یادداشت؛

در پشت در‌های بسته ی شهرداری بوکان چه می‌گذرد؟

شهردار بوکان تاکنون با هیچ رسانه‌ای در خصوص وضعیت مالی و مشکلات دیگر این شهرداری، گفتگو نکرده و عملاً وضعیت این نهاد در یک تاریکی مطلق قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،امروزه دستیابی به اطلاعات نقاط مختلف می‌تواند نقش بسزایی را در توسعه و رشد هر چه بهتر شهر‌ها داشته باشد. رسانه‌ها نقش منابع آگاهی دهنده را ایفا می‌کنند که در تنویر افکار عمومی، آگاهی بخشی به جامعه و رفع مشکلات و معضلات جامعه و مردم نقش بسزایی را دارند. کشور‌های توسعه یافته با استفاده از رسانه‌ها مشکلات و معضلات جامعه را شناسایی و راهکار‌های مناسبی به مدیران شهری ارائه می‌کنند.

عملکرد رسانه‌ها نسبت به رویداد‌های مدیریت شهری از یک سو منعکس کننده نیاز‌ها و تقاضا‌ها و مطالبات مردم است و از سوی دیگر عامل اطلاع رسانی فعالیت‌های انجام گرفته از سوی مسئولان عرصه مدیریت شهری است که باعث آگاهی مردم از این فعالیت ها، استفاده از خدمات ارائه شده و یا مشارکت در آن‌ها می‌شود و در مجموع ارتباط مستقیمی با مقوله توسعه شهری و به تبع آن توسعه همه جانبه جوامع دارد، همچنین رسانه‌ها با گردش اطلاعات و آگاهی‌ها و زمینه سازی مناسب برای افزایش ظرفیت مشارکت شهروندان در تحقق اهداف مدیریت شهری نقش بسزایی دارند و همین ایجاد اطمینان و اعتماد به شهروندان خود عاملی در جهت توسعه هرچه بهتر مدیریت شهری می‌شود.

شهرداری بوکان که در چهار سال عمر شورای شهر دوره قبل، ۱۷ بار شهردار و سرپرست آن تغییر یافت و با توجه به عدم یکپارچگی شورا، به عدم ثبات مدیریتی شدیدی دچار شد، با روی کار آمدن شورای پنجم بزرگترین زخمش که عدم ثبات مدیریتی بود، درمان شد، اما شورای دوره پنجم که در ایام انتخابات، قریب به اتفاقشان، شفاف سازی و شورای شیشه‌ای را در راس برنامه‌های خود اعلام کرده بودند، همین انتخاب شهردار را در سکوتی کاملا رسانه‌ای انجام دادند و تاکنون نیز نه شعار شورای شیشه‌ای عمل شده است و نه شهردار منتخب این شورا هم در زمینه‌های مختلف به ویژه وضعیت مالی شهرداری، شفاف سازی کرده است.

انتظار یک ماهه برای گفتگو با شهردار بوکان!

برای طرح سوال و پرسش در مورد وضعیت مالی شهرداری، اقدامات شهرداری در زمینه ایجاد درامد پایدار، محل تامین منابع مالی پروژه‌های سطح شهر و وضعیت پرداخت حقوق کارگران، در یک ماه گذشته سه بار به صورت حضوری و بیش از چند بار از طریق تماس تلفنی، با دفتر شهردار بوکان درخواست مصاحبه با شهردار را مطرح کرده ام که هر بار با جمله "در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم" روبرو شده ام؛ چند روز پیش هم که در ادامه تلاش هایم برای مصاحبه با شهردار، به دفتر وی مراجعه کردم که مسئول دفتر گفت: "چکار کنیم وقت ندارند"! و همچنان به عنوان خبرنگار یک خبرگزاری رسمی بیش از یک ماه است در انتظار گفتگو با شهردار هستم!

وضعیت شهرداری بوکان در یک تاریکی مطلق

بابک رستم پور شهردار بوکان، تاکنون با هیچ رسانه‌ای در خصوص وضعیت مالی و مشکلات دیگر این شهرداری، گفتگو نکرده است و عملا وضعیت شهرداری را در یک تاریکی مطلق قرار داده است؛ این در حالی است که رسانه‌ها چشم بینای هر جامعه‌ای هستند و مطالبه گری و پرسشگری آنها، نقش مهمی را در پیشگیری از فساد و تخلف در هر نهادی ایفا می‌کند، همچنین وقتی سدی در برابر پرسشگری خبرنگاران ایجاد شود و شفاف سازی انجام نگیرد، قطعا زمینه‌ای برای تخلف ایجاد می‌شود.

شهرداری بوکان در آستانه بحران

اعتبار پروژه‌هایی همچون احداث موزه مفاخر، بازسازی سینما، نورپردازی‌های گسترده در سطح شهر و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از جمله روگذر وحدت، از محل درآمد‌های جاری شهرداری تامین می‌شود، این در حالی است که شهرداری بوکان همواره در ایجاد درآمد پایدار ناموفق بوده است! با این نتیجه و با توجه وضعیت اقتصادی کنونی و رکود شدید مسکن و کاهش ساخت و ساز‌ها در سطح شهر و عملاً کاهش درامد شهرداری از محل عوارضات، پیش بینی می‌شود شهرداری بوکان در آستانه روبرو شدن با یک بدهی کلان و قرار گرفتن در وضعیتی بحرانی، است!

انتظار می‌رود که شورای شهر بوکان با نظارت دقیق، وضعیت کلی شهرداری این شهر را مورد پایش و برسی قرار داده و نتایج را در راستای تنویر افکار عمومی اطلاع رسانی و شفاف سازی کند؛ همچنین شرایط مناسبی و درخوری را برای حضور رسانه‌ها و خبرنگاران در این نهاد ایجاد کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.