در اصطلاحات فلسفی کلمه «عالم» به موجود یا موجوداتی گفته می‌شود که از نظر مراتب کلی وجود، درجه خاصی را اشغال کرده باشند.

بسیاری از فلاسفه و عرفا هستی را به چند عالم مجزا تقسیم بندی می‌کنند و برای هر کدام اسامی را انتخاب نموده اند.

طبقاتی که حتی فکر کردن به آن نیز انسان را در این عظمت محو می‌کند و امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را با عوالم چهارگانه هستی آشنا نماید، پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

هستی چند عالم دارد؟! / معرفی طبقات و عوالم عالم

تعریف عالم

در اصطلاحات فلسفی کلمه «عالم» به موجود یا موجوداتی گفته می‌شود که از نظر مراتب کلی وجود، درجه خاصی را اشغال کرده باشند، بطوری که محیط و مسلط بر تمام مادون خود و محاط در مافوق خود هستند؛ طبق این اصطلاح، تمام اجسام و جسمانیات با اینکه اجناس و انواع متعددی هستند یک «عالم» بشمار می‌روند.


این مطلب را از دست ندهید: عالم برزخ چگونه عالمی است؟


بدین معنا که تمام موجودات طبیعت، در «عرض» یکدیگر هستند نه در طول یکدیگر؛ زیرا هیچ کدام احاطه وجودی بر انواع و اجناس دیگر ندارند. پس مقصود ما از عالم، موجود یا گروه موجوداتی است که در مجموع هستی، مرتبه‌ای خاص را اشغال کرده و در عرض هم هستند.

عوالم چهارگانه

برخی از فلاسفه، حکما و عرفای اسلامی براین موضوع اعتقاد دارند که هستی و عالم، طبقات و مراتب چهارگانه‌ای دارد که این طبقات عبارتند از: ناسوت، ملکوت، جبروت و لاهوت.

البته سه عالم ابتدائی مربوط به جهان آفرینش هستند و آخری، مربوط به عالم آفریدگار است.

هستی چند عالم دارد؟! / معرفی طبقات و عوالم عالم

معرفی عوالم چهارگانه

  • عالم ناسوت

مراد از این عالم، همان عالم طبیعت و شهادت و مُلک است یعنی جهان جسمانی و اجسام و ماده و مادیات که در آن حرکت و زمان و مکان نقش دارد.

عالم ناسوت همانند پوست است نسبت به عالم ملکوت یعنی قشر عالم ملکوت است.

اما در این بین سوالی مطرح می‌شود؛

مسلم است که عالمی برتر و مافوق عالم طبیعت وجود دارد، امّا آیا می‌توان گفت: عالمی پائین‌تر از طبیعت و ناسوت وجود ندارد؟


ببینید: جهان هستی چند گانه است و ما در کجای شبکه کیهانی قرار داریم؟


فلاسفه پاسخ این پرسش را بدینگونه شرح می‌دهند:

خیر، زیرا اولاً وجود عالمی پائین‌تر از طبیعت مستلزم این است که ماده طبیعی قادر بر ایجاد یک شیء از عدم محض باشد و به دلائلی ثابت می‌کنند که تأثیر جسم و طبیعت از نوع تحریک است نه از نوع ایجاد ثانیاً عالم طبیعت عالم قوه و فعل و ماده و صورت و حرکت و زمان و مکان است. موجودی ضعیف‌تر از قوه و ماده و... که در آن‌ها وجود و عدم آمیخته است قابل تصور نیست.

  • عالم ملکوت

منظور همان عالم غیب و عالم نفس و عالم مجردات است که به آن عالم مثال و عالم برزخ هم اطلاق می‌گردد و آن مرتبه و نشئه‌ای است برتر از عالم طبیعت که دارای صور و ابعاد است، امّا فاقد حرکت و زمان و تغییر است.


این مطلب را از دست ندهید: بهشت و جهنم در روز قیامت در کجا برپا می‌شود؟


این عالم خود بر دو قسم است یکی «ملکوت اعلی» که عالم مجردات محضه است مانند عالم ملائکه و دیگری «ملکوت اسفل» است که عالم صور مقداری است.

همانند وجود انسان‌ها در برزخ و قبر.

هستی چند عالم دارد؟! / معرفی طبقات و عوالم عالم

  • عالم جبروت

مراد، همان عالم عقل و عالم معناست که از صور و ابعاد و اشباح مبرّاست و فوق عالم ملکوت است.

در اثبات عالم جبروت و عقل گفته شده که برخی فلاسفه معتقدند:


این مطلب را از دست ندهید: حقیقت جالبی که بعد از مرگ با آن روبرو خواهید شد


از آنجا که عالم الوهیت و ذات واجب الوجود دارای بساطت محضه است و نمی‌تواند مستقیما و بلاواسطه به وجود آورنده و مدبر و محیط بر عالم طبیعت و عالم ملکوت شود لذا قائل به «صادر اول» شده اند که بدون واسطه و مستقیماً، ذات اقدس خداوند به او افاضه وجود کرده است و مدعی شده اند که صادر اول، باید کاملترین و بسیط‌ترین ممکنات باشد که به سایر موجودات مادون خود، افاضه وجود کند، چنین موجودی جز اینکه مجرد از ماده و زمان و مکان باشد، نمی‌تواند باشد.

این چنین موجودی را به حسب اصطلاح «عقل» می‌نامند.

  • عالم لاهوت

مراد همان عالم الوهیت و عالم ربوبی است. یعنی ذات مقدس واجب الوجود که مستجمع جمیع صفات کمالیه است.


این مطلب را از دست ندهید: دنیا مرحله‌ای از سیر انسان به سوی عالم بقا است


البته در آن مرتبه از وجود، آنچه هست یک وجود اطلاقی است و بس.

ذات پروردگار به تنهایی عالمی است و عظیم‌ترین عوالم است، زیرا ذات حق، محیط بر همه عوالم مادون است و ذره‌ای وجود از احاطه قیومی او خارج نیست.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آیتن خدیری
۲۳:۰۱ ۰۵ دی ۱۴۰۳
معلم ما کمی توضیح داده بود اما چند طبقه در جهان داریم
Iran (Islamic Republic of)
وثوق
۱۴:۱۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
با سلام .
دوستانی که نظر براین دارند که عوالم ساخت ذهن بشر است .حتما قران کریم را مطالعه بفرمایید .که گنجی است برای اهل خرد
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۱:۲۱ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
درود بر عزیزان
بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست
در خود بطلب هر آنچه خواهی تویی

خدمت دوستانی که فکر میکنند این عوامل زاییده افکار انسان هست که قطعا هم هست سر منشا شهودی و ادراکی داره که در عرفان به عنوان مهمترین اصل اتصال با ذات اقدس الهی است بنابراین برای رسیدن به پاسخ این سوالات به دنبال علوم شهودی باید رفت با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۱:۱۹ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
درود بر عزیزان
بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست
در خود بطلب هر آنچه خواهی تویی

خدمت دوستانی که فکر میکنند این عوامل زاییده افکار انسان هست که قطعا هم هست سر منشا شهودی و ادراکی داره که در عرفان به عنوان مهمترین اصل اتصال با ذات اقدس الهی است بنابراین برای رسیدن به پاسخ این سوالات به دنبال علوم شهودی باید رفت با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۴۱ ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
غیر از این عالم ، عالمِ دیگه ای هم قطعا وجود داره. اما ماهیتِ آن مشخص نیست. بنابراین همه ی دسته بندی‌ها برای عالمهای دیگر ، فقط تخیل بشر است ولاغیر. پس این تخیلات و دسته بندی‌ها رو کنار بذاریم و فقط به علومی که بشر میتونه به اون دست پیدا کنه فکر کنیم و از زندگی لذت ببریم و ...
Iran (Islamic Republic of)
محی
۰۰:۰۴ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
قبول دارم همشو کاملا متوجه شدم خدا پدر آموزش پرورش بیامرزه فلسفه یادمون دادن فقط واقعا مخم هنگ می‌کنه ک این همه دنیا وجود داره و ما انگا طرد شدیم ک اونا مارو میبینم ک این همه بزرگ ک ما تازه ی گوشه ناچیزشو میدونیم و هرچقد تلاش کنیم بازم به آخرش نمیرسیم درباره ارتباط انسان با عالم های دیگه هم بذارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۷ تير ۱۴۰۲
خداوند صرف الوجود و محض وجود است.البته این که آفرینش نیازمند به صادر اول است جای بحث دارد اما از قدرت لایزال الهی دور نیست که بدون آفریدن صادر اول، عوالم وجود را خلق کرده باشد.هرچند بنده باور دارم جهان ما سوی الله هر چه باشد فانی فی الله است و همه فقط تشعشعی از انوار جلالی خداوند هستیم و اگر یک لحظه اداره الهی برداشته شود همه ما سوی الله عدم محض خواهند بود.والله العالم.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۰۳ ۲۲ تير ۱۴۰۲
همه این توضیحات وعوالمی که گفتید زاده فکر بشر وکسی تاحالا اونارو ندیده امیدوارم که اینجوری باشه که شما گفتید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
هیچی متوجه نشدم. چون مختصر و بدون ذکر ارجاع بود
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۱:۳۹ ۲۲ دی ۱۴۰۰
بهشت و جهنم توی کدام از این دنیا ها هستند؟؟
Iran (Islamic Republic of)
کامل
۱۸:۲۱ ۱۱ دی ۱۴۰۰
خیلی‌سخت‌بود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۰۵ ۰۳ دی ۱۴۰۰
بیایید با هم مهربان باشیم و به یکدیگر کمک کنیم و انرژی مثبت به یکدیگر القا کنیم و در عالم ها سفر کنیم خیلی عالی هست۰بنده تجربه رفتن د جایگاه عالم ها را دارم۰عالی هست۰
Iran (Islamic Republic of)
اصفهانی
۱۴:۴۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
فاسدان ادا ری بستر ساز فسادهای اداری و غیر اداری هستندولاغیر.
Iran (Islamic Republic of)
اصفهانی
۱۵:۵۱ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
فاسدان ادا ری بستر ساز فسادهای اداری و غیر اداری هستندولاغیر.
Iran (Islamic Republic of)
اصفهانی
۱۳:۵۷ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
هستی یک عالم است که مراتبی پیوسته دارد وغیرازخداازمرحله ابتدایی وانتهایی آن بی‌خبرند.
۱۲۳