عطوان: سال آینده میلادی کابوسی برای همپیمانان ترامپ خواهد بود

سردبیر روزنامه رأی الیوم با اشاره به تحولات اخیر منطقه گفت سال آتی میلادی برای همه حامیان معامله قرن و همپیمانان رئیس‌جمهور آمریکا کابوس خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم، در تحلیل هفتگی‌اش در بخش تصویری این روزنامه گفت: من امروز خوش بین‌هستم و بسیار احساس خرسندی می‌کنم. چون به خواست خداوند، سال جدید (میلادی) برای همه حامیان معامله قرن، همپیمانان ترامپ و کشور‌هایی که با اسرائیل در حال عادی‌سازی روابط هستند، کابوس خواهد بود.

او افزود: تحولات بسیار مهمی روی داده است. نخستین تحول، سیلی بزرگ مجلس سنای آمریکا بود که با اجماع همه آرا رأی داد که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، مسئول اصلی ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، است. همچنین سنا با اکثریت آرا به توقف حمایت آمریکا از جنگ در یمن رأی داد. این تحول، بسیار مهم و بی‌سابقه است. این اقدام توبیخ، تحقیر و محکومیت تاریخی است که برای هیچ رئیس جمهور آمریکا و حتی خود ترامپ پیش نیامده بود. 

سردبیر رأی الیوم اضافه کرد: موضوع دوم که باعث خوش‌بینی من می‌شود، دلاور مردان در کرانه باختری رود اردن هستند که بسیار عالی باعث تشدید انتفاضه شدند. همه ما می‌گوییم، مردم کرانه باختری کجا هستند؟ اکنون جوانان کرانه باختری به پا خاسته اند و در وهله نخست به اسرائیل اشغالگر و همچنین به تشکیلات خودگردان فلسطینی که با اشغالگران، هماهنگی امنیتی دارد، نه گفتند. به نظر من قیام دلاورمردان در کرانه باختری رود اردن، همه معادلات را تغییر داد. اسرائیل دچار هراس شده است. 

عطوان در ادامه گفت: موضوع سوم که باعث امیدواری من می‌شود این است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دو بمب‌افکن به ونزوئلا فرستاد. روسیه بار دیگر به عظمت اتحاد جماهیر شوروی باز می‌گردد. چرا روسیه دو بمب‌افکن با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای به کاراکاس فرستاد؟ این اقدام، پیامی برای آمریکاست. ونزوئلا، حیاط خلوت آمریکاست. زمانی که یک پایگاه روسی در ونزوئلا وجود داشته باشد این به معنای آن است که آمریکا در تیررس موشک‌ها و بمب‌های روسیه خواهد بود. مسئله دیگر این است که پوتین تصمیم گرفت دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، را از هرگونه تلاش آمریکا برای سرنگونی حفظ کند. پیام پوتین به آمریکایی‌ها این است که شما نظام لیبی و نظام عراق را تغییر دادید و ما در این مدت مشغول مرحله انتقالی بودیم. اما اکنون دیگر نمی‌توانید نظام ونزوئلا را تغییر دهید و ما در کمین شما نشسته‌ایم.

او در ادامه تحلیل هفتگی خود گفت: موضوع چهارم، هراس اسرائیل از تونل‌هایی است که در مرز‌های لبنان و فلسطین اشغالی کشف شد. این واقعیت است و آن‌ها تونل‌ها را پیدا کردند. آن‌ها نمی‌توانند این تونل‌ها را تخریب کنند. اسرائیل ادعا می‌کند سه تونل وجود دارد. حزب‌الله و سید حسن نصرالله سکوت کرده‌اند و ما منتظر سخنان نصرالله هستیم. اگر وی (نصرالله) سخنرانی کند، مسائل و اسرار مهمی بر ملا خواهد کرد. اسرائیل می‌گوید سه تونل را تخریب کرد. اما این تونل‌های تخریب شده را ندیدیم. آن‌ها (اسرائیلی‌ها) نتوانستند حتی به اندازه یک سانتیمتر در جنوب لبنان حرکت کنند. اسرائیل از حزب الله می‌ترسد.

این روزنامه‌نگار مشهور عرب در ادامه یادآور شد: حزب‌الله یکصد و پنجاه هزار موشک دارد و این موشک‌ها در جنوب لبنان ساخته می‌شود. مسئله مهم‌تر این است که دقت هدف‌گیری این موشک‌ها افزایش یافته است. اگر نتانیاهو بخواهد از مصری‌ها کمک بخواهد خواهد دید که آن‌ها نمی‌توانند کاری کنند. چون موشک‌های مقاومت در نوار غزه نشان داد قدرت اصابت و تخریب بالایی دارند. نتانیاهو ترسیده است. چون اگر این موشک‌ها به تل‌آویو برسد، ساختمان‌ها را ویران خواهد کرد. موشک‌های مقاومت، هفت ساختمان را در شهرک‌های مجاور نوار غزه ویران کرد. اگر این موشک‌ها به فرودگاه تل‌آویو اصابت کند چه خواهد شد؟ در این صورت نتانیاهو چه حال و روزی خواهد داشت؟

عطوان افزود: موضوع پنجم، توافق یمنی‌ها در سوئد بود. یمنی‌ها سرانجام کنار هم نشستند و با یکدیگر دست دادند. گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، هم به سوئد آمد و این توافق را تبریک گفت. ان شاء‌الله این توافق، پایدار بماند. ما نمی‌خواهیم در یمن، گرسنگی و وبا وجود داشته باشد. نمی‌خواهیم مردمان اصیل یمنی رنج ببرند. آن‌ها چهار سال در جنگ بودند. اقدامات برای پایان دادن به این جنگ از راه‌های نظامی شکست خورد. اکنون فهمیدند که باید موضوع حل و فصل شود. تصمیم مجلس سنای آمریکا در حمایت نکردن از ائتلاف سعودی در یمن، تأثیر بسیار بزرگی خواهد داشت. مسئله مهم‌تر این است که آن‌ها (آمریکا) می‌خواهند عربستان را وادار کنند تا همه هزینه‌های جنگ یمن را بپردازد. چه بسا آن‌ها فاکتور‌هایی با میلیارد‌ها دلار ارائه کنند. 

او در پایان گفت: به نظر من روز‌های آینده و سال آینده بسیار مهم و با تحولات بی‌سابقه‌ای خواهد بود. موضوعی که در پایان باید بگویم این است که من از سخن محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، غافلگیر شدم. وی گفت باید دو طرف دست از اعمال خشونت بار بردارند. آیا این مردمی که شهید شدند به اعمال خشونت بار دست زدند؟ آیا تو، اسرائیلی‌ها را که موشک، تانک، هواپیما و سیصد کلاهک هسته‌ای دارند با این جوانان که زندگی خود را فدای آرمان فلسطین می‌کنند، یکی می‌دانی؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
به نظر من اقای عطوان جز نادر افرادی است که واقعیت دینا را خوب شناخته و میداند در دینا چی میگذرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۷
ایشالا که همینطوره
آخرین اخبار