آئین گرامی داشت استاد روشن در رشت

مراسم پاسداشت استاد محمد روشن با عنوان شب روشن در رشت برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،قاسم مصفا مسئول روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: آئین پاسداشت ادیب فرهیخته گیلانی استاد محمد روشن با عنوان شب روشن در رشت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه، این مراسم در ۲۵ آذر برگزار می‌شود، افزود: هدف از برگزاری این آیین تقدیر از ۶۰ سال تلاش شبانه‌روزی دکتر محمد روشن، چهره شاخص علمی، مصحح پیشکسوت آثار فاخر دوره اسلامی و همچنین چهره ماندگار زبان ادب فارسی است.

مسئول روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: این مراسم با حضور شخصیت‌های برجسته کشوری و استانی و سخنرانی استادان برجسته ادبیات همچون حسن انوشه، سیدعلی آل داوود و طهمورث ساجدی برگزار می‌شود.

قاسم مصفا با اشاره به شخصیت علمی محمد روشن افزود: در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از عکس‌ها، احکام و آثار استاد در نگارخانه مارلیک مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا (ص) برپا می‌شود.

وی تصریح کرد: این مراسم به همت ٩ سازمان فرهنگی استان برگزار می‌شود.

محمد روشن به سال ۱۳۱۲ ش. در رشت‌زاده شد. تحصیلات ابتدایى و متوسطه را در رشت به پایان برد و به تحصیل در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران پرداخت. وى دوره فوق لیسانس را در پژوهشکده فرهنگ ایران گذرانید. وى از سال ۱۳۳۷ ش. تا ۱۳۴۸ ش. به دبیرى در دبیرستان‌هاى رشت اشتغال داشت و از سال ۱۳۵۰ ش. به هیئت علمى پژوهشکده فرهنگ ایران پیوست.

وى از محضر استادانى همچون استاد پورداود و دکتر محمد معین استفاده برد.

از سال ۱۳۵۰ به پیشنهاد استاد شادروان مجتبى مینوى در شمار ۵ تن از پژوهشگران نخستین بنیاد شاهنامه فردوسى از جمله: آقایان دکتر زریاب خویى، شفیعى کدکنى و على رواقى برگزیده شد.

وى از نخستین دوره کنگره تحقیقات ایرانى که از سوى دانشگاه تهران به سال ۱۳۴۹ بر پا گردید تا هشتمین دوره آن که هریک از سوى دانشگاه‌هاى فردوسى مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و ملى سابق (دکتر بهشتى)، بنیاد فرهنگ ایران و فرهنگستان ادب و هنر در کرمان عضویت موثر داشت چنان که ۵ دفتر از خطابه‌هاى کنگره‌هاى بنیاد فرهنگ ایران و فرهنگستان ادب و هنر با نظارت و ویراستارى وى منتشر شد.

وى در گردآورى مقالات استاد پورداود افتخار همکارى با وى را داشت و در همان اوان، فهرست‌هاى دوازده‌گانه چهار مقاله نظامى عروضى مصحح دکتر محمد معین و ایران از آغاز تا اسلامى ترجمه آن روانشاد را فراهم ساخت. در تمهید مقالات فرهنگ معین از همکاران نخستین آن بزرگوار بود. پس از داستان رستم و سهراب مصحح استاد مینوى، داستان فرود مصحح روشن در بنیاد شاهنامه به مناسبت جشنواره طوس در ۱۳۵۴ منتشر شد. وى پس از انتقال به تهران با مجلات ادبى و تحقیقى پیوندى نزدیک‌تر یافت.

کتاب جامع التواریخ تصحیح، محمد روشن، در دوره سیزدهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

آثار استاد محمد روشن تصحیح تفسیر سوره یوسف، تصحیح منشآت خاقانی، لمعة السراج، محضرة التاج، مرزبان نامه، جنگنامه حضرت سید جلال الدین اشرف و بخشی ازمتون تفسیری کهن تصحیح بخش نخستین تاریخنامه طبری و همچنین شاهنامه فردوسی با شرح واژگان است.

انتهای پیام / ق

مراسم پاداشت استاد روشن در رشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.