عضو فرهنگستان علوم پزشکی گفت: پروتکل مداخلات معنوی و تاثیر آن در درمان سرطان تدوین و به تایید وزارت بهداشت رسیده است.

تدوین پروتکل مداخلات معنوی در درمان سرطان و پیشگیری از ایدز/ جوانان نباید وارد مرحله رفتار‌های پرخطر شوندمصطفی قانعی عضو فرهنگستان علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگارحوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: امروزه بعد معنوی در حوزه سلامت مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران قرار گرفته است و اهمیت به ابعاد معنوی سلامت نیز در درمان بیماری‌های مختلف موثر است.

وی ادامه داد: برای پیشرفت در حوزه پزشکی باید توجه ویژه‌ای به سلامت معنوی افراد جامعه داشته باشیم تا از طریق مداخلات معنوی بتوان کمک‌های بزرگی به بیماران در زمینه تشخیص و حتی درمان بیماری کرد و ما در مراکز ذیربط  مقوله بعد معنوی سلامت را برای تحقیق و پژوهش سر لوحه کارهایمان قرار داده‌‍ایم.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: در حال حاضر مداخلات معنوی سلامت برای بیماران سرطانی در چند مرکز انجام می‌شود و اقدامات درمانی این افراد در کنار تیم‌های ما با بعد معنوی سلامت در حال انجام است و خوشبختانه نتایج قابل قبولی به دست آمده است.

قانعی افزود: در مراکز تحقیقاتی زیر مجموعه حوزه سلامت برای بهبود روند درمان و ایجاد آرامش در بیماران با استفاده از ابزار‌های مداخلات معنوی اقدامات خوبی انجام شده است.

وی اضافه کرد: افرادی که خدمات مداخلات معنوی را دریافت می‌کنند حین انجام فرایندهای درمانی آرامش بیشتری دارند، این نوع روش تاثیر درمانی خاص خود را دارد و بهبود عارضه در مداخلات معنوی در ایران و مراکز بهداشت و درمانی بین‌المللی به اثبات رسیده است.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی اظهار کرد: ما در حال تدوین پروتکلی در زمینه مداخلات معنوی و تاثیر آن در درمان بیماری سرطان هستیم و این پروتکل مورد تایید وزارت بهداشت است.

وی اضافه کرد: همچنین در حال نوشتن پروتکلی در زمینه پیشگیری از ایدز با استفاده از ابزار‌های مداخلات معنوی هستیم که این موضوع نیز سفارش وزارت بهداشت بوده و مورد تایید این وزارتخانه است.

استفاده از بعد چهارم سلامت برای درمان بیماری‌ها

قانعی با اشاره به اینکه هر اقدامی که منجر به بهبود یا کاهش درد بیمار شود نشان دهنده تاثیر به کارگیری ابزار مداخلات معنوی در روند درمان است، ادامه داد: ما در حال طراحی ابزار‌های مداخلات معنوی در زمینه پیشگیری از ایدز برای نوجوانان هستیم تا این گروه سنی وارد مرحله رفتار‌های پرخطر نشوند.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی یادآوری کرد: مداخلات معنوی با استفاده از بعد چهارم سلامت اقدام به درمان بیماران و حتی پیشگیری از رفتار‌های پرخطر در بین تمام گروه‌های سنی و به خصوص نوجوانان و جوانان می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.