کوله جاز روستایی در دل فرهنگ/ روستایی گمنام، اما لبریز از هنر

کوله جاز روستایی از توابع شهرستان شوشتر در شمال خوزستان است که با وجود ناشناخته بودن صنایع دستی بسیاری توسط زنان هنرمند آن تولید می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با توجه به پیشینه تاریخی استان خوزستان، این منطقه در کشور پیوسته بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی هنر و صنایع دستی در زمینه‌های مختلف به شمار آمده است.

همچنین تعدد و تکثر قومی و فرهنگی مردم خوزستان مانند؛ بختیاری‌های ساکن شمال و شرق خوزستان، اعراب ساکن در جنوب و غرب استان و ساکنان بخش‌های مرکزی که عمدتا شهر‌های اهواز، دزفول، شوش و شوشتر را شامل می‌شود موجب شده تا صنایع دستی در خوزستان از تنوع چشمگیری برخوردار شود، وجود عشایر کوچ رو که خود حافظ هنر‌ها و صنایع دستی خاص هستند موجب تنوع رشته‌ها و نیز ترویج صنایع دستی به دیگر مناطق شده است.

کوله جاز روستایی در دل فرهنگ/ روستایی گمنام، اما لبریز از هنر

ماه پری محمودی کیا، یکی از تولیدکنندگان محصولات صنایع دستی روستای کوله جاز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در خصوص تولید صنایع دستی در خوزستان گفت: تولید محصولات صنایع دستی هنری بوده که در کودکی به صورت خودآموز و یا از مادرانمان یاد گرفتیم و سال هاست که به آن مشغول هستیم.

وی بیان داشت: قالی بافی، گلیم بافی، شردنگ، سجاده بافی و تابلوفرش صنایع دستی هستند که در روستای کوله جاز تولید می‌شوند و منبع درآمدی برای زنان این روستا محسوب می‌گردد.

کوله جاز روستایی در دل فرهنگ/ روستایی گمنام، اما لبریز از هنر

محمودی کیا درخصوص بازار کار صنایع دستی تولیدی در روستا و صادرات آن اظهار کرد: در صورت دیده شدن این هنر بازار کار آن خوب است، فروش این محصولات به صورت بومی به مراکز استان‌ها ارسال می‌گردد و از همین طریق به خارج از کشور صادر می‌شود.

این تولید کننده صنایع دستی در ادامه افزود: به منظور توسعه صنایع دستی در روستا از کمیته امام خمینی (ره) وام دریافت کردیم تا بتوانیم به تولیدات ادامه دهیم و از توقف این میراث جلوگیری نماییم.

کوله جاز روستایی در دل فرهنگ/ روستایی گمنام، اما لبریز از هنر

احداث کارگاه سبب اشتغالزایی برای ۱۵۰ نفر می‌شود

ماه پری محمودی کیا تصریح کرد: کارگاهی برای تولیدات در این روستا وجود ندارد و صنایع دستی خود در خانه می‌کنیم، اما در صورت داشتن کارگاه نظم و ساماندهی بیشتری روی تولیدات صورت می‌گیرد و هر فرد محصولی را تولید می‌کند که در ساخت آن تبحر بیشتری دارد.

وی اذعان داشت: داشتن کارگاهی برای تولید منجر به دیده شدن محصولات و بالا رفتن میزان تولید می‌شود، ضمن اینکه بانی اشتغالزایی برای ۱۵۰ نفر از اهالی می‌شود.

کوله جاز روستایی در دل فرهنگ/ روستایی گمنام، اما لبریز از هنر

محمودی کیا درخصوص استقبال از این صنایع دستی بیان کرد: به دلیل نبودن کارگاه و دیده نشدن محصولات استقبال از این صنایع خوب نیست.

وی افزود: علاوه بر احداث کارگاه، تبلیغات نقش بسزایی در معرفی این روستا و استقبال علاقمندان به صنایع دستی دارد و سبب رونق اقتصادی این حرفه در داخل و خارج از کشوی خواهد شد.

کوله جاز روستایی در دل فرهنگ/ روستایی گمنام، اما لبریز از هنر

کوله جاز، روستایی با ۱۰۲ سال قدمت

نامدار محمودی، مسئول تعاونی روستای کوله جاز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، درخصوص این روستا گفت: این روستا با ۱۰۲ سال قدمت از توابع شهرستان شوشتر بوده و ثبت ملی شده است و حدود ۴۰۰ خانوار جمعیت دارد.

کوله جاز روستایی در دل فرهنگ/ روستایی گمنام، اما لبریز از هنر

صنایع دستی، هنر زنان روستای کوله جاز

وی اظهار کرد: شغل عمده مردم این روستا کشاورزی، دامداری، زنبورداری است و زنان به ساخت محصولات صنایع دستی مشغول هستند.

محمودی، گلیم بافی، قالی بافی، بافت تابلوفرش و شردنگ را از صنایع دستی این روستا عنوان کرد و بیان داشت: زنان روستایی تولید این صنایع را به صورت خودآموز یادگرفته اند و منبع درآمدی برای آن‌ها محسوب می‌گردد.

این مقام مسئول درخصوص صادرات این محصولات گفت: این صنایع دستی را به شهر‌های اطراف نظیر؛ دزفول، شوشتر، اهواز، اصفهان، شیراز و تهران صادر می‌کنیم، اما عمده صادرات ما به کشور عراق است.

کوله جاز روستایی در دل فرهنگ/ روستایی گمنام، اما لبریز از هنر

محرومیت تولیدکنندگان صنایع دستی از تسهیلات و بیمه

نامدار محمودی در خصوص ارائه بیمه و تسهیلات به تولیدکنندگان این صنایع دستی اذعان داشت: متاسفانه هیچ تسهیلاتی به این افراد تعلق نمی‌گیرد و حتی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هم نیستند.

مسئول تعاونی روستای کوله جاز درباره‌ی بازارکار محصولات صنایع دستی این روستا تصریح کرد: متاسفانه حدود ۲ ماه است که بازار رونق سابق را ندارد، اما پیش از این خوب و رو به پیشرفت بود.

کوله جاز روستایی در دل فرهنگ/ روستایی گمنام، اما لبریز از هنر

وی در ادامه افزود: ۳۵ زن این روستا تولید صنایع دستی مشغول هستند که از این تعداد تنها ۲ نفر دارای مدرک دانشگاهی هستند، ذوق و قریحه‌ی این افراد باعث شده که حتی از افرادی که دارای تحصیلات آکادمیک این رشته هستند هم حرفه ای‌تر باشند.

نامدار محمودی از مزایای فراگیری تولید صنایع دستی را کاهش هزینه ایاب و ذهاب به دلیل خانگی بودن آن عنوان کرد و اظهار داشت: منبع درآمد خوبی برای زنان سرپرست خانوار و افراد کمک خرج خانواده است.

کوله جاز روستایی در دل فرهنگ/ روستایی گمنام، اما لبریز از هنر

روستای کوله جاز از داشتن آب شرب و زمین ورزشی محروم است

مسئول تعاونی روستای کوله جاز با بیان اینکه این روستا در مقایسه با دیگر روستا‌های استان از محیط آرام و امکانات خوبی برخوردار است، بیان کرد:، اما نبود زمین ورزش برای فعالیت‌های ورزشی جوانان یکی از مشکلات این روستا است که اداره راه و شهرسازی قول ساخت یک زمین ورزشی را داده است.

وی در ادامه افزود: نبود آب تصفیه یکی دیگر از مشکلات این روستا است که این مشکل هم قرار است بزودی حل شود.

روستا‌های قدیمی یک کشور از منابع با ارزش تاریخی یک کشور محسوب می شوند که با توجه و برنامه ریزی می توانند جز مناطق گردشگری یک کشور محسوب شوند، ضمن اینکه هرکدام از این روستا‌ها غذاها، آداب و رسوم و صنایع دستی مخصوص به خود را دارند که می‌تواند باعث جذب گردشگران ایرانی و خارجی و رونق چرخه اقتصاد یک کشور شوند.

گزارش از فرناز آقاجری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبرملک محمدی گله
۱۱:۵۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
سلام روستای کوله جاز شوشتر از روستاههای محروم شوشتر هستند دکل انتن داریم اما خاموش است معلوم نیست متعلق به کدام اپراتور همراه است پوشش اینترنت همراه نداریم لطفا پیگیری نمایید پاسخگو ومدیر مربوطه شهرستان شوشتر جواب بدهد ومشکل ما را حل کند با تشکر.