ذره بین غیر ایرانی روی ایرانی؛

روند پیشرفت فوتبال ایران در رسانه‌های بیگانه/ از حماسه لیون و لایپزیک تا درخشش در ریو و سن پترزبورگ!

به گزارش خبرنگار  فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1357  تیم ملی فوتبال کشورمان در از سال های 1930 تا 1978 تنها توانست در یک دوره از مسابقات جام جهانی راه یابد در حالی که پس از انقلاب اسلامی تجربه 4 حضور و چند پیروزی برابر تیم های حاضر در این مسابقات را در کارنامه خود ثبت کرده است.

فوتبال ایران که تا پیش از انقلاب اسلامی درگیر تصمیم های خودخواهانه حکومت طاغوت بود و بیشتر اهداف تجمل گرایی و دوگانگی فرهنگی غربی را بین فوتبال دوستان کشورمان رواج می داد، پس از انقلاب اسلامی اما تنها برای یک هدف ، آن هم اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران پا به عرصه رقابت ها گذاشت.

جام جهانی 1998 - خلق حماسه ملبورن  و پیروزی در دیدار قرن فوتبال جهان

تیم ملی فوتبال کشورمان پس از 20 سال غیبت برای اولین بار از انقلاب شکوهمند 22 بهمن 57 با خلق حماسه ملبورن به جام جهانی فرانسه راه یافت.در قالب این رقابت ها بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان تواستند در شرایطی سخت و در حالی که بسیاری از منافقان در تلاش بودند تا آرامش بازیکنان ایرانی را بر هم بزنند، توانستند تیم ملی فوتبال ایالات متحده را شکست دهند.تا جایی که کنفدراسیون فوتبال آسیا این دیدار را دیدار قرن نام نهاد و یکی از با ارزش ترین دیدار های برگزار شده زیر نظر این مجموعه قلمداد کرد.

همچنین پس از سال ها باری دیگر کنفدراسیون فوتبال آسیا در کزارشی به دیدار ایران و آمریکا در جام جهانی 1998 پرداخت و اینبار اما نوشت:دیدار ایران برابر آمریکا مادر همه دیدار های فوتبال بود.

تاپ 7 صبح دوشنبه ///////// روند پیشرفت فوتبال ایران زیر ذره بین رسانه‌های بیگانه/ از حماسه لیون و لایپزیک تا درخشش در ریو و سن پترزبورگ!

جام جهانی 2006  _ نسل طلایی ایران راهی آلمان شد

شاگردان برانکو ایووانکوچ در جریان مسابقات جام جهانی 2006 راهی آلمان شدند  و در یکی از سخت ترین گروه های این مسابقات با تیم های مکزیک ، پرتغال و آنگولا هم گروه شدند .با این حال اما نسل طلایی فوتبال ایران که متشکل از آقای گل دیدار های ملی جهان (علی دایی) ،علی کریمی و  بسیاری از ستارگان روز دنیای فوتبال آسیا بود از صعود به مرحله حذفی بازماند .

تاپ 7 صبح دوشنبه ///////// روند پیشرفت فوتبال ایران زیر ذره بین رسانه‌های بیگانه/ از حماسه لیون و لایپزیک تا درخشش در ریو و سن پترزبورگ!

جام جهانی 2014 برزیل - درخشش ایران رو به روی یاران لیونل مسی

تیم ملی فوتبال ایران با هدایت کارلوس کی روش به مسابقات جام جهانی 2014 برزیل راه یافت.ایران با در قالب این دوره از رقابت های جام جهانی تواسنت برابر تیم فوتبال آرژانتین که یکی از قوی ترین تیم های مسابقات است ، بیش از 90 دقیقه دفاع کند و این موضوع سبب شد تا توجه جهان به تیم کی روش و بازیکنان این تیم جلب شود.

رسانه سرشناس «گاردین » درباره با تیم ملی فوتبال ایران نوشت:تیم ملی فوتبال ایران برابر آرژانتین درخشید و بازیکن این تیم یعنی رضا قوچان نژاد توانست برای تیم فوتبال آرژانتین خطر ساز باشد.همچنین داور صحنه مشکوک به پنالتی را برای ایران در نظر نگرفت.

همچنین سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا به تمجید تیم ملی فوتبال ایران پرداخت و نوشت :شاگردان کی روش نمایش خوبی را از خود نشان دادند و تواستند همراه با موفقیت در آسیا در مسابقات جام جهانی برزیل نیز موفق  باشند.

تاپ 7 صبح دوشنبه ///////// روند پیشرفت فوتبال ایران زیر ذره بین رسانه‌های بیگانه/ از حماسه لیون و لایپزیک تا درخشش در ریو و سن پترزبورگ!

جام جهانی 2018 روسیه - ایران، سربلند در گروه مرگ

تیم ملی فوتبال کشورمان در جریان مسابقات جام جهانی 2018 روسیه برای پنجمین بار به مسابقات جام جهانی راه یافت.حضور ایران از همان ابتدا با تعجب و انگشت به دهان ماندن سایر تیم های جهان آغاز شد به گونه ای که تیم ملی فوتبال کشورمان پس از کشور های روسیه (میزبان مسابقات) و تیم ملی فوتبال برزیل که سابقه پنج قهرمانی جام جهانی را در کارنامه خود دارد،توانست با کسب نتیجه 6 برد و 2 تساوی از 8 دیدار دور گروهی توانست به عنوان تیم سوم در جهان و اولین تیم صعود کننده از قاره آسیا راهی سرزمین تزار ها شود.

////// سوژه انقلاب //////// سن پترزبورگ تا سارانسک/افتخار آفرینی ۱۱ یوز ایرانی در جام جهانی روسیه

یوز های ایرانی که همگی فرزندان انقلاب شکوهمند اسلامی و ثمره 40 سال تلاش و کوشش پدرانشان هستند پس از مدت ها در تلاش بودند تا برای جام جهانی روسیه شگفتی سازی کنند با ترکیبی جوان راهی مسابقات شدند و هدایت کارلوس کی روش نیز بیشتر از پیش سبب شده بود تا تیم ملی فوتبال ایران اقتدار ویژه ای در این مسابقات داشته باشد.

با این حال فضای جام جهانی روسیه همچنان چشم بنا بر عادت همچنان به سوی شگفتی تیم های اروپایی بود و بیشتر منتظر آن بودند تا تیم های همانند آلمان و برزیل و فرانسه و ایتالیا که سابقه درخشانی دارند و توانسته اند در طول ادوار جام جهانی چند جام را در چمدان قرار دهند، شگفتی سازی کرده و مردم جهان را به حیرت فرو ببرد.

////// سوژه انقلاب //////// سن پترزبورگ تا سارانسک/افتخار آفرینی ۱۱ یوز ایرانی در جام جهانی روسیه

در ادامه اما تیم ملی فوتبال ایران با ورودی زیبا و اقتداری فراوان با شعار ۸۰ میلیون نفر، یک ملت و یک ضربان قلب راهی شهر سن پترزبورگ روسیه شد و پس از چند تمرین با حضور و استقبال ویژه هواداران آماده رقابت با 3 حریف فوق العاده قدرتمند به نام های اسپانیا (قهرمانی جام جهانی 2010) ،پرتغال (قهرمان جام ملت های 2016) و تیم ملی فوتبال مراکش(قهرمان جام ملت های آفریقا 2017)  شد.

رسانه های خارجی از همان ابتدا می دانستند که مرد موزامبیکی اینبار تفکری بهتر از مسابقات جام جهانی 2014 برزیل دارد و اینبار دیگر به بازیکنانی امثال لیونل مسی اجازه نخواهد داد تا در دقایق پایانی دیدار تیمش را حذف کرده و راهی ایرانی کند.

////// سوژه انقلاب //////// سن پترزبورگ تا سارانسک/افتخار آفرینی ۱۱ یوز ایرانی در جام جهانی روسیه

رسانه «اونز موندیال» دو هفته پیش از حضور ایران در جام جهانی روسیه نوشت:

«گروه B را باید گروه مرگ جام جهانی نامید جایی که تیم‌های ملی ایران، اسپانیا، مراکش و پرتغال حضور دارند.برای علاقه‌مندان به فوتبال بازی تیم‌های اسپانیا و پرتغال یک فینال زودرس محسوب می‌شود و تقابل ستاره‌هایی همچون اینیستا، ایسکو و راموس با کریستیانو رونالدو، گونسالو گدس و کوارشما قطعا جذاب و دیدنی خواهد بود.البته در این گروه تیم‌های ایران با هدایت کارلوس کی روش و مراکش با هدایت هروه رنارد نیز به طور حتم حرف‌هایی برای گفتن دارند و نباید از صعود ناامید باشند. ایران بهترین تیم قاره آسیا است و شیر‌های اطلس نیز پس از ۲۰ سال به جام جهانی راه یافته اند و هر ۲ تیم می‌خواهند بهترین عملکردشان را به نمایش بگذارند.»

روز 25 خرداد 1397 سرانجام زمان دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و مراکش فرا رسید.تیم ملی فوتبال کشورمان در این دیدار 90 دقیقه برابر یکی از قوی ترین تیم های قاره آفریقا جنگید و سرانجام در دقیقه 94 دیدار سانتر زیبای احسان حاج صفی روی دروازه مراکشی ها سبب شد تا یک شگفتی رخ دهد.تیم ملی فوتبال ایران توانست پس از چندین دهه بار دگر به پیروزی در جریان مسابقات جام جهانی دست یابد.

////// سوژه انقلاب //////// سن پترزبورگ تا سارانسک/افتخار آفرینی ۱۱ یوز ایرانی در جام جهانی روسیه

این دومین پیروزی ایران در جریان مسابقات جام جهانی بود.ایران هیچگاه پیش از انقلاب اسلامی نتوانسته بود به پیروزی در جام جهانی دست یابد و تنها نتیجه قابل توجه تیم ملی فوتبال کشورمان تساوی برابر تیم نچندان مطرح اسکاتلند با تک گل زنده یاد ایرج دانایی فرد بود. پیروزی  ایران برابر مراکش دومین شگفتی فوتبالی ها پس از انقلاب بود.

ایرانی که به نقل از بسیاری از رسانه های خارجی در گروه مرگ قرار گرفته بود گام اول را با افتخار آفرینی آغاز کرد و توانست نتیجه امید بسیاری را به سوی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران باز کند.

برد ایران برابر مراکش سبب شد تا رسانه های جهان در حیرت فرو روند.رسانه الدوحیجا نیوز مصر در تیتر جالب خبرش نوشت:مالکیت توپ برابر دفاع ایران جوان نداد.همچنین روزنامه «الرای قطر» نوشت:

«گل به خودی مراکش برابر ایران سبب شد تا ایران 3 امتیاز ارزشمند را به دست آورد.بازیکنان ایران پس از 20 سال پیروز دیدار جام جهانی شده اند.گویا آن ها قهرمان جام جهانی روسیه شده اند! »

بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران که از همان روز های ابتدایی مرحله مقدماتی جام جهانی روسیه با حمایت هواداران قدرت گرفته بودند در اولین رویارویی خود برابر حریفانشان در رقابت بزرگ جهانی توانستند، ۸۰ میلیون نفر، یک ملت که به دلیل علاقه نسبت به فوتبال گویا یک ضربان قلب دارند را خشنود ساخته و گام بلندی برای دیدار برابر تیم های قدرتمند اسپانیا و پرتغال برداشتند.

تیم ملی فوتبال ایران در دومین دیدار به مصاف تیم اسپانیا رفت.در آن دیدار 11 تن از افتخارآفرینان کشورمان برابر قهرمان جام جهانی 2010 ایستادند اما یک لحظه غفلت سبب شد تا دیگو کاستا تنها گل دیدار را به ثمر برسان همچنین در این دیدار گل سعید عزت الهی مردود شد تا ایران با یک گل در این بازی سخت شکست خوردند با وجود شکست ایران برابر اسپانیا اما دفاع همه جانبه بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان از دروازه علیرضا بیرانوند سبب شد تا همدلی ایرانی ها بیشتر از پیش به چشم دیگران مشاهده شود.

////// سوژه انقلاب //////// سن پترزبورگ تا سارانسک/افتخار آفرینی ۱۱ یوز ایرانی در جام جهانی روسیه

رسانه خارجی «موندو دپرتیوو» نوشت: اسپانیا به سختی توانست دیوار ایرانی را تخریب کند. تیم ملی اسپانیا با حداقل گل حریف خود را شکست داد و به لطف گل شانسی کاستا و با کمک VAR توانست به یک‌هشتم نهایی نزدیک شود.

سرانجام دیدار آخر تیم ملی فوتبال کشورمان برابر یاران کریستیانو رونالدو فرا رسید.تیم ملی فوتبال پرتغال که توانسته بود قهرمان جام ملت های اروپا 2016 شود با حمله های برق رونالدو در دقایق پایانی نیمه نخست دیدار به گل رسید.نیمه دوم دیدار اما سراسر افتخار آفرینی بود.

در نیمه دوم دیدار حمله رونالدو سبب شد تا بازیکنان خط دفاعی کشورمان خطایی را به روی این بازیکن انجام دهند و این بازیکن را صاحب پنالتی کنند.رونالدو پشت توپ ایستاد و همانند بسیاری از ضربات خود شوت محکمی را به توپ وارد کرد اما توپ اینبار به جای لمس تور دروازه ، آغوش گرم بیرانوند را بپذیرفت.در نهایت نیز تیم ملی فوتبال کشورمان در این دیدار به نتیجه تساوی یک بر یک رضایت داد.

رسانه های اروپایی درباره با افتخار آفرینی فرزندان انقلاب نوشتند:

رسانه اسپانیایی «مارکا» : ایرانی‌ها با سربلندی جام جهانی را ترک کردند.

رسانه «ال پائیس»: ایرانی‌ها باید به تیم خود افتخار کنند.

رسانه بین المللی «آ-س» : ایران رونالدو را متوقف کرد.

ایران در جام جهانی روسیه با بد شانسی به دور حذفی راه نیافت اما چهارمین جام جهانی  پس از انقلاب را با سر بلندی پشت سر گذاشت تا از این پس نام جمهوری اسلامی ایران در فوتبال جهان جایگاه ویژه ای پیدا کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
یوزترکمن صحراسردارازمون