درخشان‌ترین ستاره دنباله‌دار را در آسمان ایران ببینید

کارشناس نجوم از رصد درخشان‌ترین دنباله دار امسال در آسمان ایران خبر داد و گفت: می‌توان دنباله دار «ویرتانن» را امشب و فردا به خوبی رصد کرد.

درخشان‌ترین ستاره دنباله‌دار را در آسمان ایران ببینیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، علی آزادگان کارشناس نجوم گفت: این شب‌ها دنباله دار «ویرتانن» مهمان آسمان ایران است؛ این دنباله دار روز چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ به نزدیکترین موقعیت خود نسبت خورشید (۱۸۷ میلیون کیلومتری) رسیده است.

وی افزود: این دنباله دار یکشنبه ۲۵ آذر نیز به نزدیکترین فاصله از زمین (۱۱.۵ میلیون کیلومتری) خواهد رسید.

این کارشناس نجوم خاطر نشان کرد: این دنباله دار درخشان‌ترین دنباله دار سال ۱۳۹۷ است و انتظار می‌رود که روز یکشنبه به قدر ۳ برسد.


بشیتربخوانید :کاوشگر ناسا از حباب خورشید خارج شد


آزادگان ادامه داد: از روی عدد قدر دنباله دار می‌توان حدس زد که دیدن آن کار بسیار راحتی باشد، ولی مسئله اصلی اینجا است که برخلاف ستاره‌ها که تمام درخشندگی آن‌ها در یک نقطه قرار دارد، درخشندگی دنباله دار‌ها در سطح گسترده‌ای پخش می‌شود.

وی افزود: البته این دنباله دار در نزدیکترین فاصله خود، ۳۰ برابر از ماه برای ما دورتر است؛ بنابراین برای رصد این دنباله دار باید به محلی کاملا تاریک رفت. بهتر است که از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک برای رصد استفاده شود.

این کارشناس نجوم عنوان کرد: در اولین شب‌های هفته پایانی آذرماه می‌توان این دنباله دار را درست مابین «خوشه پروین» و «خوشه قلائص» در صورت فلکی «ثور» رصد کرد.

آزادگان با بیان اینکه دوره تناوب این دنباله دار ۵.۴ سال و قطر آن ۱.۲ کیلومتر است و در ۲۷ دی ماه ۱۳۲۷ شمسی توسط کارل ویرتانن کشف شد، افزود: فضاپیمای رزتا ابتدا قرار بود که به سوی این دنباله دار برود و آن را از نزدیک بررسی کند، اما چون آژانس فضایی اروپا پنجره پرتاب مناسب برای رسیدن به این دنباله دار را از دست داد رزتا را به سوی چریوموف-گراسیمنکو پرتاب کردند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مازیار
۰۹:۰۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
عجب بدبختی است کاوشگر ناسا از حباب خورشید به ان عظمتی خارج شد ولی دلار وسکه وخانه در ایران از حباب کاذب قیمتی خارج نشد الان حدود 20سال است توحبابیم عجب صبری دارد هاپو کومار ؟//....
Iran (Islamic Republic of)
مازیار
۰۹:۰۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
عجب بدبختی است کاوشگر ناسا از حباب خورشید به ان عظمتی خارج شد ولی دلار وسکه وخانه در ایران از حباب کاذب قیمتی خارج نشد الان حدود 20سال است توحبابیم عجب صبری دارد هاپو کومار ؟//....