در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هرگونه انتقال آب باید بر اساس نقشه طرح آمایش سرزمین باشد

معاون مدیرکل دفتر آبفای وزارت نیرو گفت: هرگونه انتقال آب باید بر اساس نقشه طرح آمایش سرزمین باشد و باید مشخص شود که چه مناطقی قطب صنعت و کشاورزی هستند.

هرگونه انتقال آب باید بر اساس نقشه طرح آمایش سرزمین باشدهدایت فهمی معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با انتقال آب دریای خزر به سمنان اظهار کرد: انتقال آب از دریا و حقآبه‌سازی از دریاها و دریاچه‌های مشترک برای کشور ضروری است، چراکه در آینده نزدیک پروتکل‌هایی در دنیا تنظیم خواهد شد که دیگر نمی‌توان به راحتی از آب دریاها برداشت کرد.

وی افزود: از ۱۰۰ درصد آبی که در منطقه خاورمیانه و منطقه شمال آفریقا از دریاها و از آب‌شیرین‌کن استفاده می‌شود، ۹۸ درصد آب را کشورهای خلیج فارس و کشورهای عربی برداشت می‌کنند و تنها ۲ درصد از این ۱۰۰ درصد سهم ایران است.


بیشتر بخوانید: اجرایی شدن ۴۰ درصد انتقال آب از خلیج فارس به بخش مرکزی ایران/ خطرات انتقال آب دریای خزر


فهمی گفت: حقآبه‌سازی از دریای عمان و خلیج فارس برای مناطقی که واقعا نیازمند آب هستند، ضروری است. مناطقی مانند سیستان و بلوچستان که تأمین آب شرب در آنجا به سختی صورت می‌گیرد، این انتقال آب می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: اگر نیازمند تأمین آب شرب هستیم، باید انتقال آب را از دریای آزاد و یا دریای خزر انجام دهیم و این به شرطی صورت می‌گیرد که ملاحظات زیست محیطی و اثرات اجتماعی در آن‌ها مشخص شود و همچنین از نظر اقتصادی نیز باید به صرفه باشد.

وی ادامه داد: همان طور که کشورهای اطراف دریای خزر برای حقآبه سازی  از آب دریاها استفاده می‌کنند، کشور ما نیز در صورت نیاز و نبود منابع آب کافی درون سرزمینی باید از این فرصت و برای شیرین سازی آب دریای خزر و انتقال آن استفاده کند.


بیشتر بخوانید: انتقال آب از دریای عمان به استان‌های مرکزی بسیار پر هزینه است/ راهکارهای جایگزین تامین آب در ایران


فهمی گفت: برای انتقال آب نباید بر روی مصارفی همچون صنعت یا مصارف دیگر سرمایه‌گذاری کرد و اگر بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند، باید مجوزهای لازم را دریافت کند به شرط آن که شرایط ذکر شده نیز لحاظ شود.

وی در ادامه بیا ن کرد: اجرای طرح انتقال آب به مناطق مرکزی کشور را باید از جنبه‌های زیست محیطی نیز در نظر بگیریم، نباید هر انتقال آبی به هر نحوی صورت گیرد تا تبعات زیست محیطی با این انتقال آب بیشتر شود.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در ادامه افزود: در بسیاری از مناطق، انتقال آب راهکار پایداری نیست. پایداری منابع آب در هر منطقه در صورتی انجام می‌گیرد که در تقاضا و مصرف منابع آب داخلی مدیریت صورت گیرد.

وی افزود: پایدارترین روش برای تأمین نیازها، تطبیق با شرایط کم‌آبی و اقلیمی است که باید در کشور مورد نظر به آن توجه شود. اگر قرار باشد برای تأمین آب شرب، انتقال آب دریا و نمک‌زدایی صورت گیرد، طبیعتا این کار در اولویت قرار می‌گیرد.

فهمی تصریح کرد: صنایع آب متمرکز در مرکز کشور باید به مناطق دیگر انتقال یابد، چراکه این صنایع در استان‌هایی مانند کردستان که آب کافی دارند و یا سیستان و بلوچستان و یا استان‌های حاشیه دریای عمان و خلیج فارس که به دریا نزدیک هستند، می‌توانند بازده بیشتری داشته باشند.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: هرگونه انتقال آب باید بر اساس نقشه طرح آمایش سرزمین باشد، چراکه باید مشخص شود که چه مناطقی قطب صنعت و یا قطب کشاورزی هستند و همچنین باید ملاحظات پایداری محیط زیستی و اجتناب از مناقشات اجتماعی و عدالت اقتصادی در پهنه سرزمینی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، کمبود آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار