فولادوند:

کار اجرایی در آموزش و پرورش دیربازده است/ پژوهش محوری ما را به نظام‌های تعلیم و تربیت دنیا نزدیک می‌کند

مدیر کل آموزش و پرورش تهران با تأکید بر پژوهش محور بودن کارها، گفت: پژوهش‌ها و اقدامات در آموزش و پرورش در دراز مدت به نتیجه می‌رسد و زود بازده نیست.

کار در آموزش و پرورش دراز مدت است/ پژوهش محوری ما را به نظام‌های تعلیم و تربیت دنیا نزدیک می‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده برتر شهر تهران با حضور عبدالرضا فولادوند مدیر کل آموزش و پرورش تهران و ابوالقاسم حدادی معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش شهر تهران، در تالار فرهنگ تهران برگزار شد.

در این مراسم فولادوند با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت و آموزش نیروی انسانی ریشه در هزاران سال گذشته دارد، گفت: باید به این موضوعات توجهی ویژه‌‌ داشته باشیم و آن را نادیده نگیریم.

وی ادامه داد: باید به نتایج علمی در فرآیند تعلیم و تربیت  توجه کنیم، به عنوان مثال آزمون علمی تیمز و پلز بعد از 110 سال فعالیت به نتایج ارزشمندی رسیده است.

فولادوند اظهار کرد:‌ به کمک پژوهش می‌توان مسائل تعلیم و تربیت را بررسی و مشکلات آن را برطرف کرد و از این طریق خودمان را با نظام تعلیم و تربیت دنیا نزدیک کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش تهران با اشاره به اینکه حرکت در مسیر پژوهش باعث گام برداشتن در مسیر آینده است، گفت: نباید همچون آزمون‌های تیمز و پلز به دنبال نتایج آنی از فعالیت‌ها در حوزه تعلیم و تربیت باشیم چرا که کار در آموزش و پرورش زمان‌بر است و نتایج آن پس از مدتی طولانی مشخص می‌شود.

لزوم توجه به پژوهش‌های گروهی در کلاس درس

در ادامه مراسم حدادی با اشاره به اینکه به دنبال پژوهش هدفمند و بنیادین همچنین فناوری‌های ارزش آفرین آموزش و پرورش نیستیم، گفت: در آموزش و پرورش به دنبال اقدام‌پژوهی گام برمی‌داریم، زیرا فرصت مطالعاتی و بودجه برای انجام پژوهش‌های زمان بر بنیادین در اختیار آموزش و پرورش نیست و در پژوهشکده‌های تعلیم و تربیت به این مقوله پرداخته می‌شود، هرچند که معلمان ما نیز توان پرداختن به این مقوله را ندارند.

وی افزود: با نگاه به مسئولیت خطیر معلمی در فرآیند یادهی- یادگیری به دنبال ترویج فرهنگ پژوهش بین همکاران و دانش آموزان هستیم. اعتقاد داریم معلم پژوهنده سر کلاس شاداب و بانشاط فرصت‌های یادگیری را برای دانش آموزان ایجاد می‌کند؛ البته در این میان فقط معلمان را وارد نکرده‌ایم و مدیران نیز نقش دارند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش تهران بیان کرد: ارزشیابی ما باید فرآیند محور باشد؛ ارزش یابی فرآیند محور مبتنی بر فعالیت دانش آموز در طول سال تحصیلی است، بنابراین از حفظ مطالب جلوگیری می‌کند.

وی اظهار کرد: در مدارس به جای روش‌های خشک صرفا مبتنی بر معلم باید از خرد جمعی دانش آموزان و فعالیت‌هایی همچون پژوهش‌های گروهی استفاده کرد چرا که پژوهش‌های گروهی میدان عمل گسترده‌ای داشته و روشی فعال محسوب می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش تهران گفت:‌ امسال در بررسی فعالیت‌های پژوهشی و انتخاب پژوهشگران برتر صرفا به گزارش‌ها اکتفا نکرده‌ایم و از نزدیک به بررسی اقدام پژوهی‌ها در کلاس درس پرداختیم؛ امسال تعداد گزارش‌ها از 4 هزار و 786 پژوهش سال قبل به 3 هزار و 55 طرح کاهش یافت و در این برنامه از 161 طرح که به وسیله 253 نفر انجام شده بود تجلیل شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار