رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

بودجه پژوهشی در کشور هیچ است/ ۲ درصد درآمد بیمارستان‌ها صرف پژوهش می‌شود

آقاجانی با بیان اینکه ۲ درصد درآمد بیمارستان‌ها صرف پژوهش می‌شود، گفت: در کشور ما بودجه‌های پژوهشی هیچ هستند.

بودجه پژوهشی در کشور هیچ است/ پژوهشگران  به سمت تولید محصول بروندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نوزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان که در دانشکده پزشکی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: باید به سمت دانشگاه نسل سه برویم و رویکرد فناورانه و ثروت آفرین و توسعه علمی و اجتماعی را به همراه داشته باشیم.

وی ادامه داد: جهت گیری دانشگاه در راستای جهت گیری وزارت بهداشت برای عمق بخشیدن به تحقیقات است و خوشبختانه در این مسیر هستیم.

آقاجانی بیان کرد: پژوهشگران باید به سمت تولید محصول بروند، هنوز در ابتدای راه هستیم و تاکید داریم بودجه ها باید در پژوهش افزایش پیدا کند و گسترش مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان ما در این راستاست تا بتوانیم قدم های بلندتری برداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: بدون همکاری دانشگاه های وزارت علوم نمی توانیم موفق شویم و یکی از طرح های ابتکاری در بیمارستان ها این است که پایگاه فناوری در بخش های بیمارستانی ایجاد خواهیم کرد و تولید تجهیزات پزشکی و ارتقاء تکنیک ها را در داخل بیمارستان ها به کمک مهندسان اجرایی کنیم.

وی با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا بر کشور گفت: تحریم ها محدودیت هایی ایجاد کرده است اما بنا داریم تا تعامل های بین المللی را بیشتر کنیم و با برخی دانشگاه های دنیا تعامل های خوبی داریم که آخرین تفاهم نامه ما با یک دانشگاه برتر روسی بود.

پژوهش پول می خواهد اما بودجه ای در کشور ندارد

آقاجانی با تاکید بر اینکه پژوهش پول می خواهد اما در کشور ما بودجه های پژوهشی هیچ هستند، گفت: بودجه ها پژوهشی در کشور ما در برابر کشورهای پیشرفته بسیار ناچیز است، از ۳۵ میلیارد تومان برای پژوهش ،۵۰ درصد از درآمد دانشگاه و ۲ درصد درآمد بیمارستان ها صرف پژوهش می شود.

وی افزود: ما در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ۵۰ درصد حقوق استادان را در بودجه نداریم و بزرگترین گرفتاری از لحاظ بودجه ای را در بین دانشگاه های علوم پزشکی داریم و تلاش کرده ایم تا سال ۹۸ بودجه پژوهشی ما ۲ برابر شود.

آقاجانی گفت: تلاش برای جذب نیروهای نخبه بسیار حائز اهمیت است ما نیاز به نخبگانی داریم که بتوانند رشد سریعی در پژوهش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه های پژوهش در دانشگاه های علوم پزشکی ارتقا سلامت مردم است، گفت: ۸۰ درصد علل مرگ و میر ایرانی ها به دلیل این بیماری هاست و ما باید با تکیه بر راهنمای بالینی و رفتن به سمت درمان های موثر و کم هزینه و توجه به پیشگیری به ارتقا سلامت مردم کمک کنیم.

رئیس علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: باید به دنبال ارتباط با رسانه ها باشیم تا به خودباوری ملی برسیم و باید توجه داشته باشیم که زیرساخت های ما محدود است و نیاز به سرمایه داریم و تحقیقات انفرادی باید به سمت گروهی شدن بروند.

آقاجانی یادآوری کرد: پژوهش در آموزش بسیار حائز اهمیت است و موجب تحول در آموزش خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار