی، طی دوسال گذشته بالغ بر ۱۰۰ پرونده تخلف برای متخلفان و تخریب کنندگان مراتع ملی دراین شهرستان تشکیل و برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شده است.

درپایان با دستور دادستان دهلران و اقدام مشترک یگان حفاظت منابع طبیعی استان، نیروی انتظامی و نیرو‌های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیش از ۱۰۰۰ هکتار از اراضی ملی مرتعی در منطقه برتش دهلران پاکسازی و از ید متصرفان خارج گردید.

روح اله جام سحر

باشگاه خبرنگاران جوان /دهلران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.