رئیس انجمن بتن ایران:

مخالفت مرکز تحقیقات راه با تجهیز آزمایشگاه‌های بتنی در کرمانشاه/ حذف بازرسی در فرآیند تولید بتن یک فاجعه برای صنعت است

احمدوند، گفت: حذف نظارت و بازرسی در فرآیند تولید بتن برای این صنعت یک فاجعه خواهد بود.

مخالفت مرکز تحقیقات راه با تجهیز آزمایشگاه‌های بتنی در کرمانشاه/ حذف بازرسی در فرآیند تولید بتن یک فاجعه برای صنعت استبه گزارش خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی احمدوند، رئیس انجمن بتن ایران در همایش ملی بتن و زلزله با بیان اینکه مردم و مصرف کنندگان به دنبال افزایش کیفیت بتن هستند، گفت: مشکلاتی که در زلزله‌ها برای ساختمان‌ها به وجود می‌آید، به دلیل عدم رعایت نسبت ترکیب آب با سیمان در هنگام تهیه بتن است.

رئیس انجمن بتن ایران، تصریح کرد: در زلزله کرمانشاه به دلیل آنکه نسبت آب به سیمان بیشتر بود، باعث تخریب هرچه بیشتر ساختمان‌ها شد و خسارت جانی و مالی بسیار زیادی در پی داشت.

وی ادامه داد: برای تهیه بتن خوب باید با آزمایش‌های دقیق نسبت آب و سیمان برابر باشد و همین امر باعث افزایش دوام و مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله می‌شود.

رئیس انجمن بتن ایران به ارزیابی مشکلات تخریب ساختمان‌ها بر اثر زلزله کرمانشاه اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات اصلی واحدهای مسکونی در کرمانشاه آن است که شن و ماسه با دوام نیستند و همین امر موجب می‌شود که مقاومتی در برابر زلزله نداشته باشند، این در حالی است که ما در زلزله بم تمام آزمایشگاه‌های خود را در آن منطقه مجهز کردیم و در آن دوره توانستیم مقالات علمی و تحقیقاتی بسیار معتبری به جهان عرضه کنیم.

وی گفت: باتوجه به اینکه آئین نامه رعایت استاندارد‌های بتنی به تصویب رسیده، سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است در تلاش است تا آئین نامه جدیدی برای استاندارد‌های بتن تهیه کند که در این آئین نامه جدید سقف استاندارد تولید بتن از وزنی به حجمی تغییر کرده و همچنین الزام نظارت و بازرسی در تولید بتن حذف می‌شود که این اتفاق برای این صنعت یک فاجعه خواهد بود.

احمدوند  تأکید کرد: بر اساس تحقیقات ما، به طور متوسط در هر ماه در ایران بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ زلزله رخ می دهد که در ماه‌های اخیر ۳ استان کرمان، کرمانشاه و یزد به ترتیب بیشترین تعداد زلزله‌ها را داشتند.

رئیس انجمن بتن ایران اظهار کرد:‌ مشکل اصلی مهندسان عمران به عنوان بخش صنفی کشور این است که فرمول و روش تولید بتن را طبق آئین‌نامه تولید نمی‌کنند.

وی در پایان گفت: در زلزله کرمانشاه درخواست کردیم که آزمایشگاه‌های انجمن تحقیقاتی بتن را در این استان حتی به صورت رایگان مستقر کنیم، اما مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با استقرار آن برای ارزیابی‌های بتنی مخالفت کرده است، در حالی که اگر در این استان مانند بم این آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مستقر می‌شد، کیفیت ساخت و تولید واحدهای مسکونی افزایش چشمگیری پیدا می‌کرد.

انتهای پیام/

هر ماه بیش از ۱۰۰ زلزله در ایران رخ می‌دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار