رئیس اتاق بازرگانی مطرح کرد؛

درآمد یک هزار و ۷۴۲ میلیارد دلاری در ازای صادرات نفت و خدمات/ بخش‌های نامولد اقتصاد همچنان در حال فرار از مالیات هستند

درآمد ۱۷۴۲ میلیارد دلار از محل صادرات ماست و خدمات/ بخش‌های نامولد اقتصاد همچنان در حال فرار مالیات هستندشافعی گفت: از شروع برنامه توسعه تا پایان سال ۹۶، یک هزار و ۷۴۲ میلیارد دلار منابع ارزی از محل صادرات نفت، کالا و خدمات داشته‌ایم.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلام حسین  شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در چهل و دومین جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران  با اشاره به اینکه امروز یکی از مهمترین چالش‌های کشور مسئله اقتصاد ملی است، اظهار کرد: اقتصاد کشور نیازمند حرکت جدی و کار بزرگی است که مسئولان باید به فکر باشند و همواره خودشان را آماده کنند و کمربند‌ها را محکم ببند چرا که سیاست‌های خصمانه دشمنان، روی اقتصاد کشور متمرکز شده است.

وی افزود: سالهاست که صحنه اقتصادی کشوری شاهد کشمکش میان صنعت‌گران، تولیدکنندگان و صادرکنندگان است و ده‌ها سال است که کشور درگیر مشکل گردش سرمایه در بخش دلالی زمین و مستندات است و مستندات نشان می‌دهد که پیش از انقلاب و بعد از انقلاب این دو بخش رقیبی، برای بخش‌های تولید بوده‌اند.

شافعی با اشاره به اینکه برنامه توسعه از سال 68 تاکنون در کشور اجرایی شده است، بیان کرد:‌ باتوجه به فراهم بودن منابع ارزی از طریق صادرات نفت و گاز از شروع برنامه توسعه تا پایان سال 96، یک هزار و 742 میلیارد دلار  از محل صادرات نفت، کالا و خدمات عایدی داشته‌ایم، این در حالی است که علی‌رغم چنین منابعی‌، اقتصاد کشور گرفتار وضعیت کنونی شده است.

 به گفته وی با وجود آنکه پاسخگویی در این خصوص وجود ندارد این کاروان کماکان در حال حرکت است.

شافعی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بخشی از نقدینگی از جیب پرسخاوت آحاد جامعه به سمت موسسات مالی ورشکسته می‌رود، گفت: آیا این به حق است که از کیسه مردم فقیر جامعه نقدینگی به سمت و سوی موسسات ورشکسته برود.

رئیس اتاق ایران با اشاره به آخرین وضعیت اصلاح نظام مالیاتی در کشور افزود: پس از گذشت سالها می‌بینیم که بخش‌های نامولد اقتصاد همچنان در حال فرار از پرداخت مالیات هستند به طوری که پرداخت مالیات به بخش‌هایی اصابت می‌کنند که نه مولد هستند و نه شفاف، ضمن آنکه داستان مالیات بر ارزش افزوده بسیار طولانی است در حالی که قرار نبود در این مسیر باشد.

به گفته وی ایران در قیاس با سایر کشورها از لحاظ پس‌انداز درصد چشم‌گیری را به خود اختصاص می‌دهد.

شافعی ادامه داد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری باید توجه جدی به جایگاه صنعت در کشور داشته باشیم چرا که توسعه اقتصادی از طریق بخش تولید میسر است.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه دولتمردان نگران چگونگی صادرات نفت خام هستند، گفت: این در حالیست که در شرایط کنونی بیش از آنچه که نگران چگونگی صادرات نفت خام باشند، باید نگران فرصت‌های تولید واقعی باشند، همان سرمایه‌هایی که در اوایل انقلاب و دوره جنگ تحمیلی توانست در برابر جنگ نابرابر، ایران را به پیروزی برساند.

وی با اشاره به اینکه از شروع برنامه توسعه 7 دهه می‌گذرد، گفت: اگرچه ایران جزو کشورهای نخست اجرای برنامه توسعه در آسیا به شمار می‌رود اما شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که نظام تصمیم‌گیری در طول بسیاری از دوره‌ها ناکارآمد بوده است.

شافعی عدم مشورت‌خواهی از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را یکی از حلقه‌های مفقود ناکارایی سیاست‌گذاری در کشور اعلام کرد، و گفت: حداقل انتظار بر آن است که در شرایط خاص کنونی به توصیه‌های رهبری مبنی‌بر تولید و صادرات توجه کنند.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در هفتم شهریور ماه در دیدار با هیئت دولت بر نظر اتاق بازرگانی تأکید کردند، بیان کرد: از آن زمان تاکنون تنها 2 جلسه با حضور فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی برگزار شده در حالی که ده‌ها تصمیم اقتصادی در این بازه زمانی اتخاذ شده است.

وی با اشاره به اینکه تکیه بر الگوی مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی یکی از مشکلات کنونی کشور به شمار می‌رود، افزود: هم‌اکنون برندهای خارجی فعال‌ترین حوزه‌های اقتصادی کشور هستند و با وجود توصیه‌ها و هشدارهای مکرر، اقتصاد کشور همچنان درگیر این بیماری‌هاست.

شافعی ادامه داد: نگاه به روند سیاست‌های تولید نشان می‌دهد که این سیاست‌ها بیشتر ناشی از چانه‌زنی بوده تا برگرفته از برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور، این در حالی است که توسعه کشور بدون توجه به افزایش تولید میسر نخواهد بود.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه سیستم پاداش‌دهی بخش‌های غیرمولد، زمین و مستغلات یکی از بخش‌های اصلی سرمایه‌گذاری در کشور به شمار می‌رود، بیان کرد: تا زمانی که سرمایه‌گذاری در بخش زمین و مستغلات بهترین گزینه به جای بخش‌های تولید باشند، از این رو نمی‌توان به کاهش بیکاری، رفع فقر و تولید با ارزش افزوده  امید داشت.

وی با اشاره به اینکه بخش‌های غیرمولد و رانت‌خواری مدت‌هاست که بلای جان کشور شده اند، گفت: بر این اساس دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصاد محقق نخواهد شد چرا که دستیابی به این امر مهم تنها از طریق افزایش تولید میسر خواهد بود.

شافعی اصلاح نظام بانکی، خصوصی‌سازی و مشورت‌خواهی از نخبگان را از الزامات اساسی دستیابی به توسعه اقتصادی برشمرد و گفت: اگر تصمیم‌گیران دولتی خواهان بهبود معیشت مردم هستند، باید اولویت برنامه‌هایشان را مشورت‌خواهی از نخبگان و فعالان اقتصادی و همچنین اصلاح نظام بانکی قرار دهند و تا زمانی که بحث رانت‌خواری در کشور مطرح باشد، نمی‌توان امیدی به اصلاح وضعیت موجود داشت.

این مقام مسئول ادامه داد: اگرچه بارها بر اصلاح نظام بانکی و ارتباط منطقی بین بخش‌های مولد و مالی تأکید کرده ایم ، اما متأسفانه توجهی به این امور نشده است.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بخش‌های مولد و مالی کشور باید در خدمت توسعه ارتقای اقتصادی کشور باشند، اظهار کرد: بر این اساس، بانک‌ها و مؤسسات مالی باید صورت‌های مالی شفافی را ارائه دهند تا شاهد پرداخت بخشی از نقدینگی از جیب مردم به سمت مؤسسات مالی ورشکسته نباشیم.

وی با انتقاد از این مسئله که ایران فرصت‌های طلایی صادرات را به سهولت از دست داده است، بیان کرد: علی‌رغم محدودیت‌های فراوان، فرصت‌های خوبی را از دست داده ایم چرا که با وجود تمامی مشکلات، بخش تولید به شرایط جدیدی رسیده است.

شافعی ادامه داد: اگرچه بسیاری از تولید‌کنندگان فرصت حضور در بازارهای جهانی را پیدا کرده اند اما این موضوع خیلی دردناک است که مشاهده کنیم فرصت‌های طلایی به راحتی سوزانده می‌شوند.

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بیش از هرچیزی نیازمند افزایش اعتماد و اطمینان هستیم، تصریح کرد: اگرچه در شرایط فعلی، باید در مقابل محدودیت‌های تحریم، میزان تسهیلات را اضافه کنیم، اما متأسفانه در بسیاری از موارد عکس آن عمل می‌کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه امنیت امروز جامعه را مدیون نیروهای نظامی و انتظامی هستیم، گفت: در حال حاضر که در این دنیای پر تلاطم ،در منطقه پرخطری هستیم، بی‌شک آسودگی ادامه زندگی در کوچه، خیابان‌ها و محل کار را مدیون نیروهای نظامی و انتظامی هستیم.

شافعی ادامه داد: اگر شهدا نبودند ما هم‌اکنون در این جایگاه حضور نداشتیم، آنها عشق را انتخاب کردند و بعضی از آنهایی که هم‌اکنون در بین ما هستند، این توفیق را نیافتند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بنده به خاطر ندارم که کسی به حریم مقدس شهدا تعرض کرده باشد، گفت: اگر فردی این کار را کرده باشد، قطعا مورد سرزنش  فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد چرا که همه ما بدون شک ادای احترام می‌کنیم به تمامی شهدایی که از بین ما رفتند و نیروهای انتظامی که امروز موجب آسایش ما می‌شوند.

انتهای پیام/

نقدینگی از جیب پرسخاوت آحاد جامعه به سمت موسسات مالی ورشکسته می‌رود

برچسب ها: صنعت ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار