تاکید وزیر راه و شهرسازی برای تکمیل راه‌آهن قزوین - رشت / اجرای طرح گیل پارک با هدف افزایش ایمنی راه‌ها در کشور

وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور مکلف است خط راه‌آهن قزوین - رشت را حداکثر تا پایان بهمن ماه امسال تکمیل کند تا در دهه اول اسفند به بهره برداری برسد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای هماهنگی ترافیک گیلان با اشاره به افتتاح خط راه‌آهن قزوین - رشت گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور مکلف است حداکثر تا پایان بهمن ماه امسال این طرح را تکمیل کند تا در دهه اول اسفند به بهره برداری برسد.

وی، با تأکید بر اینکه تحقق شبکه ریلی در گیلان نیازمند اتصال آن به بنادر انزلی وآستارا است، افزود: با راه اندازی شبکه ریلی و اتصال آن به انزلی و آستارا علاوه بر کاهش هزینه‌ها سرعت انتقال کالا و مسافر نیز افزایش پیدا می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی، بر ضرورت همکاری بیشتر بین بخش راه آهن و حمل و نقل جاده‌ای برای تقویت ناوگان جابجایی بار و مسافر تأکید کرد و گفت: راه آهن و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید زیرساخت‌های باقی مانده در گیلان را تکمیل کند تا سرعت و جابجایی انتقال بار و مسافر در استان در کنار کاهش هزینه‌ها افزایش یابد.

محمد اسلامی، با تأکید بر اتصال شبکه ریلی به منطقه آزاد انزلی و بندرکاسپین، افزود: سرعت جابه جایی و انتقال بار در گیلان از طریق منطقه آزاد و بندر کاسپین بسیار زیاد است و اتصال شبکه ریلی با شبکه حمل و نقل دریایی می‌تواند در افزایش جابجایی بار و مسافر مؤثر واقع شود.

وی، با اشاره به افزایش ورود مسافر در گیلان در مقایسه با دیگر استان‌ها، گفت: سازمان‌های مرتبط باید آموزش رانندگان با مهارت کمتر در مقایسه با رانندگان مجرب را با همکاری پلیس افزایش دهند تا در کنار افزایش اقدامات ایمن افزایی روی زمین نظیر نصب دوربین‌ها در تقاطع‌ها، ایمنی سفر را افزایش پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به هشت کیلومتر باقی مانده آزاد راه قزوین – رشت، گفت: در تلاشیم تا دو محور ورودی و خروجی باقیمانده این آزاد راه هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

محمد اسلامی، با اشاره به پروژه آزاد راه رشت ـ. انزلی – آستارا، افزود: اگر بخش خصوصی در این حوزه آمادگی دارد دولت نیز می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا این محور ترانزیتی و استراتژیک هرچه سریع‌تر احداث و به بهره برداری برسد.

اجرای طرح گیل پارک در کشور

وزیر راه و شهرسازی با تقدیر از استاندار گیلان در ارائه و حمایت از طرح گیل پارک، این طرح را الگویی مناسب و مؤثر در افزایش ایمنی راه‌های سراسر کشور برشمرد و گفت: گیلان می‌تواند استان پایلوت در اجرای طرح گیل پارک در کشور باشد و با هدف افزایش خدمات رفاهی به مسافران و ایمنی سفر در دیگر استان‌های کشور هم اجرا شود.

محمد اسلامی افزود: گیل پارک‌ها مراکز خدماتی بین راهی است که به خدماتی نظیر جایگاه عرضه سوخت خودرو و سوپر مارکت مجهز خواهند شد.

وی، با اشاره به احداث مسیر ریلی رشت – آستارا – آستارا، افزود: باید نگاه فنی در این محور و اتصال آن به آستارای جمهوری آذربایجان بررسی شود، چون این شبکه ریلی در ترانزیت و افزایش تراز تجاری بسیار حائز اهمیت است.

همچنین مصطفی سالاری، استاندار گیلان نیز در این نشست در خصوص اجرای طرح گیل پارک گفت: این طرح الگویی مناسب برای همه استان‌ها برای افزایش ایمنی راه‌ها است و می‌تواند ارائه خدمات رفاهی به مسافران و ایمنی سفر را افزایش دهد.

وی افزود: مقدمات اجرای طرح گیل پارک در نشست‌های متعدد با حضور کارشناسان دستگاه‌های اجرای مرتبط و فعالان بخش خصوصی فراهم شده است.

استاندار گیلان، حفظ محیط زیست و مدیریت پسماند در حوزه استحفاظی گیل پارک‌ها را مهمترین دستاورد‌های این طرح خواند و گفت: در روند اجرای طرح، مسئولیت حفظ محیط زیست به شرکت پشتیبان تبلیغات محیطی سپرده می‌شود.

مصطفی سالاری، در ادامه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای ساخت راه آهن در گیلان، افزود: در استان آمادگی کامل برای تکمیل پروژه راه آهن وجود دارد.

وی گفت: تعهد به شرکت راه آهن مبنی بر تامین ساختمان اداری موقت راه آهن گیلان به زودی محقق می‌شود.

استاندار گیلان، به برنامه ریزی‌های انجام شده برای تکمیل مسیر ریلی رشت - انزلی و انشعاب آن به بندر کاسپین اشاره کرد و افزود: در صورت سرعت بخشی به عملیات می‌توان دو قطعه اول و دسترسی به بندر کاسپین را اجرایی کرد.

مصطفی سالاری، در خصوص محور ریلی رشت - آستارا گفت: نگرانی‌هایی درباره وضعیت معیشتی ساکنان این محور که بیشتر از زمین‌های کشاورزی عبورمی کند، وجود دارد که باید برای رفع آن نگاه جدی تری را اعمال کنیم.

وی با تقدیر از دستور وزیر راه و شهرسازی برای تکمیل ۸ کیلومتر باقیمانده آزاد راه قزوین - رشت و جابجایی مکان عوارضی آن، نوسازی ماشین آلات راهداری، نصب علایم جاده‌ها، اصلاح مسیر‌های حادثه آفرین را دغدغه بزرگی برای استان دانست که اجرای هر کدام نیازمند تامین بودجه است.

استاندار گیلان افزود: ادامه آزاد راه قزوین - رشت به سمت انزلی در پیوست قانون بودجه است و برای انتخاب سرمایه گذار بازدید‌هایی شده است که با توجه به ترافیک مسیر و تعدد گردشگران در این محور بازگشت سرمایه خوبی به همراه خواهد داشت.

مصطفی سالاری، در پایان به مدیریت بنادر گیلان و راهکار‌های توسعه آن برای رونق اشتغال و اقتصاد اشاره کرد و پیشنهاداتی در این بخش مطرح کرد.

 

انتهای پیام/م.ع

وزیر راه و شهرسازی  خواستار تکمیل  سریعتر راه‌آهن قزوین - رشت شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.