در نشستی خبری مطرح شد؛

فعالیت ۹۵۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی در کشور/ افزایش ۳۰ درصدی نرخ پایه خرید تضمینی برق انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان امسال

عضو انجمن انرژی تجدیدپذیر با اشاره به فعالیت ۹۵۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی در کشور گفت: استفاده از سامانه سولار و شناسنامه دار کردن نیروگاه باعث افزایش ۲۵ درصدی راندمان نیروگاه‌های تجدیدپذیر خواهد شد.

فعالیت ۹۵۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی در کشور/ افزایش ۳۰ درصدی نرخ پایه خرید تضمینی برق انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان امسالبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، بهزاد علی‌محمدی عضو انجمن انرژی تجدیدپذیر امروز در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با اشاره اهداف سامانه سولار اظهار کرد: سامانه سولار با هدف بررسی میزان عملکرد و بازدهی نیروگاه‌های تجدیدپذیر از سه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است و طی یک سال گذشته نزدیک به ۴۲۰ نیروگاه را مورد ارزیابی قرار داده است.

وی ادامه داد: تأمین منابع مالی، پیمانکاری و خدمات پس از فروش برای مدیریت نیروگاه‌های خورشیدی سه مشکل عمده در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر است که سامانه سولار با هدف برطرف کردن این چالش‌ها طراحی شده است.


بیشتر بخوانیدخودکفایی ۹۵ درصدی در تامین تجهیزات برق / افتتاح ۴۰ پروژه به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب


عضو انجمن انرژی تجدیدپذیر با بیان اینکه راندمان نیروگاه در بازدهی و بازگشت سرمایه نقش اساسی دارد، تصریح کرد: در صورت کاهش ۵۰ درصدی، راندمان نیروگاه‌های خورشیدی و عدم اطلاع مالکان آن، ادامه فعالیت نیروگاه توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: بسیاری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر به دلیل نداشتن شناسنامه وضعیت مبهمی در استفاده از مواد و تجهیزات برای ساخت دارند که شناسنامه دار کردن آنها می‌تواند گام موثری برای شناسای و رفع ایرادات آن باشد.

علی محمدی با اشاره به فعالیت ۹۵۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی در کشور بیان کرد: استفاده از سامانه سولار و شناسنامه دار کردن نیروگاه باعث افزایش ۲۵ درصدی راندمان نیروگاه‌های تجدیدپذیر خواهد شد.

عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد: بخش خانگی در بازه ۱ تا ۱۰۰ کیلووات قرار می‌گیرد و مزارع خورشیدی بالای یک مگاوات ظرفیت دارد.

وی با بیان اینکه نور خورشید در ایران چند برابر کشور آلمان است، اما پیشرفت آلمان در این زمینه بیشتر است، گفت: نوسانات نرخ ارز وضعیت سرمایه گذاری را به سمت بازار طلا و ارز سوق می‌دهد که این موضوع مدیریت پایدار اقتصادی کشور را با مشکل مواجه کرده است.

صرفه جویی ۲۰۰ میلیون دلاری با مانیتورینگ ۱۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر صورت گرفت

در ادامه این نشست کامران دوراندیش مدیر استراتژیک شرکت مدیریت پروژه‌ نیروگاه‌های سولار و عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به سامانه سولار بیان کرد: با تولید دستگاه مانیتورینگ نیروگاه خورشیدی در داخل کشور توسط متخصصان داخلی از خروج ارز از کشور جلوگیری شد و نصب آن برای صد نیروگاه‌های خورشیدی، ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی اقتصادی به همراه داشته است.

وی افزود: برای نخستین بار در دنیا از پانل‌های ارتباطی رایگان استفاده کردیم و شبکه محلی رصد احداث شد و به واسطه این دو فعالیت‌ها در سطح کشور ۲۴۰۰ فرصت شغلی مستقیم و ۲۴ هزار فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد شد.

دور اندیش با اشاره به همکاری با بانک‌های عامل بیان کرد: پس از از اجرای مانیتورینگ نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ۱۸ بانک برای دریافت تسهیلات وارده مذاکره شدیم که به دلیل شبکه مناسب مالی پست بانک در روستاها، امضای تفاهم نامه با این بانک میسر شد.

به گفته وی، در جهاد روشنایی با همکاری سازمان بسیج مقرر شد ۳ هزار واحد نیروگاه خورشیدی برای درآمد و اشتغال در کشور نصب شود.

دوراندیش ادامه داد: بیشترین هدف در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر علاوه بر کاهش مصرف سوخت تولید رفاه اجتماعی است، هر چند اشتغال نیز در پی خواهد داشت پس تولید رفاه اجتماعی در مناطق محروم در روستا‌ها نسبت به اشتغال بهتر و بیشتر است.

وی با اشاره به تخصیص منابع مالی از صندوق توسعه ملی برای انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد: برای مزارع خورشیدی و نصب نیروگاه‌های خورشیدی در منازل، صندوق توسعه ملی ۷۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده است که این رقم برای مزارع خورشیدی ۳۰۰۰ میلیارد تومان است.

به گفته وی؛ تشکیل کارگروه علمی و تخصصی در معاونت فناوری اطلاعات ریاست جمهوری باعث تسریع در توسعه انرژی‌های خورشیدی می‌شود.

دوراندیش با اشاره به قیمت خرید انرژی‌های تجدیدپذیر از سوی وزارت نیرو بیان کرد: در حال حاضر خرید تضمینی از نیروگاه‌های خورشیدی در بخش خانگی برای هر کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان و برای مزارع خورشیدی ۴۹۰ تومان است، بنابراین پیشنهاد شده است که نرخ پایه برای خرید تضمینی برق از انرژی‌های خورشیدی ۳۰ درصد افزایش یابد.

عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: واردات تجهیزات اینورتر از کشور‌های کره، چین و یا آلمان است و بخشی از آن نیز توسط تولیدکنندگان داخلی انجام می‌شود.

به گفته وی، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی سولار آمادگی کامل برای همکاری با سازمان بسیج از طریق رصد و تاسیسات لجستیک در طرح جهاد روشنایی را دارد.

مدیر استراتژیک شرکت مدیریت پروژه‌ نیروگاه‌های سولار با بیان اینکه با ۷ میلیون تومان می‌تواند یک کیلووات برق خانگی تولید کرد، گفت:برای تولید یک کیلووات برق خانگی نیازمند ۷ میلیون تومان سرمایه گذاری است و برای تولید یک مگاوات برق از مزارع خورشیدی نیاز به ۵.۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و درمانی بیان کرد: با نصب یک مگاوات نیروگاه خورشیدی از میزان یارانه اختصاص یافته از سوی دولت برای ۲۲ نفر کاهش می‌یابد.

دوراندیش در پایان گفت: نصب نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند ۵ میلیون تن آلاینده‌های محیطی را کاهش دهد و به دلیل استفاد از انرژی در محل تولید اتلاف انرژی نیز به طور محسوسی کاهش می‌یابد، بنابراین سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ایران می‌تواند به عنوان یک ستاد قوی با درگیر کردن بانک‌ها برای تأمین مالی به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار