جذاب‌ترین پیست‌های اسکی در ایران که زمستان را برایتان خاطره‌انگیز می‌کند

 اگر برف‌بازی را دوست دارید، می‌توانید راهی پیست‌های اسکی شوید و از آن‌ها لذت ببرید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اگرچه باورها از این می‌گوید که اسکی تفریح قشر مرفه است، اما باید گفت پیست‌های اسکی ایران به اندازه تمام مردم جا برای لذت‌بردن از برف‌های مرغوب دارد. تمام پیست‌های اسکی ورودیه‌هایی دارد که شامل مبلغ ورودیه و هزینه استفاده از امکانات پیست شامل تله‌اسکی، تله‌کابین و تله‌سیژ (در صورت وجود) می‌شود؛ مبلغی که به‌طور میانگین در سطح کشور از حدود ٢٠ تا ٢٥‌هزار تومان شروع می‌شود و در پیست‌هایی نظیر دیزین به حدود ١٠٠‌هزار تومان هم می‌رسد.


بیشتربخوانید : تصاویر زیبا از ۱۰ کوه آتش فشان در جهان که شگفت زده تان می کند


توچال
تهرانی‌های عاشق اسکی می‌توانند در فصل زمستان سری به پیست توچال بزنند؛ منطقه‌ای که دارای سه پیست اسکی است. پیستی به طول ١٢هزار متر که در آن می‌توانید از تله‌سیژ و تله‌اسکی بهره ببرید، اگرچه برای رسیدن به تمامی پیست‌های مجموعه توچال می‌توانید از تله‌کابین توچال استفاده کنید. این پیست جزو نخستین پیست‌های اسکی ایران است که با برف پوشیده می‌شود و از اواسط پاییز قابل استفاده است. پیست‌های دیگر آن، یکی در دامنه غربی به طول ۹۰۰ متر است و دیگر پیست نوساز ایستگاه هفت به ایستگاه پنج به طول ۵۵۰۰ متر است که هنوز امکانات کافی در آن تعبیه نشده است. از این پیست می‌توانید از روزهای شنبه تا چهارشنبه با پرداخت ٩٨هزار تومان استفاده کنید.

دیزین
یکی دیگر از پیست‌های تهران دیزین است که در شمال تهران قرار گرفته است؛ نخستین پیست اسکی در ایران که از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تأیید برای برگزاری مسابقات رسمی شناخته شد و عنوان بین‌المللی به خود گرفت. این پیست البته عنوان مهمترین پیست اسکی ایران را هم به خود اختصاص داده است. شیب مسیر مناسب، طول مسیر، محل برگزاری مسابقات و امکانات رفاهی این پیست همه و همه در حد و اندازه‌های بین‌المللی است. برای اسکی در دیزین باید راهی کوه‌های شمالی تهران و منطقه گاجره شوید. جایی در فاصله ١٢٣ کیلومتری از مسیر جاده چالوس و ٧١کیلومتری شمشک. دیزین ٣ تله‌کابین، ٢تله‌سیژ، ٧تله‌اسکی بشقابی و یک‌ تله‌اسکی چکشی دارد. بهترین زمان اسکی در آن اوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت‌ماه است. در این پیست ٢هتل و ١٩ کلبه و ٥ رستوران وجود دارد. هزینه استفاده از این پیست١٥٠هزار تومان است.

دربندسر
این پیست هم جزو پیست‌های تهران است که از ‌سال ٦١ فعالیت خود را آغاز کرده است. دربندسر از ارتفاع ٢٦٧٠ تا ٣٥٧٠متری کشیده شده است. میانگین بارش برف این پیست سالانه ٢ تا ٤متر است؛ پیستی با یک خط تله‌کابین ١٢نفره که از نقطه ابتدایی پیست تا ارتفاع ۳۳۷۰ متری کشیده شده و در مجموع مجهز به هفت تله‌اسکی و تله‌سیژ (شامل دو دستگاه مبتدی) است. از این پیست می‌توانید از اواسط آذر تا اواخر اردیبهشت استفاده کنید. هزینه این پیست روزانه ١٥٠هزارتومان از شنبه تا چهارشنبه است، البته روزهای پنجشنبه و جمعه و روزهای تعطیل می‌توانید با ١٩٠هزارتومان از این پیست استفاده کنید.

پولادکف
پیست اسکی پولادکف در شیراز قرار دارد با هتل چهار ستاره، ۴ واحد غذاخوری، تله‌کابین به طول ۲ کیلومتر، ۲دستگاه تلی‌اسکی ویژه اسکی‌بازان به طول ۱۶۰۰ متر و ۸ دستگاه موتور برفی. مجموعه پولادکف به‌عنوان دومین پیست بین‌المللی اسکی کشور مطرح شده و هر ‌سال شاهد حضور پرشور اسکی‌بازان و عموم مردم است. از تهران و پیست‌هایش که فاصله بگیریم، در شیراز هزینه‌ها برای ورود به پیست اسکی پولادکف اندکی پایین‌تر است. علاقه‌مندان به اسکی در شیراز و اطراف آن‌، سال گذشته برای ورود به پیست پولادکف سه تعرفه مختلف پیش ‌روی خود داشتند؛ جمعه‌ها ۴۲ هزارتومان، پنجشنبه‌ها ۳۳‌هزار تومان و روزهای میانی هفته ۲۵‌هزار تومان پرداخت می‌کردند. قرار گرفتن در مسیر آبشار زیبای مارگون موقعیت ویژه‌ پیست اسکی پولادکف است.

نسار
این پیست در دامنه کوه بیجار قرار دارد که از ‌سال ١٣٣٠ فعالیت خود را شروع کرده است. این پیست ١١٢هکتاری دارای اسکی چمن در زمینی به مساحت ٢هکتار، پارکینگ، رستوران، تله‌سیژ ۱۳۰۰متری، دستگاه پیست‌کوب و مدرسه اسکی با مربی آقا و خانم است. ورودی این پیست پیش از افزایش‌های فصل اسکی پیش‌رو ۷۰۰۰ تومان بود، البته به‌جز سایر هزینه‌ها شامل تله‌سیژ و پارکینگ محاسبه شده است.

آبعلی
اگر بخواهیم یکی از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی ایران را نام ببریم باید از آبعلی بگوییم. این پیست در نزدیکی شهر آبعلی در ۵۷ کیلومتری تهران در جاده هراز واقع شده، دارای پنج پیست و در مجموع دارای یک تله‌کابین، پنج تله‌اسکی بشقابی، سه تله‌اسکی چکشی و یک تله‌سیژ است. بهترین زمان استفاده از پیست آبعلی که بالاترین ارتفاع آن ۲۶۵۰ و پایین‌ترین ارتفاع آن ۲۴۰۰متر است، از اواسط دی تا اواسط اسفند است. از امکانات این پیست می‌توان به یک هتل و ٦ رستوران اشاره کرد. قیمت بلیت این مجموعه ١٦ هزار تومان است.

پاپایی زنجان
این پیست اسکی در زنجان واقع شده و دارای جاذبه‌های فراوانی است. وسعت این پیست حدود ۸۰ هکتار است و می‌تواند ۵‌هزار گردشگر را در خود جای دهد. از امکانات این پیست اسکی می‌توان به تله‌اسکی، برف‌کوب، رستوران و... اشاره کرد. مدرسه‌ای برای آموزش اسکی شامل ۲۰ مربی در این مکان وجود دارد. شیب این پیست تند نیست و افراد مبتدی می‌توانند در این پیست آموزش ببینند.

خور
در کنار سد کرج روستایی باستانی به نام خور وجود دارد که پیست اسکی خور در آن تأسیس شده است. این پیست در ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و دارای دو مسیر ۱۸۵۰ و ۳۰۰ متری است. برای دسترسی به آن کافی است از جاده چالوس ۲۳ کیلومتر در جاده فرعی برانید. در این پیست تله اسکی نیز ساخته شده است.

آلوارس
این مورد از پیست‌های اسکی ایران در دامنه‌‌های مرتفع سبلان و در فاصله ۱۲ کیلو‌متری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین قرار گرفته است و از آنجا که در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد در طول پاییز و زمستان پر از برف است و حدود ٦ تا ٨‌ ماه از ‌سال مورد استفاده قرار ‌می‌‌گیرد. همچنین برای بالارفتن از کوه نیز امکاناتی نظیر بالابر و تله‌‌سیژ دارد.

فریدون‌شهر
این مورد از پیست‌های اسکی ایران در دامنه کوه تسخیه در استان اصفهان با فاصله ۶ کیلومتری از شهر فریدون‌شهر قرار دارد و مرتفع‌ترین پیست اسکی ایران است. در استان اصفهان تنها یک پیست اسکی استاندارد وجود دارد و آن همین پیست است و این امر موجب می‌شود که در برخی روزهای‌ سال ازدحام بیش از حدی در آن به ‌وجود بیاید. هر ‌سال بیش از ۳۰هزار نفر از آن بازدید می‌کنند.

سیرچ
سیرچ یکی از شهرهای استان کرمان است. شاید تعجب کنید اگر بدانید که در کنار کویر زیبای شهداد پیست اسکی و برف هم وجود دارد. اگر مسیر کویر شهداد را پیش بگیرید، ابتدا به روستای سیرچ و پیست اسکی آن می‌رسید. پیست اسکی سیرچ تنها پیست برفی جنوب‌ شرقی کشورمان ایران است که مناظر زیبا و بی‌بدیلی را به نمایش می‌گذارد. این منطقه با آبشار و کوه‌هایی که دارد، برای کوهنوردی در فصل تابستان هم مکان مناسبی است.

شیرباد
محل پیست شیرباد در نزدیکی نیشابور و در دامنه بلندترین قله استان خراسان با ارتفاع ۳۳۱۰ متر بوده و با این‌که مسیر دسترسی خطرناکی دارد اما علاقه‌مندان به اسکی فراوانی را به خود جذب می‌کند. تله اسکی با طول ۹۰۰ متر، یک ساختمان ۳ طبقه دارای رستوران و اقامتگاه به همراه انباری برای گذاشتن وسایل اسکی دارد. طی کردن طول مسیر ١٢٠٠ متری این پیست اسکی لذت فراوانی به همراه دارد و سوییت‌های اقامتی امکان‌ماندن در این پیست را برایتان فراهم می‌آورد. زمان استفاده از پیست اسکی شیرباد تا اواسط اردیبهشت‌ماه است.

تاریک دره
این پیست‌ اسکی ایران در ۱۰ کیلومتری جنوب‌ غربی گنج‌نامه شهر همدان در کنار دامنه‌های کوه الوند ساخته شده است. این مجموعه ۱۶۰۰ متر طول دارد. در این مجموعه دستگاه بالابر و تله‌سیژ قرار داده شده و پناهگاه و مهمانسرایی با زیربنای ۵۵۰ متر مربع، خوابگاه، رستوران، مدرسه اسکی و تأسیسات برق اضطراری دارد. در فصل تابستان که هوای شهر همدان بسیار دلپذیر است، امکان اسکی روی چمن در زمینی به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع مجهز به دستگاه تله‌اسکی وجود دارد.

پاکل
پیست اسکی شازند با نام دیگر پاکل در استان مرکزی و ۲۵ کیلومتری شهرستان شازند قرار گرفته است. این پیست اسکی در ارتفاعات پلنگ‌در و در نزدیکی روستای پاکل و در ۵۵ کیلومتری اراک واقع شده است. پیست اسکی به طول ۶۰۰ متر با سه دستگاه تله‌سیژ، رستوران، تجهیزات برف‌روبی و ساختمان اداری فضای ورزشی و تفریحی به همراه بارش برف زود هنگام آن را در لیست یکی از بهترین پیست‌های اسکی ایران قرار داده است. ارتفاع آن ۲۷۶۰ متر از سطح دریا بوده و در فصل زمستان و بهار قابل استفاده است. حتی از استان‌های اطراف نیز برای اسکی به این پیست اسکی می‌آیند.

چلگرد
یکی از پیست‌های مهم زاگرس چلگرد است؛ پیستی در نزدیکی شهر چلگرد. چلگرد در فاصله ۹۱ کیلومتری شهرستان شهرکرد در استان چهار‌محال‌و‌بختیاری واقع شده است. پیست چلگرد مسیری به طول ۸۰۰ متر با شیب ۲۰‌درصد و سه محوطه تفکیک‌شده برای خانواده‌ها، خانم‌ها و آقایان دارد. تونل و آبشار کوهرنگ که در نزدیکی این پیست وجود دارد، هم می‌تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند. این پیست‌ هم یکی از قدیمی‌هاست؛ چون در‌ سال ٥٤ فعالیت خود را شروع کرد و توانایی جذب ۲۰ تا ۳۰‌ هزار گردشگر در‌ سال را دارد و هوای آن در اغلب روزهای‌ سال آفتابی است. از امکانات رفاهی این پیست می‌توان به هتل کوهرنگ، پارکینگ، دو دستگاه بالابر ویژه خانم‌ها و آقایان و یک دستگاه بالابر آموزشی به طول ۲۰۰ متر اشاره کرد.

خوشاکو
این پیست با مساحت ۵۰‌هزار مترمربع که در ۲۴ کیلومتری غرب ارومیه در منطقه راژان و در نزدیکی روستای خوشاکو واقع شده است، یکی از قطب‌های مهم ورزش‌های زمستانی در شمال‌ غرب کشور است و بهترین زمان برای استفاده از این پیست اواخر پاییز و زمستان است. از دیگر مکان‌های مشابه پیست خوشاکو می‌توان به پیست سهند در استان آذربایجان‌ شرقی و پیست آلوارس در استان اردبیل اشاره کرد. در ضمن به دلیل پوشش مناسب گیاهی این پیست امکان اسکی روی چمن نیز وجود دارد.

کاکان
این پیست با ارتفاع ۲۸۵۰ از سطح دریا که با نام پیست اسکی دنا هم شناخته می‌شود، در ۱۸ کیلومتری شهر یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد و در نزدیکی روستای کاکان در کنار منطقه زیبای آب نهر واقع شده است. این پیست نسبتا عریض که دارای ۱۵۰۰ طول و ۶۰۰ متر عرض است، از امکاناتی نظیر محل اقامت، رستوران، پیست‌کوب و چهار تله‌اسکی بشقابی برخوردار است. در ضمن مربیان مجربی نیز در این پیست آماده خدمت‌رسانی هستند. بهترین زمان استفاده از این پیست کاکان، اوایل دی تا اواخر زمستان است که حتی عمق برف به ۳٫۵ متر هم می‌رسد. این پیست در ‌سال ۱۳۷۳ با نصب یک بالابر افتتاح شد و در‌ سال ۱۳۸۴ دو تله‌اسکی بشقابی دیگر نیز در این مجموعه راه‌اندازی شد. این پیست جزو ۳۰ پیست فعال کشور و یکی از محبوب‌ترین پیست‌ها در منطقه جنوب کشور است.

منبع: شهروند

انتهای پیام/

برای سُر خوردن روی برف کجا برویم؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.