مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت خبرداد؛

ا‌فزایش سن ازدواج در ایران به ۲۵ سال

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در گذشته آغاز سن ازدواج از ۱۸ سال بود که اکنون به ۲۵ سال افزایش پیدا کرده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سیدحامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در همایش آموزشی مربیان و آموزش‌های هنگام ازدواج اظهار داشت: طبق آمار، رشد باروری و به‌دنبال آن رشد جمعیت در بازه زمانی بین سال‌های ۶۵ تا ۹۵ در کشور منفی است و دستگاه‌های مرتبط باید اقدامات لازم را برای حل این معضل انجام دهند.

وی با بیان اقداماتی که از طرف وزارت بهداشت در این زمینه انجام شده است گفت: ما تلاش کرده‌ایم تا با آموزش مربیان و برگزاری گارگاه‌های آموزشی هنگام ازدواج و تشکیل کلاس‌های آموزش زوجین در سال‌های اخیر در روند رشد جمعیت تاثیر مثبت گذاشته تا شاهد افزایش آمار ازدواج و فرزندآوری باشیم.

برکاتی با اشاره به منحنی رشد جمعیت و رشد باروری در کشور در طول ۳۰ سال گفت: تعداد کودکان، کم و سالمندان زیاد شده و از ۳ درصد به ۱۶ درصد رسیده است؛ در گیلان بالای ۱۳ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل داده و جمعیت میانسال هم زیاد است که در سال‌های آینده سالمندان را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در استان گیلان کمترین میزان تعداد کودکان و بیشترین میزان تعداد سالمندان را داریم خاطرنشان کرد: بیشترین آمار چاقی و کمترین میزان سوءتغذیه کودکان در استان گیلان ثبت شده است.

وی از بالا رفتن سن ازدواج و به‌دنبال آن بالا رفتن سن باروری به‌عنوان یک شاخص نامطلوب یاد کرد و افزود: در گذشته آغاز سن ازدواج از ۱۸ سال بود که اکنون به ۲۵ سال افزایش پیدا کرده و ما باید در بحث ازدواج مداخله داشته باشیم و جوانان را به ازدواج و داشتن فرزند در زمان مناسب تشویق کنیم.

برکاتی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر روند میزان ازدواج کاهش و روند طلاق افزایش پیدا کرده است خاطرنشان کرد: باید با همکاری بین ارگان‌ها و دستگاه‌های متولی، این معضل حل شود و با آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج، جوانان را آگاه کرد تا شاهد افزایش آمار طلاق نباشیم.

وی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قوه قضائیه، سازمان بهزیستی، تبلیغات اسلامی، مدیریت حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، سازمان برنامه و بودجه، وزارت ورزش و جوانان، بنیاد ملی خانواده و معاونت امور زنان و خانواده و ریاست جمهوری از دستگاه‌های متولی این موضوع هستند.

برکاتی هدف کلی برنامه همکاری مشترک بین دستگاهی را ارتقاء کمی و کیفی برنامه آموزش‌های هنگام ازدواج عنوان کرد و اظهار داشت: اقدامات کلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی است که در مراحل مختلف در سطح کشور اجرایی می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: مرحله نخست برگزاری این کلاس‌ها در تهران و البرز بوده و بعداز آن در استان‌های قم، اراک و اصفهان برگزار می‌شود و استان‌های گیلان، مازندران، خراسان رضوی، کرمانشاه و فارس در مرحله سوم اجرای این طرح قرار دارند.

وی گفت: در ۴۰۰ مرکز آموزش در سراسر کشور بیش از ۹۵ درصد متقاضیان تحت این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند و این کلاس‌ها شامل بهداشت، سلامت، اخلاق، احکام و روان‌شناسی به مدت ۹۰ دقیقه و حقوق زوجین به مدت ۴۵ دقیقه است و طبق آمار، رضایتمندی ۸۰ درصدی از این کلاس‌ها وجود دارد.

مدیرکل سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اقدام مهم دیگر این وزاتخانه را آموزش مسائل حقوقی به زوجین و استقرار خدمات و مراقبت‌های سطح‌بندی شده با اولویت پنج سال نخست ازدواج دانست و تاکید کرد: فرزندآوری به‌عنوان یک موضوع و اصل استراتژیک برای کشور بسیار مهم است.

انتهای پیام/ی

 

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در گیلان

برچسب ها: خانواده ، ازدواج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۵ دی ۱۳۹۷
بیکاری پسرهای جوان