مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس؛

۳۸ درصد تصادفات نوروزی منجر به فوت بر اثر مستی رانندگان بوده است/وجود ۱۷۰ نقطه حادثه خیز در استان فارس/بارگذاری حمل کالا براساس شاخص تُن کیلومتر تا یک ماه آینده

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس گفت: ۳۸ درصد از تصادفات منجر به فوت نوروز امسال به علت رانندگی در مستی اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علیرضا سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس در نشست خبری به مناسبت هفته راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت:  ۳۸ درصد از تصادفات عید نوروز امسال به علت مستی در حین رانندگی بوده است.

وی با اشاره به وجود ۱۷۰ نقطه حادثه ‌خیز در استان، افزود: ۲۳ نقطه از آن کاملا برطرف شده که ۶۵ درصد از آن در محور‌های اصلی و ۳۵ درصد در محور‌های روستایی است.

وی با اشاره به اینکه اصلاح ۲۱ نقطه حادثه خیز در اولویت این دستگاه قرار دارد، افزود: ۲۰ نقطه با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۸۰ درصد از اعتبارات ملی و ۴۰ تقطه در مرحله طراحی قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس بیان کرد: تخطی از سرعت مطمئنه، توجه نکردن به جلو و خواب‌آلودگی راننده بیشترین عامل تصادفات اعلام شده است.

سیاهپور از وجود ۱۴۶ دوربین ثبت تخلف خبر داد و گفت: ۴۵ دوربین در دست نصب است.

به گفته وی، طول عمر ناوگان فارس برای اتوبوس ۱۰ سال، برای مینی بوس ۱۹ سال و برای سواری ۱۰ سال است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس با اشاره به اعتصابات رانندگان، گفت: طبق قانون ۵۰ درصد از بیمه رانندگان را دولت پرداخت می‌کرد که امسال به دلایل مشکلات اقتصادی، دولت قادر به پرداخت نبود و آن را به عهده رانندگان گذاشت که سبب نارضایتی آن‌ها شد.

وی با اشاره به اصلاحات قانونی رانندگان و لحاظ قانون مشاغل سخت و زود بازنشستگی برای رانندگی و ارسال به مجلس برای تأمین اعتبارات، گفت: تلفات اتوبوس در هفت ماهه اول سال با کاهش ۵۳ درصدی رو به رو بود که به دلیل سامانه سپهتن بود که سرعت اتوبوس‌ها را کنترل کرده و اطلاعاتی را به رانندگان داده می‌شد.

سیاهپور با تأکید بر لزوم زیرساخت ها برای نصب سامانه سپهتن برای وزارت نفت، بیان کرد: هزینه تعمیرات و نگهداری ناوگان به رشد ۲۰۰ درصدی رسید و دولت لاستیک را جزو کالای اساسی قرار داد و ارز یارانه ای برای آن درنظر گرفت، سهم فارس ۱۰ درصد از تولیدات لاستیک است و تاکنون ۳۲ هزار حلقه بین رانندگان توزیع شده، یکصد درصد حمل و نقل فرآوردهای نفتی یک جفت لاستیک و ۵۸ درصد از حمل و تقل عمومی یک جفت لاستیک دریافت کردند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس گفت: یک میلیون و نیم از حلقه لاستیک ها تولید ملی، سه میلیون و نیم قاچاق و ۵۰۰ هزار به صورت قانونی وارد شده که اکنون قاچاق به طور کامل کنترل شده است و نظارت سختی انجام می شود.

وی افزود: ۲ میلیون حلقه لاستیک تا پایان امسال اعلام نیاز و تاکنون ۵۰۰ حلقه ثبت سفارش و حدود ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک تاکنون وارد شده است، که از این مقدار ۱۰ درصد سهم استان فارس است.

سیاهپور با اشاره به نگرانی رانندگان از شفاف سازی قیمت ها، یادآور شد: قیمت حداقلی، قیمت توافقی و قیمت بازاریابی یا دلالی سبب بروز مشکلاتی شده بود که بیشترین سود را دلال ها دریافت می کردند که البته در فارس کمتر مشاهده شد برای حل این مشکل پیشنهاد تعیین نرخ داده شد که به صورت تُن کیلومتر با احتساب هزینه ها محاسبه شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس خبر داد: سعی می شود در یک ماهه آینده تمامی قیمت های حمل و نقل بر اساس تن کیلومتری تعیین شود و بعد از آن اداره راهداری بر این موضوع نظارت کند.

سیاهپور تصریح کرد: عمر ناوگان استان فارس از متوسط عمر ناوگان کشوری پایین است که اگر در حال حاضر بالای ۴۰ سال معیار فرسودگی باشد، ناوگان فرسوده استان ۲ درصد است.
انتهای پیام/م

کاهش ۵۳ درصدی تلفات اتوبوس در هفت ماهه نخست امسال

برچسب ها: حمل و نقل ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار