طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار + تصاویر

شب یلدا و آیینی که در این شب برگزار می‌شود یک سنت باستانی است و ایرانیان از دیرباز با خوراکی‌ها و غذا‌های متنوع آن را به صبح می‌رسانند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شب یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است که از زمان‌های گذشته تا به امروز در میان ایرانیان مرسوم بوده است و بنیان زندگی آنان را تشکیل داده است.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین گرفتن فال حافظ در این شب طولانی و قشنگ یکی از لذت بخش‌ترین کارهاست. علاوه بر آداب و رسوم فوق، این شب رسوم تغذیه ای خاص خود را نیز داراست. یکی از میوه‌های این شب انار است که از قضا خوراکی های متنوعی را می شود با آن تدارک دید و در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود؛

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

مواد لازم برای تهیه ژله توپی انار

 دانه‌های انار به مقدار لازم (البته برای زیبا‌تر شدن ژله دانه‌های انار باید زیاد باشد)

آب جوش: ۱ لیوان آب سرد: نصف لیوان

بادکنک: ۱ عدد

برای تهیه این ژله ابتدا ژله انار را طبق نوشته روی جعبه آن درست می‌کنیم. یعنی ۱ لیوان آب جوش روی پودر ژله می‌ریزیم تا کاملا حل و شفاف شود. بعد نصف لیوان آب سرد روی آن می‌ریزیم و می‌گذاریم تا کمی سرد شود.

بادکنک را خیلی تمیز بشورید. مقداری از دانه‌های انار را درون بادکنک بریزید. از ژله اناری که آماده کردید، خیلی با احتیاط داخل بادکنک بریزید. بهتر است دهانه بادکنک را به آرامی باز کنید و برای نگه داشتن از نفر دیگری کمک بگیرید و با قاشق درون بادکنک را پر کنید. در بادکنک را خیلی محکم ببندید تا ژله از آن بیرون نریزد. بادکنک را داخل یخچال قرار دهید تا ژله ببندد. برای اینکه بادکنک‌های پر شده روی سطح یخچال پهن نشوند، آن‌ها را درون کاسه هم سایز خودشان قرار دهید. پس از چند ساعت که ژله خوب سفت شد و خودش را گرفت خیلی آرام بادکنک را با چاقو ببرید. بادکنک را پاره کرده و ژله را بیرون بیاورید و در ظرف مناسب بگذارید.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

دسر هندوانه شب یلدا

 ۲ پیمانه هندوانه خرد شده بی هسته، ۶ قاشق سوپ‌خوری عسل، ۱ قاشق سوپ‌خوری آب‌لیموی تازه و ۲ قاشق سوپ‌خوری زنجبیل تازه رنده شده را در مخلوط‌کن بریزید.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

 دستگاه را روشن و چند دقیقه‌ای صبر کنید. پوره را در ظرفی پلاستیکی و بزرگ بریزید. در ظرف را ببندید و در فریزر بگذارید تا از شب تا صبح بماند. ظرف را بیرون آورده و مواد را با یک چنگال آن‌قدر هم بزنید تا یخ‌ها شکسته و مواد برفکی شکل شوند. دوباره ظرف را ۲۰ دقیقه در فریزر قرار دهید. بعدازاین مدت می‌توانید آن را در ظرف دلخواه ریخته و با برش لیمو تزئین کنید. این دسر باید با قاشق سرو شود.

انواع نوشیدنی سرد و گرم برای شب یلدا

اگر می‌خواهید برای شب یلدا نوشیدنی سرد سرو کنید، آب هندوانه یک گزینه خوب است. اسموتی هندوانه هم یکی دیگر از نوشیدنی‌های سرد و خوشمزه است. هندوانه، کیوی، موز، آب سیب و یخ را در دستگاه غذاساز یا مخلوط کن بریزید و با سرعت بالا به مدت ۳۰ ثانیه مخلوط کنید تا کاملا نرم و یک‌دست شوند. اسموتی را در لیوان‌های دلخواه ریخته و بلافاصله سرو کنید. می‌توانید شربت عرق نعنا و یا بید و کاسنی درست کرده و در لیوان‌های بلند بریزید، چند عدد از میوه‌های خشک مثل آلو و یا انجیر و برگه زردآلو درون لیوان‌های شربت انداخته و با برشی کوچک بر روی یک تکه لیمو و یا میوه‌های دیگر به شکل‌های مختلف، آن را در لبه لیوان قرار دهید و با نی از مهمانان خود پذیرایی کنید.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

چای انار یک نوشیدنی گرم برای این شب است. برای تهیه این نوشیدنی به دو سوم لیوان انار، ۲ پیمانه آب و نبات نیاز دارید. آب جوش را به همراه انار دانه شده و مقدار دلخواه نبات داخل قوری بریزید و به مدت نیم ساعت تا یک ساعت اجازه دهید تا دم بکشد. بعد از این مدت مواد را داخل صافی ریخته و با فشار دست شیره انار را خارج کنید. در صورت تمایل مقداری گلپر هم همراه چای دم کنید تا چای شما خوشمزه و خوش عطر شود. بهتر است انار استفاده شده آبدار و شیرین باشد. دمنوش انار و گلپر را به کسانی که به دم نوش علاقه‌مند هستند، توصیه می‌کنیم. برای تهیه این دمنوش به ۳ عدد انار متوسط دانه شده، آب جوش یا آب انار، گلپر، چوب دارچین و نبات نیاز دارید. انار دانه شده را درون قوری ریخته و یک لیوان آب جوش روی آن بریزید. گلپر، نبات و چوب دارچین را اضافه کنید و روی حرارت غیر مستقیم (کتری یا وارمر) قرار دهید. بگذارید قوری برای حداقل یک ساعت روی شعله غیر مستقیم باشد تا کاملا رنگ بگیرد. بهتر است برای دمنوش از قوری چینی استفاده کنید. اگر از آب انار به جای آب جوش استفاده کنید، دمنوش شما خوش رنگ‌تر می‌شود.


بیشتر بخوانید:طرز تهیه انار پلو شب یلدا


طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

 خورش انار دانه مسما

مرغ نصف یک عدد

انار دانه شده ۲ عدد

پیاز ۲۰۰ گرم

شکر در صورت تمایل دو قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی سه قاشق غذاخوری

نمک به میزان لازم

روغن به میزان لازم

زردچوبه یک قاشق چایخوری

گلپر یک قاشق چایخوری

فلفل نصف قاشق چایخوری

مرغ را به همراه نمک و زردچوبه سرخ می‌کنیم. سپس آن را به همراه آب می‌گذاریم تا بپزد. در هنگام پخت، رب گوجه فرنگی را به مرغ می‌افزاییم تا خوش رنگ شود.پیاز خلالی خرد شده را با کمی روغن در تابه تفت می‌دهیم، سپس دانه‌های انار را به پیاز افزوده و به تفت دادن ادامه می‌دهیم. وقتی مرغ کاملا پخت، مخلوط انار و پیاز را به آن افزوده، حرارت را ملایم نموده و می‌گذاریم تا به مدت نیم ساعت غذا جا بیفتد. در انتها فلفل و گلپر را به خوراک اضافه کرده و حرارت را خاموش می‌کنیم.خورش اناردانه مسما باید غلیظ و کم آب باشد. نکته:‌می‌توانید کمی شکر به این خورش انار بیافزایید تا طعم آن شیرین‌تر شود.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

کیک انار مخصوص شب یلدا

تخم مرغ ۶ عدد

 آرد ۱۵۰ گرم

 شکر ۱۵۰ گرم 

وانیل نصف ق. چ

بکینگ پودر یک ق. چ

 مواد لازم برای خامه فرم گرفته

خامه شانتی یک لیوان

 اسانس توت فرنگی چند قطره

 رنگ صورتی ژله‌ای دو قطره 

مواد لازم برای شهد

شکر یک پیمانه

 آب نصف پیمانه

 پوست پرتقال دو تکه  برای تزیین

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

ابتدا زرده و سفیده‌های تخم مرغ‌ها را جدا کرده و سفیده‌های را با دور همزن بالا میزنیم تا پف کند. سپس شکر و وانیل را کم کم روی سفیده می پاشیم و همزن هم کار می کند تا فرم بگیرد. زرده‌ها را داخل سفیده ریخته و مجدد هم میزنیم تا مخلوط شوند. اکنون همزن را خاموش کرده و سپس مخلوط آرد و بکینگ پودر را که قبلا مخلوط و الک کرده ایم در ۲ نوبت روی مواد میریزیم.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

حالا مواد را زیر و رو می کنیم. کف قالب ۳۰ سانتی را کاغذ روغنی می‌اندازیم و مایه را داخل آن ریخته و در فر از پیش داغ شده می گذاریم تا مدت حدود ۶۰ دقیقه در فر ۱۷۰ درجه می‌پزیم. کیک شب یلدا برای عروسیک پیمانه شکر و نصف پیمانه آب با کمی پوست پرتقال را میجوشانیم تا غلیظ و معطر شود. می توانید از اسانس به جای پوست پرتقال استفاده کنید. کیک که خنک شد دو نصف کرده و میان آن را شهد میریزیم و با برس می مالیم. دسر انار و بستنی خامه را با همزن به همراه اسانس و رنگ خوراکی میزنیم. پف که کرد کنار میگذاریم. سپس وسط کیک را با خامه می پوشانیم. انار‌های سرخ دانه شده را همراه با منجوق‌های خوراکی نقره‌ای رویش می پاشیم.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

تکه‌های برش بالایی کیک را سه گوش برش میزنیم و بعد یک تکه را برمیداریم و کنار میگذاریم. به تکه آخر آن نیازی نیست، زیرا باید انار‌ها و خامه دیده شود. بعد به صورت اریب روی کیک به شکلی که مشاهده میکنید قرار میدهیم. با مربای پرتقال و برگ سبز و منجوق‌های خوراکی تزیین میکنیم.


بیشتر بخوانید:طرز تهیه کیک انار در شب یلدا



طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

طرز تهیه بستنی انار

 انار بزرگ ۲ عدد

 لیمو ترش (لیمو شیرازی) یک عدد

 شکر یک و نیم پیمانه 

خامه غلیظ ۲ پیمانه

با فشار دست آب انار‌ها و آب لیمو را گرفته، درون کاسه‌ای بریزید. (باید حدود ۳/۴ پیمانه آب انار داشته باشید).مقداری از دانه‌های انار را برای تزیین بستنی کنار بگذارید. به آب انار و لیمو، شکر اضافه کرده و خوب هم بزنید تا کاملا شکر‌ها حل شوند. به مخلوط فوق، خامه را اضافه کرده، آنقدر آن را هم بزنید تا خامه به رنگ صورتی یکدستی درآید. مخلوط را با قاشق درون ظرف پلاستیکی محکم دردار ریخته و حداقل به مدت ۴ ساعت یا طی شب آن را درون فریزر قرار دهید.بستنی را از فریزر بیرون آورده و روی آن را با دانه‌های انار تزیین کنید.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

دسر یاقوتی مخصوص شب یلدا

 ژله آلوورا یک بسته 

خامه صبحانه ۱۰۰ گرم

 ژله انار یک بسته 

انار دون شده

ژله آلوورا یک عدد

طرز تهیه:

ابتدا ژله آلوورا رو با یک و نیم پیمانه آبجوش هم می‌زنیم تا کاملا حل شود.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

 دونه‌های انار را در قالب مورد نظر می‌ریزیم.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

نصف ژله آلوورا را به آرامی و با قاشق در قالب می‌ریزیم. بعد در یخچال قرار می‌دهیم تا ببندد.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

۵۰ گرم خامه را با ویسک می‌زنیم.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

بعد با قاشق و کم کم نصف دیگه ژله آلوورا را داخل خامه می‌ریزیم.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

بعد از بسته شدن لایه اول را روی آ« می‌ریزیم و در یخچال قرار می‌دهیم تا ببندد.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

بعد ژله انار را با یک و نیم پیمانه آبجوش مجددا هم می‌زنیم.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

همانند لایه دوم ۵۰ گرم خامه را هم می‌زنیم و سپس با قاشق آرام آرام ژله انار را داخلش می‌ریزیم و هم می‌زنیم.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

سپس روی لایه دوم می‌ریزیم. بعد از اینکه دسر کامل بست، دور دسر را با چاقو از قالب جدا کرده و قالب را داخل آب گرم قرار می‌ دهیم و در سینی برمی گردانیم.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

به اندازه‌های مورد نظر برش می‌دهیم.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

سبزیجات کبابی با سس انار

یک عدد گل‌کلم بزرگ
۴۵۰ گرم کلم بروکلی
دو عدد سیب زمینی متوسط خرد شده
۴۵۰ گرم کلم بروکسل
۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون
نمک و فلفل سیاه

مواد لازم برای سس انار

نصف پیمانه آب انار
¼ پیمانه روغن زیتون
نمک و فلفل سیاه
یک پیمانه دانه انار

فر را با دمای ۴۲۵ درجه فارنهایت گرم کنید. کلم بروکی و گل‌کلم را به گل‌چه‌های کوچک تقسیم کنید. آن‌ها را داخل کاسه بزرگی بریزید. سیب‌زمینی. نمک، فلفل و روغن را به آن‌ها اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس آن‌ها را داخل سینی فر بچینید و حدود ۳۰ دقیقه بپزید تا طلایی شوند.

 در این فاصله، سس انار را درست کنید. آب انار را داخل کاسه بریزید. روغن زیتون و نمک را اضافه کنید و هم بزنید.

 پیش از سرو سبزیجات گرم، روی آن‌ها سس انار بریزید. هم بزنید و سپس دانه‌های انار را اضافه کنید.


بیشتر بخوانید:خوراکی های شب یلدا و خواص آنها


طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

سالاد کاسنی فرنگی با دانه‌های انار و گردو

رازیانه خرد شده
۴۵۰ گرم کاسنی فرنگی شسته و خشک شده
نصف پیمانه دانه انار
نصف پیمانه گردوی بوداده خرد شده
۱/۳ پیمانه روغن زیتون
دو قاشق غذاخوری آب لیموترش
نصف قاشق چایخوری نمک
• ¼ قاشق چایخوری فلفل سیاه

 برگ‌های رازیانه و کاسنی فرنگی را داخل یک بشقاب بریزید و روی آن‌ها دانه‌های انار و گردو بریزید.  در یک کاسه کوچک، روغن، آب لیموترش، نمک و فلفل را با یکدیگر مخلوط کنید. آن‌ها را روی سالاد بریزید و سرو کنید.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

دنده کباب با سس انار

۵ قاشق غذاخوری روغن زیتون
۱۸۰۰ گرم دنده کباب
نمک و فلفل
یک عدد پیاز بزرگ
۳ حبه سیر رنده شده
۱۰ برگ آویشن تازه
¼ پیمانه آرد کامل
۴ پیمانه آب انار
نصف پیمانه دانه انار

فر را با دمای ۲۷۵ درجه فارنهایت گرم کنید. در یک قابلمه بزرگ، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را گرم کنید. به گوشت‌ها نمک و فلفل بزنید و آن‌ها را در روغن سرخ کنید تا قهوه‌ای شوند. سپس آن‌ها را از قابلمه خارج کنید.

 قاشق غذاخوری دیگر روغن در قابلمه بریزید. پیاز، سیر و آویشن را اضافه کنید و حدود ۵ دقیقه تفت دهید. آرد را اضافه کنید و هم بزنید. آب انار را اضافه کنید و اجازه دهید تا بجوشد. سپس حرارت را خاموش کنید، گوشت را به قابلمه بازگردانید و آن‌ها را داخل فر بگذارید.

گوشت‌ها را حدود سه ساعت در فر بپزید تا کاملاً مغزپخت و برشته شوند. گوشت‌ها را داخل بشقاب بچینید. سس قابلمه را دوباره روی حرارت بگذارید تا حدود ۱۰ دقیقه بجوشد و کاملا غلیظ شود. در آخر آن را روی گوشت‌ها بریزید و دانه‌های انار را اضافه کنید.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

سالاد مرغ با سیب، انار و لبو

دو عدد سینه مرغ بدون استخوان
نمک و فلفل سیاه
یک قاشق غذاخوری پوست رنده شده پرتقال+ نصف پیمانه آب پرتقال
دو قاشق غذاخوری روغن زیتون
• یک عدد لبوی پخته شده
دو عدد سیب قرمز خرد شده
۱۴۰ گرم سبزیجات تازه سالادی
یک پیمانه دانه انار
۲۲۵ گرم لبو

در یک قابلمه متوسط، مرغ را با نمک و فلفل روی حرارت متوسط به مدت ۲۰ دقیقه بپزید. سپس آن‌ها را خرد و هر نوع پوست و استخوان ریز را جدا کنید.  سپس، در یک کاسه کوچک، پوست پرتقال، آب پرتقال، روغن، نمک و فلفل را با یکدیگر مخلوط کنید.

 لبو‌ها را کف بشقاب بچینید. روی آن‌ها سبزیجات سالادی بگذارید. روی آن‌ها مرغ، سیب و دانه‌های انار را بریزید. در آخر نیز سس پرتقال را اضافه کنید.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

دیپ فلفل قرمز کبابی و گردو با انار

۳ عدد فلفل دلمه‌ای قرمز
۴ عدد خرمای بدون هسته
یک پیمانه دانه انار
نصف پیمانه گردوی بوداده
نصف قاشق چایخوری پرک فلفل قرمز
دو قاشق غذاخوری روغن زیتون
نمک و فلفل سیاه
۴ عدد نان پیتا گندمی

فلفل‌ها را روی گاز یا منقل کبابی کنید. آن‌ها را داخل کاسه متوسط بریزید. اجازه دهید در دمای اتاق خنک شوند. سپس پوست آن‌ها را بگیرید و کناربگذارید.

خرما‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش خیس کنید تا نرم شوند. سپس آن‌ها را آبکش کنید و کنار بگذارید.

 دانه‌های انار را در غذاساز خرد کنید. آن‌ها را از صافی عبور دهید تا دانه‌های سفت آن جدا شوند. سپس دوباره داخل غذاساز بریزید و به همراه فلفل‌های کبابی، گردو، خرمای نرم شده و پرک فلفل قرمز پوره کنید. سپس به تدریج روغن زیتون را اضافه کنید و نمک و فلفل بزنید تا مزه‌دار شوند.

 نان‌ها را روی منقل گرم کنید. روی آن‌ها روغن زیتون بریزید و گرم با دیپ انار سرو کنید.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

سالاد بلغور و انار

تعداد: ۴ نفر

مواد لازم:

یک پیمانه بلغور
یک قاشق چایخوری نمک
یک پیمانه آب داغ
۴ عدد پیازچه خرد شده
نصف پیمانه برگ‌های تازه جعفری
نصف پیمانه برگ‌های تازه نعنا
۱/۳ پیمانه کشمش طلایی
یک پیمانه دانه انار
دو قاشق غذاخوری آب لیموترش
دو قاشق غذاخوری روغن زیتون
فلفل سیاه

طرز تهیه

در یک کاسه متوسط، بلغور و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید. روی آن‌ها آب داغ بریزید و در کاسه را بگذارید تا ۳۰ دقیقه بمانند.

پیازچه، جعفری، کشمش، دانه انار، آب لیموترش، روغن زیتون و نمک و فلفل اضافه کنید و سرو کنید.

طرز تهیه خوراکی‌های متنوع با انار

مرغ سوخاری با سس انار

تعداد: ۴ نفر

مواد لازم:

یک پیمانه آب انار
یک مرغ (حدود یک کیلو و ۵۰۰ گرم)
روغن زیتون
نمک و فلفل سیاه
یک پیمانه آب مرغ
یک قاشق غذاخوری آویشن تازه
یک پیمانه دانه انار

طرز تهیه

داخل قابلمه کوچکی، آب انار را گرم کنید تا کمی غلیظ شود. سپس آن را کنار بگذارید. مرغ را به مدت ۳۰ دقیقه در دمای اتاق قرار دهید و در این فاصله فر را با دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت گرم کنید.

روی سطح مرغ، روغن، نمک و فلفل بزنید. سپس پا‌های مرغ را با نخ ببندید و داخل تابه بدون دسته داخل فر بگذارید.

در اواسط پخت، مرغ را برگردانید تا هر دو طرف آن طلایی و سوخاری شود. پس از پخته شدن، مرغ را داخل ظرف قرار دهید و روی آن آب انار بمالید و ۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا مزه‌دار شود.

سپس آن را با دانه‌های انار و برگ‌های آویشن تزئین و سرو کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: شب یلدا ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار