ضیاییان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رشد ۴۹ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت/ اغلب استان‌ها در فصل زمستان بارش نرمال خواهند داشت

یک مقام مسئول گفت: میزان بارش از ابتدای سال زراعی تا اول دی ماه، نسبت به دوره بلندمدت ۴۹ درصد رشد داشته است.

رشد ۴۹ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت/ اغلب استان‌ها در فصل زمستان بارش نرمال خواهند داشتصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش باران در کشور اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای سال زراعی جدید تا اول دی ماه مجموع بارش‌های کشور ۹۱.۴ میلی متر بوده در حالیکه این میزان در مدت مشابه سال قبل ۲۸.۴ میلی متر و در بلندمدت ۶۱.۱ میلی متر ثبت شده است.

وی افزود: بارش‌های کل کشور از ابتدای سال زراعی نشان می‌دهد که میزان آن نسبت به دوره بلندمدت ۳۰ میلی متر معادل ۴۹ درصد رشد داشته است.

ضیاییان با اشاره به اینکه بارش باران در اکثر استان‌های کشور نسبت به دوره بلندمدت رشد داشته است، بیان کرد: این در حالی است که استان‌های سیستان و بلوچستان نسبت به دوره بلندمدت کماکان ۷۵ درصد، یزد ۴۱ درصد، اردبیل ۱۶ درصد و خراسان جنوبی ۱۱ درصد کاهش بارندگی داشته اند.


بیشتر بخوانید: رشد ۳۳ میلی‌متری بارش نسبت به دوره بلندمدت/ افزایش بارندگی‌ها جوابگوی کمبود منابع آبی نیست


رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: در سال زراعی جاری تمامی استان‌ها به جز اردبیل افزایش بارش نسبت به دوره بلندمدت را به ثبت رسانده است.

وی با اشاره به اینکه بارش‌های نرمال و قدری کمتر از نرمال برای فصل زمستان پیش بینی می‌شود، اظهار کرد: اگرچه نمی‌توان به تفکیک استان‌ها برآورد دقیقی از میزان بارش‌های زمستانه داشت، اما در مجموع پیش بینی می‌شود که به جز استان‌های چهار محال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، بخش‌هایی از خراسان جنوبی، یزد، کرمان، آذربایجان غربی و اردبیل؛ بارش باران در مابقی استان‌ها نرمال باشد.

ضیاییان در پاسخ به این سوال که آیا بارش‌های نرمال فصل زمستان می‌تواند کسری بارش در سال زراعی گذشته را جبران کند، بیان کرد: احتساب میزان بارش از ابتدای سال زراعی گذشته تا اول دی ماه نشان می‌دهد که میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت همچنان ۳۶ میلی متر یعنی معادل ۱۲ درصد کاهش دارد، از این رو به نظر می‌رسد که بارش‌های نرمال و قدری کمتر از نرمال فصل زمستان نمی‌تواند این کسری را جبران کند، در حالیکه از شرایط فعلی استنتاج می‌شود که اگر بارش‌های فصل زمستان نرمال و قدری بیش از نرمال بود، این کسری به سهولت جبران می‌شد.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان درباره آخرین وضعیت دما در فصل زمستان تصریح کرد: براساس آخرین اطلاعات دریافتی پیش بینی می‌شود که در برخی نقاط کشور قدری افزایش دما نسبت به نرمال را داشته باشیم و به عبارت دیگر برای کل کشور حدود نیم تا یک درجه افزایش دما را متصور می‌شویم.

انتهای پیام/

بارش های نرمال و کمتر از نرمال فصل زمستان جوابگوی کسری بارش سال زراعی گذشته نیست

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار