فیض در مراسم چهل و پنجمین شب شاعر:

شعر علوی مخاطب خاص و عام را جذب می کند

ناصر فیض شاعر گفت:شعر علوی مخاطب خاص و عام را جذب می کند و افراط و تفریط در آن راه ندارد.

چهل و پنجمین شب شاعر ویژه پاسداشت احمد علوی برگزار شدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، چهل و پنجمین شب شاعر، ویژه پاسداشت شاعر آیینی احمد علوی عصر امروز دوشنبه ۲۶ آذر در نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

حسین قرایی دبیر انجمن چهل و پنجمین شب شاعر در این نشست با بیان اینکه  احمد علوی را باید بزرگ داشت، گفت: علوی در سن ۸ سالگی پدر را از دست داد و خود شروع به کار کرد.

وی با تاکید بر اینکه احمد علوی ۲۷ سال آموزگار محلات فقیر نشین قم بود،ادامه داد:در سن ۱۷سالگی به روستای چشمه شور، روستایی در نزدیکی قم رفت و علاوه بر آموزگاری به ساختن مدرسه و ارائه خدمات درمانی و فرهنگی به ساکنان روستا مشغول شد. 

قرایی:علوی طریقت را در شعر رها نکرد

قرایی گفت: این روز‌ها برخی شاعران طریقت شعر را رها کرده اند، ولی علوی طریقت را رها نکرده و به نظرم باید معلمی در شعر را شروع کند. علوی خود از محمدعلی مجاهدی متخلص به پروانه آموخته و حالا باید به دیگران یاد بدهد.

حیدری:شعرهای علوی صداقت دارد

جواد حیدری در بزرگداشت احمد علوی گفت: علوی برای بهترین مضامین عالم شعر می‌گوید و بسیار جلوتر از ما است. او به دلیل مجاورت با حرم حضرت معصومه (س) اخلاق کریمانه دارد. شعر‌های علوی صداقت داردو عقیده واقعی خود را بیان می کند.

احمد بابایی در ادامه مراسم گفت: احمد علوی شاعری حرفه ای است که به گواهی شخصیت و آثار فراوانش، طمع و هوس از اشعار او دور است. ما شاهد دلتنگی در شعر او هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اعتقاد قلبی من این است که شعر علوی اساسی‌ترین تراز شعر آیینی است،گفت: شعر او افراط و تفریط ندارد در حالی که غالبا در شعر آیینی این اتفاق می‌افتد. زمانی که شعر‌های او را می‌خوانم می‌بینم که اطلاعات دینی و معنوی بالایی دارد، ولی او هنوز خود را شاگرد می‌داند، در حالی که بالا بودن اطلاعات در برخی شاعران باعث نقطه ضعف شعر می‌شود اما شعر علوی زیبا است. شعر‌های او هویت و شناسنامه دارد و زمانی که شعر او را می‌خوانیم متوجه متواضع بودن شعر که از ذات او نشات گرفته، می‌شویم.

بابایی ادامه داد: شعر علوی شبهه دار نیست بلکه تقویت کننده مبانی دینی و معارفی است. او علاوه بر رعایت آداب ادبی و چارچوب‌های معرفتی، شعری از شگفتی می‌گوید. احمد علوی اسیر مخاطب حرفه ای شعر نیست زیرا او برای مردم شعر می‌گوید که این مسئله بسیار مهمی است.

ناصر فیض در این مراسم بیان کرد: خصوصیات اخلاقی علوی نیازی به شمردن ندارد، زیرا آثار او را می‌شناسیم و آن ویژگی‌ها در شعر او نمایان است. اندیشه تاریخی علوی در کنار احساس معنوی او باعث زیبایی شعر می‌شود.

فیض با بیان اینکه علوی با ادبیاتی در شان اهل بیت از آن ها سخن می گوید،گفت:علوی شخصی است که با حضور در جلسات استاد مجاهدی دست پُر حاضر و دست پُر خارج می شد. علوی شاعری حرفه ای و شعرهای او نیز حرفه ای است و هیچ زمان وارد جریان های ادبی زودگذر نشده است که این موضوع در آثار او مشهود است.

وی ادامه داد: زبان علوی معنا و لفظ را فدای یکدیگر نکرده و هر دو را در سطح اعتدال دارد زیرا که نگاه درستی به اتفاقات تاریخی دارد.علوی به خواست مخاطب مسیر خود را گم نمی کند. شعر علوی گذشته ای دارد که ویژگی آن در شعرش مشخص است.

فیض:علوی از پاسداران زبان فارسی است

فیض با بیان اینکه شعر او به دلیل  اندیشه هیچ گونه سستی ندارد،گفت: او هیچ زمان در ادبیات دخل و تصرف نداشته حتی زمانی که به زبان امروز سخن می گوید و به همین اعتبار او یکی از پاسداران به حق زبان فارسی است .هر کدام از آثار او نمونه بارز این موضوع است.

وی افزود: شعر علوی مخاطب خاص و عام را جذب می کند.اشخاصی مانند احمد علوی در دهه های بعد چنان خواهند درخشید که به آن ها افتخار خواهیم کرد.نمونه بارز دفاع از اسلام و تشیع در شعرهای علوی دیده می شود زیرا با تعقل شعر می گوید و شعاری در آن نیست.

 طبا رئیس شبکه جهانی ولایت در این مراسم گفت: احمد علوی سال ها است در شبکه جهانی ولایت به عنوان مجری ، کارشناس و شاعر فعالیت کرده است و با عشق و اخلاص خود به حضرت امیر برنامه هایش را با احساس تمام اجرا کرده است. او حتی در زمان اجرای برنامه هم شعر می سراید از این رو امیدوارم که موفق باشد.

گفتنی است؛در پایان مراسم  از احمد علوی تقدیر شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، شعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.