آذر در صحن علنی مجلس:

شوک‌های ارزی بلافاصله بر رشد اقتصادی تاثیر می‌گذارد/ بودجه سال 98 باید با توجه به تحریم‌ها تدوین شود

رئیس دیوان محاسبات گفت: شوک‌های اقتصادی به‌ویژه ارزی بلافاصله بر رشد اقتصادی تاثیرگذار است و تاثیر منفی دارد.

عینی/ خالقی/ شوک‌های ارزی بلافاصله بر رشد اقتصادی تاثیر می‌گذارد/ بودجه سال 98 باید با توجه به تحریم‌ها تدوین شود/ حجم نقدینگی به شدت در حال رشد استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات در صحن علنی امروز( سه‌شنبه 27 آذر ماه) در گزارشی درباره اقتضائات و الزامات لایحه بودجه، گفت: دولت و مجلس در زمان بررسی و تصویب لایحه بودجه سال 98 باید اقتضائات و الزاماتی را مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: این اقتضائات و الزامات باید در عناوینی تحت عنوان منابع، مصارف، شرکت‌ها و شفافیت و همچنین ساز و کارهایی که در حوزه تولید و اشتغال و عمدتا در قالب بودجه سنواتی باید بروز و ظهور داشته باشد را امروز در این گزارش به سمع نمایندگان می‌رسانم.

آذر تاکید کرد: بر اساس ماموریت رئیس مجلس به دیوان محاسبات، کمیته‌ای در این دیوان با همکاری نهادهای درگیر تنظیم و اجرای بودجه مانند مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی شکل گرفت.

رئیس دیوان محاسبات تصریح کرد: ماحصل بررسی‌های این کمیته در کمیته آسیب شناسی نظام بودجه‌ریزی کشور تحت عنوان گزارش الزامات و اقتضائات لایحه بودجه تدوین شد.

وی با بیان اینکه شرایط بودجه‌ریزی امسال بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و رئیس مجلس باید متناسب با شرایط تحریم باشد، گفت: اگر موارد و مباحثی که تا کنون در زمان تدوین و تصویب بودجه کمتر به آن توجه شده قطعا امسال باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد لذا به اعداد و ارقامی که در اینجا ذکر می‌شود نگاه ویژه‌ای داشته باشید.

آذر با اشاره به اینکه نرخ تورم از سال 90 تا آبان ماه سال 97 در این گزارش فهرست شده است بیان کرد: نرخ رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت در این فهرست قرار گرفته و نکته کلیدی در این موضوع آن است که هرگاه ما شوک‌های ارزی در کشور داشته‌ایم بلافاصله اثر جدی و رشد اقتصادی داشته است.

رئیس دیوان محاسبات ادامه داد: شوک اقتصادی و به ویژه ارزی سال 90 بلافاصله رشد اقتصادی را به منفی 7.4 رساند یا در شرایط جدید و اکنون که بابت نرخ ارز ما یک شوک را داشتیم و باید انتظار تاثیر آن را بر رشد اقتصادی سال‌های آتی به ویژه سال 97 و 98 داشته باشیم.

وی اظهار کرد: عارضه دیگر رشد حجم نقدینگی است که به شدت بالا می‌رود و عدد آن بسیار بالا است تا حدی که به 38.8 هم رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار