حاجی پور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سنگ تراورتن محلات ثبت جهانی شد

رئیس سازمان صمت استان مرکزی گفت: با پیگیری های سازمان صمت استان مرکزی پس از فرش ساروق و انار ساوه، تروارتن محلات ثبت‌ جهانی شد.

سنگ تراورتن محلات ثبت جهانی شد /  این ثبت ارزش افزوده محصول را بالا میبردمحمد رضا حاجی پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سنگ تراورتن  (Travertin)  بین مرمر و سنگ آهک  است و یکی از سنگ های لوکس در صنعت ساختمان سازی و کف پوش ها به شمار می رود.این سنگ به طور طبیعی در کنار چشمه ها و غارها استخراج می شود و با توجه به  ظرفیت سنگ تراورتن و اهمیت آن  در استان مرکزی، این کالای مهم صادراتی برای ثبت جهانی در اولویت کاری قرار گرفت و مراحل ثبت این سنگ در دستور کار قرار گرفت .

 رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: برای ثبت جهانی سنگ تراورتن محلات تمامی مراحل طی  و ثبت نهایی انجام شد. در حال حاضر سند این ثبت به ایران ارسال شده است.

حاجی پور ادامه داد : ثبت جهانی این سنگ  باعث می شود اصالت و نام ایران بر روی محصول بماند و  امروز سنگ تروارتن در همه جهان با نام محلات ایران معرفی و شناخته خواهد شد. همچنین  ارزش افزوده محصول بالا می رود. در واقع این ارزش افزوده به تولیدکننده، فعالان عرصه تولید و استخراج این سنگ باز می‌گردد و میزان صادرات را نیز افزایش می دهد.


بیشتر بخوانید : روند کاهش قیمت خودروهای داخلی ادامه‌دار شد


وی گفت: با توجه به ژئولوژی زمین در مناطق مختلف، سنگ تراورتن محلات، کیفیت، مشخصات فنی و شاخصه‌های خاص منطقه خود را به همراه دارد که قطعا با سنگ نقطه دیگری از ایران متفاوت است به همین دلیل در ثبت جهانی جغرافیای کالا نیز درج و مدنظر قرار می‌گیرد، به همین دلیل سنگ تراورتن با نام "تراورتن محلات ایران" به ثبت رسید.

رئیس سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان مرکزی اضافه کرد: استان مرکزی تاکنون انار ساوه و فرش ساروق را به ثبت جهانی رسانده است و ثبت جهانی سنگ تراورتن محلات سومین ثبت جهانی این استان محسوب می شود.

انتهای پیام /

سنگ تراورتن با نام "تراورتن محلات ایران" به ثبت رسید

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار