یک مقام مسئول گفت: گلخانه‌داران شمال غرب کشور به سبب کاهش دمای صبحگاهی مراقب دمای گلخانه‌های خود باشند.

گلخانه‌داران شمال غرب مراقب دمای گلخانه های خود باشند/ خشکسالی در کشور همچنان حاکم استمسعود حقیقت مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه پدیده خاصی در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: البته به گلخانه‌داران شمال غرب کشور به سبب کاهش دمای صبحگاهی توصیه می‌شود که مراقب دمای گلخانه‌های خود باشند و همواره سوخت مورد نیاز را تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه احتمال افت دما به زیر صفر در استان‌های البرز و زاگرس دور از انتظار نیست، افزود: باغداران در این فاصله زمانی می‌توانند از کود‌های فسفاته، پتاسه و حیوانی به روش ۴ کود در باغات خود استفاده کنند.

حقیقت در توصیه‌ای به زنبورداران بیان کرد: با توجه به کاهش دما در مناطق کوهپایه‌ای به زنبورداران توصیه می‌شود که از تغذیه مکمل و مصنوعی کندو‌های خود غافل نشوند.


بیشتر بخوانید: مانعی برای محلول پاشی و سم پاشی مزارع استان‌های جنوبی وجود ندارد


مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به کاهش دما در بسیاری از مناطق به ویژه البرز و زاگرس به کشاورزان توصیه می‌شود که حتما به ماشین آلات کشاورزی خود ضد یخ اضافه کنند و همواره آبیاری تحت فشار را تخلیه کنند.

وی با اشاره به اینکه پدیده خاصی در استان‌های جنوبی کشور نداریم، اظهار کرد: براین اساس استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد محدودیتی برای محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع خود ندارند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به کاهش دمای صبح گاهی، دامداران مناطق جنوبی با برقراری کشیک‌های شبانه مراقبت‌های لازم را به عمل آورند تا افت چشمگیر دما منجر به تلفات بره‌های تازه متولد شده نشود.

حقیقت با اشاره اینکه بارش‌های نرمال فصل زمستان نمی‌تواند تاثیری در جبران کمبود بارش سال زراعی گذشته داشته باشد، بیان کرد: با توجه به آنکه حجم کمبود بارش سال‌های اخیر به شدت بالاست، از این رو بارش‌های نرمال و قدری کمتر از نرمال فصل زمستان نمی‌تواند تاثیری بر بهبود بارندگی‌ها داشته باشد.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه کشور همچنان در خشکسالی به سر می‌برد، افزود: اگرچه از ابتدای سال زراعی جدید تا کنون خشکسالی هواشناسی نداشتیم، اما خشکسالی ۱۱ سال اخیر موجب شده تا بارش‌های اخیر سهم محدودی در کاهش رطوبت و آبیاری‌های زیر زمینی داشته باشد.

ضیاییان در پایان تصریح کرد: با توجه به برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی در سنوات گذشته همچنان به طبیعت بدهکار هستیم که با این وجود کشاورزان با کمبود منابع آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

انتهای پیام/

بارش‌های نرمال زمستان تأثیر چندانی در جبران کسری بارندگی سال زراعی گذشته ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار