رویگردانی سرمایه‌گذاران خارجی از بازار‌های بورس عربستان در پی قتل خاشقجی

وال استریت ژورنال نوشت در پی قتل خاشقجی سرمایه‌گذاران خارجی از بازار‌های بورس عربستان روی برگردانده‌اند و از این رو، ریاض در صدد جبران ضرر خود در این عرصه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه الجزیره، نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد در پی قتل جمال خاشقجی، سرمایه‌گذاران خارجی از بازار‌های بورس عربستان روی برگردانده‌اند؛ در نتیجه دربار سلطنتی سعودی دستور داده است شرکت‌های دولتی سهام خود را از بازار‌های بورس خریداری کنند تا صنایع محلی فرونپاشند.

بنا بر اعلام الجزیره، سعودی‌ها بعد از بحران رابطه با قطر نیز این راهبرد را برای پنهان کردن ضرر و زیان‌های خود استفاده کردند. اما بسامه مومانی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه واترلوی کانادا، می‌گوید این نوع تجارت فایده‌ای ندارد و در نهایت اقتصاد عربستان را با مشکلات بیشتر روبرو می‌کند.

وی در مصاحبه با الجزیره گفت: وال استریت ژورنال این قضیه را پیگیری کرده و متوجه شده است که بار‌ها این اتفاق افتاده و وقتی سهام در بازار بورس روند نزولی پیدا کرده دولت دخالت و از آن سهام‌ها حمایت کرده است تا پیام‌ها و سیگنال‌ها را تغییر دهد؛ اما این مداخله خبر خوبی برای عربستان سعودی نیست. فرضیه پشت بازار سهام این است که عرضه و تقاضا باید بازار را شکل دهد. اما بن سلمان به جهت حفظ برنامه اصلاحات و چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود، زور پشت بازار سهام گذاشته است تا نشان دهد که اقتصاد سعودی قابل اعتماد است. اما این مداخله برای بخش خصوصی اقتصاد عربستان اصلا خوب نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار