طبق اصل ۲۵ قانون اساسی، بازرسی نامه‌ها و محصولات ارسال‌شده، ضبط و افشای مکالمات تلفنی اشخاص، مخفیانه گوش کردن به صحبت‌های دیگران و هرگونه تجسس در مکالمات، جز به حکم قانون، جرم دانسته شده است.

ضبط مخفیانه صدای افراد چه مجازاتی دارد؟به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق قانون آیین دادرسی کیفری، در مواردی که به نظر بازپرس، تفتیش و بازرسی و همچنین ملاحظه مرسولات و تلفن‌ها، برای کشف جرم لازم و نیز موضوع با حفظ امنیت ملی و حقوق عامه، براساس نظر مقام قضایی، مرتبط باشد، امکان صدور دستور شنود مجاز وجود دارد.

حال اگر شخصی که متصدی شنود مجاز است در دستگاه امنیتی و قضایی از این اختیار سوء استفاده کند، مرتکب شنود غیرمجاز نشده، زیرا این عمل برای اینکه جرم تلقی شود، نیاز به ماده قانونی دیگری دارد.

شنود غیرمجاز، فقط در جایی مصداق دارد که شخص شنودکننده که مورد تعقیب جرم شنود غیرمجاز قرار خواهد گرفت، اجازه شنود نداشته و مخفیانه گوش کرده باشد.

موضوع جرم شنود غیرمجاز، باید در مورد ارتباطات غیرعمومی داده‌ها باشد. ماده ۲ قانون جرایم رایانه‌ای ایران «شنود غیرمجاز سایبری» را از مصادیق جرایم رایانه‌ای و شنود محتوای در حال انتقال ارتباطات غیر عمومی را در زمره جرم شنود غیرمجاز دانسته است.

داده‌های صوتی که توسط شخص شنیده می‌شود همان استراق سمع سنتی است، اما ملاحظه ایمیل‌ها یا نامه‌های الکترونیکی و سایر داده‌های مجازی، در حکم شنود غیرمجاز است.

موضوع جرم شنود غیرمجاز سایبری، محتوای در حال انتقال است. مخفیانه گوش کردن به مطالبی که ذخیره شده‌اند به عنوان جرم دسترسی غیرمجاز محسوب شده و جرم شنود غیرمجاز نیست.

تفاوت دیگر دسترسی غیرمجاز با شنود غیرمجاز رایانه‌ای، امکان ارتکاب جرم دسترسی غیرمجاز نسبت به داده‌های و سامانه‌ها است.

در رابطه با جرم شنود غیرمجاز باید گفت که موضوع آن استفاده از وسایلی است که بتواند محتوای داده‌های در حال انتقال را آشکار کند؛ یعنی باید گفت: شرط تحقق این جرم دسترسی و انتقال اطلاعات در فضای مجازی است.

علاوه بر این، غیرمجاز بودن شنود نیز شرط بعدی تحقق این جرم است، اما قانونگذار حد و مرز محتوای ارتباطات عمومی و غیر عمومی را مشخص نکرده است.

مجازات ضبط صدای اشخاص و تصویربرداری غیرمجاز

حریم خصوصی اشخاص، مانند مکالمات و تماس‌های تلفنی، حریم منزل و محل کار، نامه‌نگاری‌های سنتی و ارسال نامه الکترونیک و محتوای قرار و ملاقات‌های خصوصی، به حکم قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی، غیر قابل تعرض است.

ضبط صدای اشخاص یا تصویربرداری غیر مجاز و بدون اطلاع، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص محسوب شده و قابل تعقیب کیفری است.

استفاده از صدای ضبط شده اشخاص به عنوان مدرک در دادگاه، قابل اعتنا نبوده و نیست. اما ارایه‌کننده صدای ضبط شده اشخاص در مراجع رسمی و دادگاه، طبق قانون اساسی و ماده ۵۸۲ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵، قابل تعقیب کیفری است.

شخص شنود کننده غیرمجاز رایانه‌ای چه مجازاتی دارد؟

مجازات جرم شنود غیر مجاز رایانه‌ای، برای افراد عادی تحمل ۶ ماه تا دو سال حبس یا پرداخت جزای نقدی از ۱۰ میلیون تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات است.

مرتکب جرم شنود غیرمجاز رایانه‌ای که کارمند دولت یا نهاد‌های حکومتی و عمومی یا از اعضای نیرو‌های مسلح و متصدی یا متصرف قانونی شبکه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی باشد یا اینکه جرم به صورت سازمان‌یافته ارتکاب یافته باشد، به ۱۶ ماه و یک روز حبس تا دو سال یا جزای نقدی تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

تکرار جرم شنود غیر مجاز رایانه‌ای برای بار سوم، محرومیت از خدمات الکترونیک عمومی از یک ماه تا یک سال را در پی دارد.

همچنین مجازات اشخاص حقوقی در بحث مجازات جرم شنود غیر مجاز رایانه‌ای، برای بار اول پرداخت جزای نقدی از ۱۲۰ میلیون ریال تا ۲۴۰ میلیون ریال و تعطیلی از یک تا ۹ ماه است.

در صورت تکرار جرم توسط شخصیت حقوقی، تعطیلی موقت از یک تا پنج سال در انتظار مرتکب خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاببه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید راهدار
۲۱:۳۱ ۱۰ دی ۱۴۰۰
ذهن خوانی از راه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
سلام من با دخترم دعوام شد خونه دخترم دامادم به من فحش داده وقتی من جواب دادم صدایمان را ضبط کرده آیا این کار جرم دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
من از شما سوال دارم همسایه دیوار به دیوار من بدون اجازه تلفنی صحبت میکردم درحریم اتاق صدا ضبط کرده میتونم شکایت کنم.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
ضبط مکالمه تلفنی درقانون چه حکمی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
با سلام،من ب شوهرم فحش دادم و اونم صدامو ضبط کرده،ایا جرمی براش درنظر گرفته میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۳۵ ۰۹ آذر ۱۳۹۸
با سلام.
شخصی هنگام گفتگو با هم صدای من را ضبط کرده این جرم است؟
Iran (Islamic Republic of)
Mary
۰۵:۲۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
سلام ببخشید کسی پولمو خورده بود ازش شکایت کردم حسابش مسدود کردن و اون هم صدا و فیلم من رو پخش کرده و درمورد من حرف های نامربوط زده و من هنوز رصایت ندادم حسابشو باز کنن فردا میخوام برم شکایت بذارم رو پرونده ایا واقعاکسی رسیدگی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۲:۲۳ ۲۰ مهر ۱۳۹۸
اگر مدیری در رابطه با کارگری اقدام ب ضبط صدا کند و با اینکار کارگر را تحت فشار فرار دهد کارگر میتواند شکایت کند یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۵۲ ۱۳ مهر ۱۳۹۸
با سلام و درود ...
مدتی هست خانواده عمه بنده اومدن و با ما زندگی میکنن...
این وسط من با اینها مشکل دارم و از طرفی هم یه مشکل ارثی هم این وسط می باشد...
من صبح میرم سرکار و عصر برمیگردم... یه یک هفته ای من هر روز موبایل خود را بر ضبط صدا میذاشتم میرفتم سرکار... که تو این یک هفته متوجه شدم چه چیزهایی پشت من میگن و چه داستانهایی پشتشون هست!
دیگه نیازی به ضبط ندارم ولی اینها هم متوجه شدن که من صداشون رو ضبط کردم.

سوال اول : اینها میتوانن از من شکایت کنن البته فکز کنم مدرکی نداشته باشن برای اثباطش؟؟؟؟

سوال دوم: این کار من الان جرم محسوب میشه
United States of America
م.
۱۹:۱۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
من هنوز نفهمیدم. آیا اگر من نوعی تماس تلفنی خودم رو با شخص دیگر ضبط کنم و طرف مقابل نداند که صداش در حال ضبط هست و حسب اتفاق به من توهین یا تهدید کند، آیا بالاخره کار من نوعی جرم بوده؟ یعنی نمی توانم از آن برای اقامه دعوی علیه این فرد استفاده کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
قادرغفاری کچکلو
۲۳:۴۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
باسلام
به خدایان روزهاحال وحوصله خوبی ندارم.چون برایم یک پاپوشی درست کردند که اصلا روحم هم ازماجراخبرندارد.حالاآقای بازپرس محترم بنابه گفته یک نفرمطلع وگزارشات پلیس مبارزه باموادمخدرمجرم راتبرعه ومن تعقیب داده وبه من فلک زده رامجرم شناخته حالامن فقط توانستم بامجرم تبرعه خورده صحبت کنم وپرسیدم که چرامن رابدبخت کردین ازسیرتاپیازماجرارابرایم گفت ومن درحال صحبت کردنش گفته همایش راضبط کردم.حالایکی برایم بگوید که این جرم است يانه متوانم به دادگاه ببرم وباقاضی پرونده صحبت کنم.تورابه خداراهنمایم کنید.ازشهرستان اهرآذربایجانشرقی
Iran (Islamic Republic of)
مهدا
۱۱:۲۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
پس تکنولوژی ها برای اثبات جرم چه کمکی می توانند بکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
بین ضبط کردن مکالمه سایر اشخاص و ضبط کردن مکالمه خودمون تفاوت است.
ا
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
خب کدام جرم هست و کدام قانونی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۰۸ دی ۱۳۹۷
به نام خدا

باسلام

شنود با ضبط متفاوت است و زمانی که برای اثبات حق خود یا دفاع در دادگاه استفاده شده باشد مشکلی ندارد.
United States of America
x733
۱۱:۵۷ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
اصل 25 قانون اساسی : بازرسی نامه‌ها و محصولات ارسال‌شده، ضبط و افشای مکالمات تلفنی اشخاص، مخفیانه گوش کردن به صحبت‌های دیگران و هرگونه تجسس در مکالمات، جز به حکم قانون، جرم دانسته شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۸ دی ۱۳۹۷
سلام
شخصی از من کلاه بر داری کرده مال من را برداشته وهر روز از من زمان می خره امروز و فردا می کند در تماس تلفنی می گوید من این قدر به شما بدهکارم چک نداری مدرک نداده شاهد نداری فقط در مکالمات ویا در روبه رو بهت می گوید بله اینقدر طلب داری چند روز صبر کن ولی در دادگاه حاشا می کند دادگاه هم می گوید شاهد مدرک بابا جون این صدای خودش است اقرار خودش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۰۸ دی ۱۳۹۷
اول صبحی روحم شاد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۷ دی ۱۳۹۷
سلام ؛ من از یکی از مسئولین چند سوال پرسیدم ، بعد از کلی تحدید غیر مستقیم همه جا شروع کردند به جو سازی که فلانی ( من ) به این شخص توهین کرده ام تا من را تخریب کنند ؛ من هم نوار ضبط شده صحبتهایمان را برای هر کسی که می‌رسید و می گفت مرد حسابی برای چه به فلانی توهین کرده ای را گذاشتم تا گوش کند و ...( هنوز هم همه مکالمات خود را ضبط میکنم چون یک مقدار فراموشکار هستم و همه مکالماتم را هم نگه می‌دارم . اگر این کار را نکرده بودم ان مسئول .... برایم پاپوش درست می کرد )
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۱۰ ۰۷ دی ۱۳۹۷
این قانو به نظرم ناهماهنگ هست...مثات یکی به شما زنگ میزنه تهدید یا بهتون فحاشی میکنه با ضبط صدا میتونید شخصو متهم کنید ولی اگه از ترس اینکه صدا ضبط کردی مجازات نشی قانون میگه برو شاهد بیار ..میگی بابا زنگ زده تهدید کرده شاهد از کجا بیارم...خیلی باگ وجود داره قانون ما
Germany
ناشناس
۰۵:۲۹ ۰۸ دی ۱۳۹۷
موافقم
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
دقیقا من هم همین را می خوام بدونم. وقتی یعنی کسی به من نوعی توهین یا تهدید کرده و من نوعی بدون اطلاع اون فرد صداش رو ضبط کردم پس من نباید از اون صدا استفاده کنم برای اثبات جرم چون خودم مجازات خواهم شد؟؟؟ و چه کسی مثلا قراره در یک تماس تلفنی شاهد من باشه وقتی ارتباط تلفنی دو طرفه هست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۴۳ ۰۷ دی ۱۳۹۷
یعنی شخصی که بدون اطلاع از موضوع اخیر که بین نماینده مجلس و کارمند گمرگ رخ داده فیلم برداری نموده مصداق این موضوع بوده و پیگیرد قانونی دارد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱
۲۱:۱۳ ۰۷ دی ۱۳۹۷
مثل فیلم بردار کارمند گمرک که مقصر شده ولی در جایی دیگر شخصی که مرتکب خلافی میشود ولی بدون اجازه از او فیلم گرفته شده مجازات میشود بدون انکه از فیلم بردار صحبتی شود
آخرین اخبار