تبر تجاری سازی بر تن درختان تبریز

در تبریز گاهی خانه‌ها را آب می‌برد و گاهی هم درختان را آفت می‌خورد، اما این بار عوامل انسانی قصد نابودی تنها میراث طبیعت کرده‌است

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، برهه‌ای نه چندان دور از تاریخ  تبریزخانه‌های تاریخی یک به یک بنیان‌شان ویران و با خاک یکسان می‌شدند و شهروندان دیگر از چشم بر هم گذاشتنی واهمه داشتند که صبح روز بعد می‌آیند و می‌بینند که یکی دیگر از آثار تاریخی شهر از بین رفته است و در این میان مدیرکل سازمان میراث فرهنگی وقت با آرامش، افکار عمومی را توجیه می‌کرد که اثر تاریخی مالک خصوصی داشته و برای اینکه بتواند ملکش را به میل خود تغییر دهد، به پایه‌های آن آب بسته است.

تبر تجاری سازی بر تن درختان تبریز

راهکاری که خیلی ساده مالکان بنا‌های تاریخی به آن رسیده بودند و یا توجیه ساده مدیران که برای پاسخگویی یافته بودند سال‌ها سرلوحه این شهر قرار گرفت.

اینک همین داستان را از سر گرفته‌ایم این بار برای درختان و فضای سبز شهر و تنها میراث باقی مانده طبیعی را با بهانه آفت و حراست در حال از بین بردن هستیم.

گرچه مدیرعامل سیما و منظر و فضای سبز شهرداری تبریز ادعا بر مظلوم واقع شدن این نهاد دارد و در جلسه‌ای مشترک با رسانه‌های گزینشی اعلام کرد، در بحث قطع درختان زعفرانیه و اصلاح هندسی ورودی زعفرانیه و فلکه خیام ما بسیار مظلوم واقع شدیم و هجمه‌های زیادی به سازمان فضای سبز وارد شد در حالیکه ما در چند مورد از جمله آفت‌زدگی، اصلاح هندسی، اجرای طرح‌های عمرانی اقدام به قطع و جابه‌جایی درختان سطح شهر می‌کنیم.

همچنین سایت شهرداری منطقه ۲ تبریز در واکنش به اخبار و تصاویر منتشر شده در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی اعلام کرد: پیرو انتشار مطلبی در خصوص قطع درختان یک باغ در بلوار ۲۹ بهمن تبریز، به اطلاع می‌رساند که درختان خشکیده این ملک شخصی با هدف جلوگیری از تسری آفات و امراض به سایر درختان قطع شده‌اند.

تبر تجاری سازی بر تن درختان تبریز

همچنین روابط عمومی این منطقه از شهرداری آورده است: این اقدام با عنایت به ضرورت تامین امنیت شهروندان و در اجرای مصوبه کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز، توسط مالک محترم ملک یاد شده صورت گرفته است.

از سوی دیگر مدبر، مدیرعامل سیما و منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در گفتگو‌های خود با رسانه‌ها یادآور شده است: بر سر فضای سبز با کسی معامله نمی‌کنیم اگر ما در همین محل تا اسفند ماه درختکاری نکردیم، آن وقت از ما سوال و انتقاد کنید.

تبر تجاری سازی بر تن درختان تبریز

وی همچنین اضافه کرد: براساس قانون، افراد صاحب باغ می‌توانند ۱۰ تا ۱۵ درصد عرصه باغات را به کاربری‌های دیگری با تصویب کمیسیون ماده ۵ تخصیص دهند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد مدیران ناظر یا قصد دارند در ملک خصوصی درختکاری کنند و یا خبر مبنی بر تجاری‌سازی در ۱۵ درصد این منطقه صحت دارد و ناظران و مدیران مسؤولان چشم خود را بسته‌اند تا مخاطب خاص آب به بنیان سلامت این شهر ببندد و آفت به ریه‌های آن بخوراند.

شهروندان تبریزی خواستار حفظ درختان و فضای سبز باقی مانده شهر خود هستند در حالی که مدیران این شهر به اعتراف خود برای اصلاح هندسی و اجرای طرح‌های عمرانی اقدام به قطع و جابه‌جایی درختان سطح شهر می‌کنند آن هم برای طرح‌های عمرانی که اغلب شکست خورده هستند و تجاری‌سازی‌هایی که همه ناکام مانده‌اند.

 

منبع:فارس

انتهای پیام/ی

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.