غذا‌های مخصوص شب یلدا با تزئین +تصاویر

استان‌های مختلف برای شب یلدا غذا‌های مخصوصی دارند که در این گزارش تعدادی از دستور پخت آن‌ها را جمع آوری کرده ایم.

به گزارش خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، شب یلدا یکی از شب‌هایی است که خانواده ها برای آن  برنامه های خاصی تدارک  می بینند . غذاهای ویژه شب یلدا را به دلیل طعم متفاوت همه دوست دارند؛ اگر می خواهید امسال بهترین غذاهای شب یلدا را آماده کنید با ما همراه باشید.

چه غذایی برای شب یلدا تهیه کنیم؟+ تصاویر

خَشیل

خَشیل یکی از غذا‌های زمستانی مردم آذربایجان است که کنار دیگر غذاها سرو می شود. این  غذا به دلیل کالری بالا مقاومت بدن را  در برابر هوای سرد افزایش می دهد.

این  دستور غذا  برای ۴ نفر است که شما می‌توانید به نسبت جمعیت مقدار آن را افزایش بدهید.

مواد لازم برای پخت خَشیل

یک پیمانه بلغور گندم، ۶ قاشق غذاخوری آرد گندم، یک لیتر آب سرد، شیر و عسل و کره

بلغور را به مقدار دلخواه  چند ساعت قبل از شروع برای تدارک شب یلدا با آب سرد خیس کنید و بگذارید با حرارت ملایم پخته شود. آرد را برای چند دقیقه روی حرارت ملایم تفت بدهید تا بوی خامی آن از بین برود و بعد آب و بلغور را به آن اضافه کنید. آن را کامل هم بزنید تا غلیط شود.

وقتی این دسر حسابی غلیظ شد، آن را در ظرف گودی بریزید و شیر و عسل گرم را به آن اضافه کنید.

چاشنی این غذا شیره است اما برخی کره آب شده را هم روی این غذا می‌ریزند.

چه غذایی برای شب یلدا تهیه کنیم؟+ تصاویر

انارپلو

انارپلو غذای مخصوص شب یلدا قزوین است.ترکیب انار و برنج با کشمش و خلال پسته طعم عجیب و جالبی به این غذا می‌دهد.

مواد لازم برای پخت انارپلو

چهار پیمانه برنج، یک و نیم کیلو انار دون شده، نصف لیوان خلال پسته ، یک لیوان گشنیز تازه خرد شده، یک قاشق پودر تخم گشنیز، نصف لیوان کشمش پلویی و کمی زعفران آب‌کرده برای این غذا لازم است.

برنج را به روش معمول آبکش و انار،خلال پسته و کشمش را  با هم سرخ کنید.

کف قابلمه روغن بریزید و ته‌دیگ سیب‌زمینی یا نان بگذارید. برنج و مواد را لایه لایه روی هم بریزید و مانند تمام مخلوط پلو‌ها بگذارید تا دَم بکشد.

چه غذایی برای شب یلدا تهیه کنیم؟+ تصاویر

 خاگینه خرما

خاگینه خرما یکی از غذا‌های مخصوص شب یلدا برای شهر زنجان است. این غذای شیرین و خوشمزه جزء غذا‌هایی است که زنجانی‌ها سالی یکبار و فقط برای این شب درست می‌کنند. 

طرز تهیه این غذا راحت است، فقط کمی حوصله می‌خواهد، چون مرحله به مرحله مواد را سرخ می‌کنند و روی هم می‌چینند.

 یک کیلو پیاز را باید به ظرافت خُرد و تا مرحله طلایی شدن سرخ کنید. بعد از اینکه پیاز‌ها طلایی شد کمی زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین و نمک به آن بزنید و کناربگذارید.


بیشتر بخوانید:منوی پیشنهادی غذاهای مخصوص برای شب یلدا +طرز تهیه


در همان تابه نیم کیلو خرما زاهدی خشک که هسته آن را گرفته اید، سرخ کنید؛ خرما نیاز زیادی به پختن ندارد و تفت چند دقیقه‌ای برای آن کافی است. وقتی که آماده شد آن را کنار بگذارید.

غذا های مخصوص شب یلدا

پس از آن نیم کیلو کشمش پلویی و مقداری خلال پسته و بادام را  تفت بدهید و کنار بذارید.حالا به ترتیب پیاز، خرما، مخلوط کشمش و آجیل را در ظرف بریزید و روی ظرف دو تا تخم‌مرغ بشکنید بعد کمی ادویه و نمک و زعفران روی تخم‌مرغ بپاشید و روی حرارت بگذارید.بعد از ده دقیقه  خاگینه خرما آماده می شود.

چه غذایی برای شب یلدا تهیه کنیم؟+ تصاویر

 کلم‌پلو

کلم‌پلوغذای خوشمزه شیرازی هاست. این غذا با کوفته قلقلی درست می‌شود، ولی می‌توانید از گوشت قیمه هم استفاده کنید.

مواد لازم برای پخت کلم پلو

نیم کیلو گوشت چرخ‌کرده را با ادویه، نمک، یک پیاز رنده شده و دو قاشق آرد نخودچی مخلوط کنید و کوفته‌های ریز درست کنید و در روغن سرخ کنید.
حالا یک دانه کلم‌برگ بزرگ سفید را رشته رشته خرد کنید و یک تفت مختصری به آن بدهید تا کمی نرم شود. یک پیاز وسه قاشق رب گوجه به آن اضافه کنید. 

یک لیوان آب‌گوشت روی این مواد بریزید و بگذارید تا چند دقیقه بپزد و بعد کوفته‌های سرخ شده را بریزید. یک ربع پخت تا تمام شدن آب این مایه زمان مناسبی است. نمک و فلفل و پودر دارچین و زعفران دم‌کرده را قبل از تمام شدن آب مایه در آن بریزید.

در زمان پخت مایه غذا، برنج را آبکش کنید و لایه لایه از مایه گوشت و برنج در قابلمه بچینید. برای اینکه غذا خوب دم‌بکشد یک قاشق روغن داغ و نصف لیوان آب داغ در آن بریزید  و روی حرارت ملایم برنج را دم کنید.

غذا های مخصوص شب یلدا

 خورش ناردون

غذای اصلی شام یلدا در شمال کشور و در مازندران هم با انار درست می‌شود. «کِرک اِنار تیم پهلو» اسم این غذاست که به اسم خورش ناردون هم معروف شده است. این غذا با مرغ یا با گوشت پرنده‌های بومی مثل اردک و مرغابی درست می‌شود.

مواد لازم برای پخت خورش ناردون

 یک مرغ، پیاز درشت، سه عدد انار ترش دون شده، ادویه (فلفل، زردچوبه، دارچین) ، نمک و در صورت تمایل مقداری بادمجون سرخ شده برای کنار غذا

مرغ را با کمی ادویه، پیاز و یک حبه سیر بپزید. در مدت پخت این مواد، پیاز را ریز و سرخ کنید و وقتی پیاز طلایی شد دونه‌های انار را بریزید و تفت بدهید، اگه انار به اندازه کافی سرخ نشد، می‌توانید یک قاشق رب انار یا رب گوجه‌فرنگی به آن اضافه کنید.

حالا مرغ پخته شده را در فر بگذارید یا سرخ کنید. بگذارید مایه انار‌ آرام بپزد و غلیظ شود و برای اینکه رنگ خورش تغییر نکند روی تابه در نگذارید.

غلظت آب خورش باید مثل فسنجون شود. وقتی خورش جا افتاد آن را کف ظرف بریزید و مرغ را روی آن  بگذارید. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید بادمجون‌های سرخ شده را هم کنار آن بچینید.

غذا های مخصوص شب یلدا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار