نشریه نشنال گزارش داد؛

احتمال وقوع یک نبرد دیپلماتیک میان آمریکا و اروپا بر سر برجام در سال ۲۰۱۹

نشریه نشنال در مطلبی به احتمال وقوع یک نبرد دیپلماتیک میان آمریکا و اروپا بر سر توافق هسته‌ای ایران در سال آینده میلادی پرداخت.

احتمال وقوع یک نبرد دیپلماتیک میان آمریکا و اروپا بر سر برجام در سال ۲۰۱۹به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه نشنال در مطلبی نوشت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) در ماه مه سال جاری میلادی اوج انزجار طولانی مدت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از این توافق بود. درحالیکه همه دیگر اعضای برجام همچنان در این توافق باقی مانده‌اند؛ احتمال وقوع یک نبرد دیپلماتیک دیگر در سال 2019 وجود دارد اما این بار میان آمریکا و اتحادیه اروپا.

نشنال در گزارش خود نوشت: پس از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران، دولت دونالد ترامپ افراد و نهادهای وابسته به ایران را هم هدف قرار داد. این اقدامات همچنین به منظور محدود کردن برنامه های موشکی ایران و حضور این کشور در سوریه بود.

انگلیس، فرانسه و آلمان از جمله قدرت‌های اروپایی حامی توافق هسته‌ای ایران هستند. اما اختلاف نظر آمریکا و اروپا بر سر توافق هسته ای است، توافقی که سیاست را در سلطه خود دارد و به همین دلیل اروپا را در مقابل آمریکا قرار داده است.

«ریچارد نفیو»، عضو سابق وزارت امور خارجه آمریکا در دوره جورج بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا و از مشاوران تیم هسته ای این کشور برای مذاکره با ایران در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما اعلام کرد اختلافات بر سر برجام هم اکنون به طور بالقوه پیامدهای گسترده تری پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: پایه اصلی این اختلاف بسیار قابل توجه است. این مسئله برای روابط راهبردی میان آمریکا و اروپا زیان بار است و در طولانی مدت نتایج بدی خواهد داشت. در حال حاضر، دولت دونالد ترامپ با اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران خوشحال است. سال آینده سیاست های تحریمی آمریکا به دلیل مخالفت دیگر کشورهای عضو توافق هسته ای با آن، با چالش جدی تری مواجه خواهد شد. افرادی در کاخ سفید هستند که از این روند بسیار خوشحالند. اما حفظ این فشار و حتی افزایش آن دشوار است. دولت های پیشین آمریکا ضمن تشدید این فشار، کانال‌هایی را برای احتمال پیشبرد مذاکرات ایجاد می کردند؛ اما دولت دونالد ترامپ این کار را انجام نمی دهد.

به نوشته نشنال، در هفته های نخست سال 2019 مسئله اختلاف میان آمریکا و اروپا وارد دور آزمایشی می شود. انتظار می رود که اروپا جزئیات ابزار مالی جدید خود را برای آغاز تجارت شرکت های اروپایی با ایران در دوره تحریم ها معرفی کند. چنین مکانیزمی کمک به سزایی در تجارت شرکت های اروپایی با ایران خواهد کرد. تلاش‌های اروپاییان برای معرفی یک ابزار ویژه مالی به این منظور است که توافق هسته ای ایران را از مسائل دیگرِ مربوط به این کشور مجزا کند. در واقع کشورهای اروپایی در تلاش هستند اقداماتی را در سطوح اقتصادی و سیاسی انجام دهند تا ایران را متقاعد کنند که در توافق هسته ای باقی بماند و از آن خارج نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار